"אנשים מוסרים את חייהם, ובתור יהודי שחי בחו"ל הרגשתי שזה משהו שאני יכול לעזור בו, לנסות להוציא אותם קצת מהטראומה ולתת להם תקווה ואור, ובמיוחד אוזן קשבת ואפשרות לספר את הסיפור שלהם".
הדובר הוא ליאון לפקוביץ', נדבן יהודי מאוסטריה. בחודש וחצי האחרון הוא ומשפחתו אירחו בווינה על חשבונם לא פחות מ-260 תושבים מנחל עוז (ועוד משפחה אחת מזיקים), שליש מהם ילדים, לחופשת התאוששות ומנוחה. הם מימנו להם את הטיסות, האירוח במלון דירות, אוכל ואטרקציות כמו בילוי באתר סקי ליד וינה, לונה פארק, גן חיות ועוד. המשפחות הגיעו לשבוע שלם ב-7 סבבים.
"זה היה מאוד קשה", מספר לפקוביץ'. "ילדים שאלו אותי איפה יש כאן ממ"ד ולא האמינו שאין אצלנו צבע אדום. קיבלנו אנשים בטראומה נוראית. אנשים שבפעם הראשונה מאז הטבח הצליחו לישון בלילה. לצחוק, לדבר".
במהלך הביקור הפגיש לפקוביץ' את האורחים מישראל עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן, שר החוץ אלכסנדר שלנברג, שרת האיחוד האירופי קרוליין אדשטדלר, יו"ר הפרלמנט וולפגנג סובוטקה וראש עיריית וינה מיכאל לודוויג. מפוני נחל עוז זכו לחיבוק חם מההנהגה האוסטרית, והנשיא התרגש מאוד מהסיפורים שלהם והביע את המחויבות הבלתי מתפשרת שלו ושל ארצו למדינת ישראל.
הקיבוצניקים נפגשו גם עם עיתונאים אוסטרים וסיפרו על הטראומה שעברו, בין היתר בכתבה שפורסמה בעיתון האוסטרי "די פרסה".
השרה קרוליין אדשטלדר אירחה אותם בלשכתה והרימה על הידיים את התינוקות מנחל עוז. שגריר ישראל באוסטריה דוד רוט, שהתלווה לפגישה, סיפר ש"השתתפתי במאות פגישות, אבל אף אחד מהן לא הייתה מרגשת כמו הפגישה של השרה אדשטלדר עם ניצולי טבח חמאס בנחל עוז".
ברי מאירוביץ' מנחל עוז סיפר על החוויה בווינה: "הצגנו את הקיבוץ ואת המדינה וממש דאגו לנו לכל הצרכים. שבוע שלם של התרעננות, הרגשה של ביטחון. אנשים סופר טובים שבאו לעזור מכל הלב. אנחנו מתכוונים לשמור על קשר".
ואכן, השבוע הגיע הנדבן לארץ כדי לבקר אותם בקיבוץ משמר העמק, והוא גם יתלווה אליהם לביקור בקיבוצם. "אני כל כך שמח שעשינו להם טוב והצלחנו קצת להוציא אותם מהחרדות", אמר לפקוביץ'. "הפגשנו אותם גם עם מומחים לפסיכותרפיה שסיפרו שמה שהם עברו לא עברו בשום מקום בעולם, אולי רק בזוועות של בוקו חראם".
אחד מתושבי נחל עוז סיפר: "אנחנו חוזרים הביתה עם אוויר לנשימה ועם כוחות להמשיך הלאה". תושב אחר כתב ללפקוביץ': "הענקתם לנו הרבה אור בתקופה כה מורכבת. לא הכרנו לפני, אבל המפגש איתכם הרגיש כאילו אנחנו מכירים שנים".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.12.23