"אנחנו ממשיכים במלחמה עד הסוף", אמר אתמול (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו. "היא תימשך עד לחיסול החמאס - עד לניצחון". במונחים היסטוריים הוא אולי צודק: המלחמה בין ישראל לארגוני הטרור הג'יהאדיסטים עשויה להימשך שנים, אולי אפילו דורות. אבל למשפחות שיקיריהן חטופים בעזה, לרעיות שבני זוגן יצאו ב-7 באוקטובר למילואים וטרם שבו, להורים שבנם או בתם לוחמים בשטח, ולכל הישראלים שהמלחמה הזאת הפכה עליהם את עולמם אני מציע להתייחס להצהרות הבומבסטיות בזהירות. הדיבור על מלחמות העתיד נועד להסתיר את אפרוריות ההווה. חאן-יונס היא כנראה התחנה האחרונה במה שהצבא קורא "השלב העָצִים" של המלחמה. עצים מלשון עצום, עוצמה. השלב הבא יהיה הרבה יותר צנוע.
הידיעות שפורסמו ביומיים האחרונים על הרחבת הפעילות הקרקעית של צה"ל מלמדות שני דברים. האחד, שערי צפון הרצועה לא טוהרו עדיין: מחבלים יוצאים מפעם לפעם מפירים ומבנים ומזנבים בלוחמים; השני, שבצבא מריחים את הסוף, מנסים להגיע לעוד הישגים לפני שתוכרז הפסקת אש. סידורים אחרונים בעזה, אפשר לקרוא לימים האלה. המטרה היא להקל על הנוכחות של צה"ל ברצועה בשלב הבא.
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
1 צפייה בגלריה
מונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה
מונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה
סידורים אחרונים ברצועה. כוחות צה״ל בעזה
(צילום: דובר צהל )
זה אמור לקרות במחצית הראשונה של חודש ינואר. סביר שחלק גדול מחיילי המילואים ישובו הביתה. הצבא יהיה עסוק בהכשרה של רצועת ביטחון שתפריד בין הרצועה לבין יישובי העוטף. רוחבה יהיה כקילומטר. עוד לפני שהמפונים מיישובי העוטף יחליטו אם בטוח לחזור הביתה, מאות אלפי עזתים יצטרכו להתמודד עם מצב בלתי אפשרי: חלק גדול מהם לא יורשו לשוב, כי בתיהם היו ברצועת הביטחון או השיקו לה; אחרים איבדו את בתיהם ואת התשתית הפיזית והחברתית בשכונות ובערים שבהן התגוררו.
אם יתמזל מזלנו, תהיה עוד פעימה של עסקות השבויים. עוד אנשים ייצאו מהשבי שרוטים, אבל בחיים. לעסקה נוספת יהיה עוד יתרון אחד: היא תאפשר לישראלים מעבר חלק יותר משלב המלחמה הגדולה, בארבע אוגדות, לשלב התחזוקה. כמה ימים של הפסקת אש ימתיקו את תחושת החמיצות.
תהיה חמיצות - בכך אין כרגע ספק. המטרות שהדרג המדיני הציב בפני הצבא היו בלתי ניתנות להשגה. זה היה ברור לכולם, מהיום הראשון: חיסול, השמדה, מיטוט, הן משאלות לב צפויות כאשר מדובר במכה מהסוג שספגנו ב-7 באוקטובר. אבל משאלות לב אינן תוכנית צבאית, אינן אסטרטגיה. ציפיות מופרזות מולידות אכזבה: היא תהיה כואבת במיוחד בקרב הכוחות הלוחמים, ולהבדיל, גם בקרב גורמי ימין קיצוני שקיוו למלחמה רבת חזיתות שתוליד גירוש של מיליוני פלסטינים ואת חידוש ההתיישבות בחבל עזה.
הטור המלא יתפרסם מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף לשבת
פורסם לראשונה: 00:00, 21.12.23