ערים בלילה וישנים ביום, משתמשים בסמים ואלכוהול ומכונסים בתוך עצמם: עוד אחת מהשפעות המלחמה באה לידי ביטוי בתופעה של בני נוער שפונו מיישובים בקווי העימות ומקדישים פחות ופחות זמן ללימודים.
הנשירה הגלויה והסמויה מהלימודים בקרב בני הנוער המפונים מטרידה מאוד את מערכת החינוך. גאיה ניר, מנהלת מיזם "מרחב לנשימה" של עמותת עלם הפועלת בשיתוף משרד הרווחה בתשעה מרכזי פינוי, מתריעה מפני החרפה ומציינת כי כבר עתה מאות בני נוער בנשירה גלויה או סמויה.
2 צפייה בגלריה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
"אין שגרה, אין פרטיות". מאות כבר נשרו, חלקם עברו לעבוד במלצרות בת"א
"בני הנוער נמצאים בכאוס מוחלט", אומרת ניר. "הם מדברים איתנו על הטראומה, על כך שעקרו אותם מהבית, שאין להם שגרה, אין להם פרטיות, הם בחדר אחד עם האחים וההורים במלון, והם שואלים אותנו 'איך מצפים מאיתנו ללמוד?'".
מנתוני משרד החינוך עולה כי מדובר ב-7,420 תלמידים מכיתות ז' עד י"ב', מהם 5,120 שפונו למרכזים ו-2,300 שהתפנו עצמאית. משרד החינוך הקים 38 בתי ספר חדשים ו-100 מרכזי למידה.
חיים מויאל, מנהל האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך, אמר כי יש ילדים שעדיין בטראומה גדולה, אבל יש שיפור וכל יום יותר ילדים יוצאים ללמוד. לדבריו, בחלק ממרכזי הלימוד מגיעים 50% מהתלמידים ובחלק בין 60% ל-70%.
הכותרת
כך הגיעו לוחמות צה"ל ללב עזה
26:44
2 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
"יש ילדים שעדיין בטראומה גדולה". ניר עוז, אחרי 7 באוקטובר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
עוד ציין שבכל בתי המלון שבהם שוהים מפונים ישנו קצין ביקור סדיר שמשוחח עם ההורים שלעיתים חוששים לשלוח את ילדיהם למרכזי הלמידה ומסביר את החשיבות שבכך. "יש רגרסיה בשל המצב", אומר מויאל, "ואנחנו פועלים לסייע לבני הנוער ולהביא אותם לתפקוד ולצמיחה".
עם זאת, ניר מספרת על בני נוער שיוצאים לעבוד במקום ללמוד, ומעידה על תופעה חדשה של תלמידים מפונים מהפריפריה שמגיעים לתל אביב ועובדים במלצרות. "הם מבינים שיש להם דרך לשרוד כלכלית", היא מסבירה. עלם פועלת בקרב בני הנוער במרכזים עם מרחבים פתוחים בטוחים פיזיים ורגשית, ומזמינה אותם לשיח ותמיכה.
"המטרה שלנו היא לחזק אותם", אומרת ניר. "חלקם הביאו טראומה מהבית ואנחנו רוצים לחזק אותם כדי שבהמשך הדרך חלקם ילכו לטיפול וחלקם יחזרו למסלול חיים מיטיב".
אלה מוזס, מנהלת האגף החינוך העל יסודי במשרד החינוך, ציינה כי מערכת החינוך מודעת לסיכון ופועלת להגיע לכל ילד, ליצור אמון לסייע ולהביא אותם חזרה לתפקוד וצמיחה. "אנו פועלים ליצור המשכיות ונורמטיביות עם מה שהילד מכיר", אמרה. לדבריה, הצוותים החינוכיים הונחו לעקוב באופן יזום אחרי כל תלמיד ולתת מענה לצרכים הייחודיים של כל אחד מהם. "אנחנו עושים הכול ומשתמשים בדרכים יצירתיות כדי להחזיר את התלמידים לשגרה".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.12.23