רז ואוהד בן עמי נחטפו מביתם בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, והוחזקו בעזה בנפרד. אוהד (55) נמצא עדיין בשבי, רז (57) שוחררה אחרי 57 ימים. היא הוחזקה בתנאים לא אנושיים ובריאותה הידרדרה מאחר שלא קיבלה את התרופה שלה היא זקוקה עקב מחלה. במהלך התקופה התחננו בני משפחתה בפני פקידי הצלב האדום בישראל, גרמניה וארה"ב שינסו להעביר לה את התרופה - אך נדחו. אחד הפקידים אף שלח מייל למשפחה, ובו כתב: "מאחל לך הצלחה בשיקום הקשר עם בני משפחתך".
2 צפייה בגלריה
רז ואוהד בן עמי
רז ואוהד בן עמי
עדיין מחכה לו. אוהד ורז בן עמי
כעת, באמצעות ארגון שורת הדין, הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה בשמם של רז ואוהד בן עמי ובני משפחותיהם נגד הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRCׂ). התביעה מאשימה את הצלב האדום שלא פעל למימוש המנדט שלו כדי לבקר את החטופים הישראלים המוחזקים בעזה, לא הבטיח את שלומם ולא פעל לשחרורם.
לפי התביעה, התפקידים והסמכויות של הוועד הבינלאומי של הצלב האדום לא מקנים לו רק זכויות, אלא גם נושאים איתם אחריות לפעול במקרים כמו אצל החטופים הישראלים - ולמרות זאת, הוא לא פעל כפי שמצופה ממנו באופן סביר. אנשי הארגון החלו להתערב באופן פעיל רק שבועות אחרי החטיפה, ואיבדו זמן יקר. הם לא נהגו בכבוד הראוי למשפחות החטופים, לא ניסו להעביר את התרופות הנדרשות לחטופים - גם כאשר הן סופקו לנציגי הארגון - ולא פעלו בתקיפות כדי לבקר את החטופים - גם כאשר הוסכם על כך בעסקת שחרור החטופים בין ישראל לחמאס.
2 צפייה בגלריה
רז בן עמי בכיכר החטופים בתל אביב
רז בן עמי בכיכר החטופים בתל אביב
רז בן עמי בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: משפחת בן עמי)
כבר מאז פרוץ המלחמה הוביל ארגון שורת הדין מאמץ להתעמת עם התגובה הפסיבית של הצלב האדום הבינלאומי, ועם חוסר הטיפול מצידם בגורלם של יותר מ-240 הישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר. אחד מהמאמצים הללו, שזכה לסיקור תקשורתי בינלאומי, היה מכתב שנחתם על-ידי יותר מ-1,500 עורכי דין ברחבי העולם, שדרשו לפעול למען בני הערובה הישראלים.
"הצלב האדום הבינלאומי חי שוב את הטעויות שלו מהשואה, אז הוא נטש את העם היהודי בתקופתו האפלה ביותר בהיסטוריה", אמרה ניצנה דרשן לייטנר, מייסדת ונשיאת שורת הדין. "איננו יכולים לקבל את ההתעלמות ואת חוסר הכבוד הזה לחיי אדם, רק בגלל שהם יהודים. הצלב האדום הבינלאומי פשוט מוטה. הוא פועל על בסיס יומיומי בעזה, אין לו בעיה להאשים את ישראל במה שנקרא 'הפרות', ודורש בתקיפות לבקר פלסטינים טרוריסטים שחטפו ישראלים, בזמן שלא אכפת לו מאלה שהם חטפו".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.12.23