ג'נין שקטה באופן יחסי, בטח בהשוואה למה שהיה כאן בעבר הלא רחוק. עד לפני כמה חודשים זה היה דמיוני. כוחות צה"ל ספגו כאן ירי מטענים, בקבוקי תבערה והפרות סדר בלתי פוסקות. גם אבידות כואבות. מהסמטאות האלה יצאו פיגועי הטרור באביב של 2022. אחד המפקדים שדיברתי איתו אז תיאר זאת כ"לבנון בלב ישראל". בחודשיים האחרונים, מאז 7 באוקטובר, יותר מ-100 מבוקשים נעצרו, 60 חוסלו ו-50 כלי נשק אותרו ב-16 מבצעים בג'נין.

הצטרפתי לסיור מיוחד בג'יפ של חפ"ק מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, ללב מחנה הפליטים - במסגרת מבצע רחב היקף של כוחות הביטחון המתנהל במקום. עוד לפני שהגענו למחנה עצרנו בבית החולים איבן סינא בג'נין. לאנשי הצבא היה חשוב שנעצור שם.
מסתבר ש"תורת הלחימה" החמאסית מהדהדת גם פה. גורמי ביטחון זיהו שהמחבלים החמושים ממחנה הפליטים נמלטים לאיבן סינא באמבולנסים וחוסים בין החולים, עושים בחולים שימוש כמגן אנושי מתוך הבנה שכוחות צה"ל לא ייכנסו פנימה. לפני כמה שבועות כיתרו כוחות של אוגדת איו"ש את בית החולים ותפסו מבוקש בכיר כשהוא באמבולנס ממש בכניסה לבית החולים. "הם חשבו שלא נגיע לשם. זו אותה פרקטיקה שאנחנו מכירים מארגוני הטרור. יורים מלב אזרחים ומסתתרים בבתי חולים", הסביר גורם ביטחוני.
הכותרת
המחיר של איסור כניסת פועלים פלסטינים לישראל
18:26
3 צפייה בגלריה
yk13716729
yk13716729
"המציאות פה השתנתה". חיילי צה"ל מאתרים דירות מסתור במחנה הפליטים
מאז תחילת המלחמה, וברקע המתרחש ברצועת עזה ובגבול הצפון, פועלת אוגדת איו"ש בלב המחנה ברצף מבצעים חסר תקדים. השבוע החל המבצע ה-16 במספר, מבצע רחב שבו נוטלים חלק כ-1,400 לוחמים, רובם מילואימניקים שנעים בין סמטאות המחנה, מעכבים מאות חשודים, סורקים דירות מסתור, מפוצצים פירי תחמושת ומפרקים תשתיות טרור. רק השבוע, נכון לכתיבת שורות אלה, סוכלו במחנה הפליטים שישה מחבלים. רובם מהאוויר. "ג'נין של היום לא דומה למה שהיה קודם. הקצב והאגרסיביות של הפעילות שלנו השתנו לגמרי מ-7 באוקטובר. אתה רואה בעיניים איך המחנה מתנהג. לוחמי חי"ר נעים כאן יחסית בקלות ואנחנו עובדים, עוברים אזור-אזור ומנקים אותו מטרור", הסביר הגורם הביטחוני.
סמטאות המחנה ריקות. תושבי המחנה המונים כ-11 אלף בני אדם מאסו, כך מספרים גורמי הביטחון, במחבלים החמושים. "תראה בעצמך, הבתים ריקים", הסביר גורם ביטחוני. "80 אחוזים מהתושבים פה עזבו כבר לפני כמה שבועות. הם הבינו שאנחנו פועלים כאן בכוח רב. חלקם עברו לבתים שהם מחזיקים בעיר ג'נין וחלקם לקרובי משפחה אחרים בגדה. הם מביעים תרעומת על הבלגן שעושים כאן החמושים. הם רוצים שנעבוד כאן. צה"ל נאלץ לעבוד במחנה גם בגלל שהרשות הפלסטינית פשוט לא מסוגלת. אנשי המנגנונים ניסו לעצור כמה מפעילי המחנה, אך נתקלו בהתנגדות שבה לא יכלו לעמוד. הם לקחו אחורה".
