ב-7 באוקטובר, ג'יימי טרישה המשרתת בשגרה כמ"כית בבית ספר להגנה אווירית של חיל האוויר המכשירה לוחמים, הוקפצה מהבית לגדוד הדרומי ונסעה תחת אש בשביל למקם משגרים של כיפת ברזל בדרום. כשברקע אזעקות, אבא שלה הסיע אותה לבסיס. משפחתה של ג'יימי היא הדבר הכי חשוב לה בחיים ומקור החוזק שלה, אבל היא נאבקת בימים אלו – ובעצם כבר 12 שנה – מול רשות האוכלוסין וההגירה למען הסדרת מעמדם בישראל של אמה המאמצת ושל שני אחיה מצד אביה.
במסגרת ההליך המשפטי האחרון ניתן פסק דין אשר הורה לרשות האוכלוסין על השבת עניינה של המשפחה לבחינה מחודשת בפני הוועדה הבין-משרדית. מאז, חלפו קרוב לשנתיים. המשפחה פנתה בתלונה למבקר המדינה וגם בוצעו פניות ותחינות רבות לרשות, ורק בשבוע שעבר נעתרו ברשות לקיים ריאיון לאיסוף מידע מעודכן.
1 צפייה בגלריה
yk13713016
yk13713016
("איבן וליאם רוצים להתגייס כמוני ולתרום למדינה". ג'יימי טרישה, אביה, אמה המאמצת ושני אחיה למחצה | צילום: באדיבות המשפחה)
המשפחה מונה חמש נפשות: זוג הורים, ויקטור – אזרח פיליפינים במעמד תושב ארעי מכוח ילדי זרים, ובת זוגו מאי – אזרחית הפיליפינים ללא מעמד. ג'יימי טרישה (20) חיילת לוחמת כיפת ברזל – במעמד קבע, איבן (12) בכיתה ו' – ללא מעמד וליאם (9) בכיתה ג' – ללא מעמד. אמה הביולוגית של ג’יימי נטשה אותה כשהייתה בת שלוש ועזבה את הארץ, ומאז מאי מגדלת אותה יחד עם ויקטור, כאמא לכל דבר ועניין. לג'יימי אין קשר עם אמה הביולוגית והיא מעולם לא הייתה חלק מחייה. לאמא מאי ולילדים אין זכויות סוציאליות ואין זכויות רפואיות.
המשפחה מתגוררת בירושלים בשכונת בית הכרם ויש לה עסק משפחתי של מכולת למזון אסיאתי, כל הקהילה מכירה ואוהבת אותה. ג'יימי נרשמה לגיור "נתיב" דרך הצבא והיא מתעתדת לחתום בצבא קבע.
במכתב ששלחה ג'יימי לרשות האוכלוסין היא כתבה: "מאי, אמא שלי, נכנסה לחיים שלי כשהייתי בת שלוש. מהרגע הראשון שהיא לקחה אותי בידיים שלה אני מחשיבה אותה לאמא שלי. היא גידלה אותי, לימדה אותי, אהבה אותי - בזכותה אני הפכתי להיות הבן אדם שאני. אני מודה כל יום שהיא איתי ולא אוכל לדמיין את חיי בלעדיה. ולא רק שהיא אמא שלי, היא גם החברה הכי טובה שלי".
על אחיה למחצה היא כתבה: "אף פעם לא אשכח את היום שסיימתי את קורס המפקדים - איבן וליאם אמרו לי שהם רוצים להתגייס ולהיות כמוני, להיות לוחמים ולתרום למדינה".
ג'יימי הוסיפה וכתבה: "אני מקריבה את החיים שלי בשביל הגנת המולדת ואזרחיה, מסכנת את עצמי מתוך תחושת שליחות אמיתית, והמדינה לא יכולה לקחת ממני את המשפחה שלי".
עו”ד תומר ורשה המייצג את המשפחה: “קוראים לשר הפנים להתחשב בחיילת צה”ל, לגלות חמלה והבנה ולקבל את ההחלטה הנכונה לשמר את המשפחה יחד כפי שהיו כל חייהם”. רשות האוכלוסין וההגירה מסרה כי "הרשות בוחנת מחדש את הבקשה. לשם כך הגיעו בני המשפחה לפני כשבוע להשלמת הבקשה למעמד מטעמים הומניטריים. הבקשה תידון בהקדם".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.12.23