1 באוקטובר היה תאריך משמעותי במיוחד עבור נתן מלכה (25) ממושב דישון שבגליל העליון. הוא השלים את העברת הבעלות על מסעדת "בורגרים" הוותיקה שבלב קריית שמונה, ויצא מאושר לדרך עצמאית. אלא ששישה ימים בלבד לאחר מכן הגיעו אירועי 7 באוקטובר, ומלכה, לוחם מילואים בחטיבת גולני, הוקפץ מיד להגנת תושבי גבול לבנון.

4 צפייה בגלריה
yk13704171
yk13704171
"השקעתי את חיי ועתידי בעסק, והכל קורס לי מול העיניים". נתן מלכה
הכותרת
כך הגיעו לוחמות צה"ל ללב עזה
26:44
מלכה, נשוי טרי, עבר מביתשמש לגליל כשהוא מלא בתקוות ובחלומות על העסק המניב שרכש ושלמענו לקח הלוואה מהבנק. אבל בצהרי 7 באוקטובר – שישה ימים בלבד אחרי שהחל לעבוד במסעדה שלו – כשהמדינה קראה לו בצו חירום, הוא עזב הכל ולא שאל דבר.
עכשיו, בזמן שהעסק שלו קורס וההלוואות סוגרות עליו וחונקות אותו, הוא נותר לבד. "כמובן שמיד הוקפצתי למילואים וחיכיתי כמו עצמאים רבים למתווה הפיצויים והסיוע", סיפר אתמול. "כשפורסם המתווה קיבלתי טלפון מרואת החשבון שלי שאמרה לי שאנחנו בבעיה, כי העסק שלי לא זכאי לשום פיצוי. ראיתי שחור בעיניים".
מלכה נחרד לגלות שמתווה הפיצויים כולל רק עסקים שנפתחו עד חודש ספטמבר 2023, ואילו המסעדה עברה לבעלותו רק בתחילת אוקטובר. "פניתי במכתבים ששלחתי בדואר האלקטרוני לשר הכלכלה ניר ברקת ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולא קיבלתי כל התייחסות. מאז אני מנסה לפנות לכל מי שרק אפשר כדי לקבל מענה", אמר בקול שבור.
4 צפייה בגלריה
אורי כהן, שף ובעלים מסעדת קולמבו
אורי כהן, שף ובעלים מסעדת קולמבו
"ההכנסה הפכה למשכורת חלקית, שמועברת לכיסוי ההלוואות". אורי כהן
עסקי מזון אחרים בקריית שמונה נותרו פתוחים והם משרתים את אלפי החיילים וכוחות הביטחון שבאים בשעריה, אך מסעדת ההמבורגרים של מלכה סגורה. "אני רוצה שהראש שלי יהיה צלול ומרוכז בלחימה על הגבול, אבל הראש כל הזמן בעסק הסגור ובהלוואות שהולכות להפיל אותי מהרגליים", אמר. "אני לא בא ממשפחה עשירה, השקעתי את חיי ועתידי בעסק, והכל קורס לי מול העיניים. זה עסק עם ותק של עשור ויש לו היסטוריה של כל המחזורים. הוא רק החליף בעלות בין חברה לחברה והמשיך לעבוד בלי יום אחד של הפסקה. חודשיים חלפו מאז השבת השחורה הזאת ואני באוויר ובספק מה יהיה בחודש הבא. מדברים על זה שנישאר במילואים עד סוף אפריל, איך אשרוד ככה?".
גם אורי כהן (38), השף והבעלים של מסעדת "קולומבו" שבקיבוץ לוחמי הגטאות בגליל המערבי, הוקפץ למערכה. הוא הותיר מאחור עסק משגשג שנסגר בשל המלחמה, בת זוג ושני ילדים קטנים. כל תגמולי הצבא שהוא מקבל מועברים היישר לכיסוי ההלוואות שלקח עבור העסק והוא נדרש להמשיך לשלם, לצד התשלומים הקבועים לביטוח לאומי ומע"מ. חלפו חודשיים במדי הזית וגם הספקים של המסעדה שלו כבר לא יכולים עוד להמתין לכספים שהוא חייב להם.
"אני שוקל כבר להגיד למג"ד שלא אוכל להישאר בחודש הבא ושיביאו חיילים שיחליפו אותי", אמר אתמול בצער. "שלושה חודשי מילואים זו תרומה מאוד טובה והייתי נשאר בכיף - אם הייתי שכיר - כי המדינה זה דבר ראשון. אבל אני לא יכול לדרוס את העסק שטיפחתי במשך שלוש שנים וצבר קהל לקוחות גדול והשקעתי בו רק לפני שנה וחצי 450 אלף שקלים שאני ממשיך לשלם. הכול ממשיך בחיים, חוץ מההכנסה שלי שהפכה למשכורת חלקית שמועברת לכיסוי ההלוואות".
כ-80% מלקוחות המסעדה הם אורחים קבועים שגרים בקיבוצים ובמושבים הסמוכים ומגיעים אליה מדי יום ליהנות מהתפריט המתחלף ומהאירוח הביתי. "מאז שסגרתי את המסעדה ויצאתי למילואים אני מקבל כל הזמן הודעות וטלפונים מהלקוחות שמחכים שאשוב, ואני יודע שלו רק הייתי בקיבוץ הייתה לי עבודה בשפע בימים אלו".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.12.23