זיהוי קורבנות הוא תהליך קריטי בהתמודדות עם אסונות. כל מי שעוסק במלאכה הקשה והרגישה הזו עושה עבודת קודש, אך כמו מערכות ציבוריות רבות, גם הגופים האמונים על כך נתקלו ב-7 באוקטובר באתגר עצום.
3 צפייה בגלריה
yk13715462
yk13715462
"בשעת מלחמה זה מה שיש. עובדים אחרת". מתנדבי זק"א
(צילום: זיו קורן)
בתנאים רגילים, המשטרה היא שאחראית על הזירה, כולל איסוף ממצאים וזיהוי עדויות על התערבות פלילית או ביטחונית - שהם חיוניים לחקירה ולהוכחת אשמה. אך בימים הקשים שאחרי מתקפת חמאס, הזיהוי נתקל בקשיים רבים. גורמים רבים היו מעורבים בתהליך - כמו הרבנות הצבאית, פיקוד העורף, זק"א ואזרחים - ורובם נאלצו להתמקד באיסוף הגופות בלבד, בלי להקדיש תשומת לב מספקת לממצאים החשובים בזירה.
המורכבות שבפעילות של מספר ארגונים בשטח, שחלקם לא מתואמים אחד עם השני, ומספר הגופות הגדול, הביאו לכאוס שפגע באיסוף של ממצאים ותיעודם לשימושים פליליים או ביטחוניים באופן משמעותי. גורמים ברבנות הצבאית טוענים כי מכיוון שחלק משקיות החללים שהשתמשו בהן הוחלפו בדרך למחנה שורה - גם מעט הראיות הפורנזיות שהצליחו לאסוף נפגעו. "המשטרה רצתה לתעד, כחלק מעבודת מז"פ, ובזק"א היה מי שארז מחדש כדי שיצלמו שקיות שלהם", אמרו הגורמים.
3 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות במחנה שורה של הרבנות הצבאית. בזק"א טענו שהשקיות הוחלפו רק לאחר שהגיעו למחנה
(צילום: יאיר שגיא)
מנגד, גורמים שפעלו בשטח מטעם זק"א טוענים כי שקיות הגופות שנארזו על ידי גורמים שונים, כולל זק"א עצמה, ועליהן רישומים פורנזיים, הוחלפו כשהגיעו למחנה שורה ונכנסו לאחסון, ולא לפני. לטענות הרבנות השיבו: "לא מכחישים שהחלפנו שקיות חללים פגומות. החלפנו כדי לארוז את הגופה כמו בספר. פעלנו לפי הנחיות המשטרה, פיקוד העורף הפעיל אותנו. בשעת מלחמה זה מה שיש. עובדים אחרת".
גורם בכיר באחד הארגונים שפעל במשך ימים רבים בעוטף, אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "מדובר בהתנהלות של שוק. חלק מהגופות, שנארזו על ידי זק"א, רבנות או צה"ל, נפתחו על ידי כוחות אחרים ומז"פ כדי לצלם שתי תמונות, וכתוצאה מכך נעלמו ממצאים פורנזיים. נשארו קליעים ודברים בעת ההחלפות של השקיות".
3 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
"נעלמו ממצאים". מתחם זיהוי הגופות "שורה"
(צילום: יאיר שגיא)
בנוסף, למעלה מ-10 מתנדבים שונים שפעלו במלאכה הרגישה העידו גם הם כי שקיות חללים נארזו בצורה רשלנית, הוחלפו שקיות שעליהן מצוינים פרטים מזהים ונקודות ציון, ממצאים הושארו בשטח, ונזרקו שקיות שהיו בהן עוד ממצאים כמו קליעים למשל. כמה מתנדבים סיפרו כי איתרו בשטח שקיות שנזרקו בצד עם ממצאים שהם ארזו.
מארגון זק"א נמסר: "פעילות זק"א התמקדה בפינוי החללים תוך שמירה על הזירה ככל הניתן. בזמן אמת לא היה ניתן לאסוף ממצאים חקירתיים, והחללים נארזו בשקיות של זק"א או צה"ל, לא הוחלפו שקיות".
מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, התמודדו מדינת ישראל וצה"ל עם אירוע רב נפגעים בהיקף חסר תקדים אשר דרש הערכות מהירה ומקצועית לתהליך זיהוי נרחב של מאות הנרצחים. חיל הרבנות הצבאית בשיתוף משטרת ישראל וגופים צבאיים ואזרחיים נוספים, פועלים מסביב לשעון על מנת לוודא אימות וזיהוי של כלל החללים והנרצחים באופן יסודי ומוחלט, כאשר לנגד עיניו משפחות הנפגעים. צוותי הסריקה של הרבנות יחד גופים אזרחיים אוספים ממצאים ומפנים חללים מהשטח במקצועיות תוך שמירה על סדר ותיעוד".
מהמשטרה טרם נמסרה תגובה.
פורסם לראשונה: 00:00, 13.12.23