מדינת ישראל מציינת היום את כ"ט בנובמבר, שהשנה מקבל משנה תוקף לנוכח העובדה שישראל מצויה כבר יותר מ-50 יום במה שהוגדר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כמלחמת העצמאות השנייה שלה.
היום לפני 76 שנה קיבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). ההסתדרות הציונית והנהגת היישוב היהודי קיבלו את ההחלטה למרות השטח המצומצם שהוקצה ליישוב. נציגי הערבים, לעומת זאת, התנגדו והזהירו שהתנגדותם עלולה להיות אלימה – מה שבאמת התממש לאחר הכרזת העצמאות של ישראל. 33 מדינות הצביעו בעד, 13 התנגדו ו-10 נמנעו.
1 צפייה בגלריה
yk13696406
yk13696406
גלעד ארדן עם תמונות המופתי והיטלר
האירוע יצוין היום גם באומות המאוחדות בניו יורק. מצד אחד הפלסטינים יקיימו אירוע סולידריות וינסו להעביר חבילה של החלטות אנטי ישראליות בעצרת הכללית. בניגוד לשנים קודמות, הפעם הם יביאו רק שבע-שמונה החלטות אנטי-ישראליות כיוון שהרבה מדינות אירופיות אמרו לפלסטינים שיהיה להם קשה לתמוך בהחלטות אחרי הטבח של 7 באוקטובר. מדובר בהחלטות שהפלסטינים מעבירים כל שנה ומגנות את ישראל על סוגיית ירושלים, הפרת זכויות אדם, רמת הגולן ועוד.
מצד שני, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ישיק היום באולם הכניסה לאו"ם תערוכה לציון כ"ט בנובמבר, שבה יוצגו תמונות של המפגשים בין המופתי חאג' אמין אל-חוסייני לאדולף היטלר, כדי להזכיר לעולם שהרצחנות והאידיאולוגיה האנטישמית של המופתי נמשכת גם כעת על ידי חמאס. התערוכה תוצג באו"ם במשך שבועיים.
במקביל, מועצת הביטחון בחרה ביום הזה כדי לדון במלחמה בעזה ביוזמת הנשיאה התורנית סין. הסינים ניצלו את העובדה שכל שרי החוץ המערביים נמצאים בכנס שרי נאט"ו והזמינו לדיון את כל חורשי רעתה של ישראל: שר החוץ הפלסטיני ושרי החוץ של לבנון, מצרים, מלזיה, אינדונזיה, קטאר וברזיל. ארדן צפוי לנאום בכינוס ולהזכיר לכולם את החלטת כ"ט בנובמבר ואיך הצד הערבי הוא זה שלא קיבל אותה, ומאז ועד היום דבר לא השתנה.
סין מעוניינת שהמועצה תאשר הצהרה שתקרא לכל הצדדים לעמוד בהתחייבויות שלהם על פי הדין הבינ"ל בעיקר בכל הנוגע להגנה על אזרחים, במיוחד ילדים, ותביע את מחויבותה לפתרון שתי המדינות, כשרצועת עזה תהווה חלק בלתי נפרד מהמדינה הפלסטינית.
ראש האגף לדיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ, עמנואל נחשון, הינחה את כל שגרירויות ישראל בעולם לשתף את המסר לפיו בעוד ישראל השיבה בחיוב לתוכנית החלוקה, הצד הפלסטיני דחה כל הזדמנות לפשרה ושלום בדורות האחרונים. מחר תציין ישראל את יום השנה לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן. במקביל, משרד החוץ הפיץ סרטון הסברה לרגל כ"ט בנובמבר שיופץ בכל הפלטפורמות שלו.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.11.23