יחידת דובדבן היא חוד החנית של צה"ל, ולוחמיה נלחמים בטרור בצללים קרוב לארבעה עשורים. גם הצל"שים ואותות ההצטיינות הרבים שקטפה היחידה לאורך השנים התקבלו ברובם על פעולות עלומות שאת פרטיהן כנראה לא נדע לעולם. בשנה שעברה זכתה היחידה בצל"ש אלוף על לחימתה במבצע "שובר גלים", ושנה קודם לכן בפרס ראש הממשלה על פעילות מיוחדת.
18 חללים היו לחטיבת הקומנדו של דובדבן מיום הקמתה לפני כ-38 שנה ועד ליום הראשון של מלחמת "חרבות ברזל". רק אחד מהם, סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל, נהרג מאש אויב לפני כחמש שנים. כל זה השתנה ב-7 באוקטובר, מאז נפלו עשרה לוחמים מהיחידה בפעילות מבצעית.
2 צפייה בגלריה
 לוחמי יחידת דובדבן בחאן יונס
 לוחמי יחידת דובדבן בחאן יונס
"החוד של צה"ל כולו, ראשונים בין ראשונים". פעילות לוחמי יחידת דובדבן ברצועה
(צילום: דובר צה"ל )
כיאה ליחידה מצטיינת, כך גם בשבת השחורה, לוחמי היחידה היו מהראשונים שהגיעו לחזית בדרום. בקרבות הקשים וההרואיים נפלו רס"ל אמיר פישר ז"ל, רס"מ עומרי מיכאלי ז"ל, רס"ן אור יוסף רן ז"ל, רס"ל יוסף מלאכי גדליה ז"ל, רס"ן בן ברונשטיין ז"ל, רס"ל איתי יהודה באוסי ז"ל ורב"ט יונתן אלעזרי ז"ל.
אחרי הכניסה לעזה, איבדה היחידה את סמ"ר עלמנאו עמנואל פלקה ז"ל, ואתמול הותרו לפרסום שמותיהם של שני חללים נוספים: רס"ל ליאב אלוש ז"ל ורס"ר במיל' איתן נאה ז"ל, שנהרגו בחאן יונס והשתייכו, כמו רס"מ מיכאלי ז"ל, לצוות הפריצה של היחידה.
השר חילי טרופר, יוצא היחידה, התייחס אתמול לנופלים. "במובנים רבים מדובר בלוחמי החוד של צה"ל כולו. הראשונים בין ראשונים", כתב על צוות הפריצה. "יש ביחידה אזור ייעודי ונפרד עבורם, ובכניסה אליו השלט 'זר לא יבין'. ובאמת אין דרך להסביר את החבורה הנועזת והאמיצה הזו, המקצוענית לעילא ולעילא, המסורה והטובה הזו".
טרופר סיפר כי בהלווייתו של עמרי מיכאלי ז"ל, ברחו חבריו שנפצעו באותה היתקלות מבית החולים כדי להגיע להלוויה. "הם הגיעו עם כל הרסיסים בגופם והתעקשו לשאת את ארונו. הם צעדו חבושים וצולעים, ובלי מדים כפי שמחייב הנוהל הצבאי, אבל מי יגיד להם לא? הבטתי עליהם בהשתאות צועדים פצועים וחזקים, חבושים אבל עם רוח גדולה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות לוחמי יחידת דובדבן
תיעוד מפעילות לוחמי יחידת דובדבן
"הייחוד של דובדבן - מייצרת פתרונות שתפורים לבעיה". מתוך הפעילות ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
רס"ן במיל' רועי מורג, יוצא היחידה ומנכ"ל עמותת "דובדבן", אמר כי "הייחוד של דובדבן זה שהיא מייצרת פתרונות שתפורים לבעיה. זאת יחידה דינמית גם ביכולות וגם בהכשרה ובמיון. מה שהיה נכון לפני 20 שנה ויותר כשהתגייסתי לא נכון היום. גם העמותה משנה את פניה בהיבט של השכול ושל עיבוד חוויות קרב.
"שכול מאז ומתמיד מקבל מענה מלא ואינטימי. מבחינת החוסן יש לנו תוכנית שמטרתה להעביר את כל הלוחמים חוסן מנטלי עם פסיכולוגית שהבאנו מבחוץ. יש לנו תכניות מורחבות לסדיר ולמילואים וגם לבנות הזוג, שלאחרונה הושקעו בה שלושה מיליון שקלים מתרומות כי הצורך קיים ומובהק".
מורג מדגיש כי אין לוחם ביחידה שחשב שהוא חסין. "אני נלחם לצידם ואני רואה אותם מפוכחים עם רגליים על הקרקע. היחידה עושה בממוצע בשנה 250 מבצעים. אין עוד יחידה כזאת בצה"ל. הייחוד זה לעבור מאפס למאה. היכולת של לוחם ביחידה להיות גמיש ולהיכנס לסיטואציות לא מוכרות במהירות, אין שנייה לה. אבל זה לא מעניק חסינות".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.12.23