3 צפייה בגלריה
yk13716726
yk13716726
"לבנון בלב ישראל". פיצוץ דירת מסתור שהכילה אמל"ח בג'נין
המשכנו לחלקו המערבי של מחנה הפליטים. בדרך עברנו ב"כיכר שירין", על שם שירין אבו עאקלה, עיתונאית אל-ג'זירה שנהרגה בתקרית הירי במאי שנה שעברה וזכתה כאן לכיכר על שמה. ג'יפ המאו"ג עוצר בכניסה למסגד אלעש'ר, מחנה הפליטים נפרס לפנינו ואנחנו נמצאים בנקודה אסטרטגית. "מדובר בנקודת תצפית השולטת על כל מחנה הפליטים", הסביר סא"ל דורי סער, קצין אג"מ אוגדת איו"ש, שהוסיף כי "ממש לידנו התרחשה תקרית הפנתר. הכלי עליו היו מסתערבי מג"ב איו"ש שעלו על מטען ונפגעו ביוני השנה. לאחר הפיצוץ התחלנו בפעולת החילוץ המורכבת, שבמהלכה מחבלים חמושים ירו עלינו ללא הפסקה ממש מהמסגד הזה שאנחנו עומדים בו. כוח של סיירת צנחנים הגיע לכאן וממש כבש את המסגד".
מהמסגד עברו ללב מחנה הפליטים מבלי שנורתה או נשמעה אפילו ירייה אחת. בין סמטאות המחנה החל להיתמר ענן עשן. "זה פיצוץ תקין שלנו", הסביר אותו גורם בכיר שאיתו נסענו. "נוכל לרדת ולראות", הסביר. ירדנו. את פנינו קיבלו מילואימניקים מגדוד 8149 שפועלים כאן מתחילת המלחמה. הורים לילדים, זקן מתחת לקסדה.
"אנחנו חווים אירועים של מטענים והרבה מאוד אמל"ח שנמצא בבתים בפירים ובמקומות מסתור. הגדוד סורק פה מבית לבית ומעמיק את האחיזה שלנו בתוך מחנה הפליטים. אנחנו דוחקים את המחבלים החוצה", אמר המג"ד סא"ל תומר ברוק, שמוסיף: "יש לנו גדוד מיוחד שמורכב מכל גווני החברה הישראלית. כולם עזבו הכול ב-7 באוקטובר ופשוט הגיעו לכאן בלי צווים ובלי שאף אחד אמר להם. הבנו מהר מאוד את גודל השעה ומאז אנחנו כאן למעט כמה יציאות קטנות. האווירה בשמיים".
3 צפייה בגלריה
yk13716731
yk13716731
פעילות כוחות צה"ל בג'נין. "יהיה חבל מאוד אם איו"ש תישאר אחרי המלחמה כמו שהייתה ב-6 באוקטובר"
ומה העשן שאנחנו רואים פה? שאלתי. "זו דירת מסתור שעליה קיבלנו אינדיקציה שיש בה מטעני נפץ רבים. יחד עם יחידת סילוק פצצות מלכדנו את הדירה ופוצצנו אותה. היו כאן כמו מאות קילוגרמים של חומר נפץ", הסביר אחד מלוחמי הלוט"ר שנמצאים כאן. חלפנו על פני זירת המטענים ונכנסו להריסות מסגד אל-נאסר שבו התרחש אחד האירועים הדרמטיים במחנה הפליטים. ב-22 באוקטובר הפציץ מטוס קרב של חיל האוויר את המסגד לאחר ששהתה בו חוליית מחבלים שתכננה לבצע פיגוע משמעותי מאוד בלב ישראל.
בין ההריסות התגלה בפנינו דבר מדהים - בקומה האמצעית נמצא גן ילדים שבחדריו התגלו אמצעי לחימה רבים. שוב אותה "תורת לחימה" של מחבלי חמאס. עלינו על הרכבים לכיוון היציאה מהמחנה. "יהיה חבל מאוד אם איו"ש תישאר אחרי המלחמה כמו שהייתה ב-6 באוקטובר", אמר הגורם הבכיר. "יש הזדמנות לעצב את המרחב מחדש. יש לנו כאן כוחות רבים שפועלים. אנחנו מקלפים את חמושי מחנות הפליטים. צריך להישאר צנועים, בטח אחרי מה שחטפנו ב-7 באוקטובר, ולהבין שהמציאות מתעתעת. אבל המציאות פה השתנתה".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.12.23