אירוע הטבח ב-7 באוקטובר אמנם נחשב לאסון אזרחי שבו קיפחו את חייהם, גברים, נשים וטף – חלקם בני אותה משפחה המתגוררים בעוטף, צעירים וצעירות שביקשו לבלות את סוף השבוע במסיבת טבע ברעים, קשישים וקשישות שנרצחו יחד עם המטפלים שלהם, ניצולי שואה ואזרחים זרים. ויחד עם זאת, מדובר במלחמה שכבר עכשיו, עוד לפני שהסתיימה, נחשבת לכזו שגבתה מחיר כבד של חיילים וחיילות שנפלו על הגנת המולדת: 404 חללי צה"ל ששמם הותר לפרסום נכון להבוקר (שלישי).
282 מהם נפלו בשבת 7 באוקטובר, רובם תוך קרבות קשים שבהם היו יחידים מול רבים, ובמסירות נפשם הצילו אזרחים רבים ואף יישובים שלמים. 79 חללים נוספים נפלו במהלך התמרון הקרקעי ברצועת עזה.
404 חללים מתחילת המלחמה
מתוך כלל חללי צה"ל מתחילת הלחימה – 41 הם נשים. החל מיומה הראשון של הלחימה נשים לוקחות חלק פעיל במערכה – בין אם בהגנה על היישובים במסגרת השריון, חיל הגנת הגבולות, חיל האוויר, חיל הרפואה ועוד, וכן גם מחוץ למסגרת הצבאית כחלק מכוחות הביטחון במג"ב, במשטרה ובכיתות הכוננות. נשים לקחו חלק גם בלחימה קרקעית בתוך עזה עם תחילת התמרון.
לראשונה, נשים נלקחו בשבי על ידי ארגון הטרור ובמהלך הטבח נפלו רבות בעת מילוי תפקידן. הפעם האחרונה שעשרות נשים נהרגו בקרב הייתה לפני 75 שנה במלחמת העצמאות, אז נפלו 141 נשים על הגנת המולדת ושחרורה. ככלל, כ-2% מהנופלים במלחמות ישראל הם נשים, ובמערכה הנוכחית חללות צה"ל מהוות כ-10% מכלל החללים.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.12.23