בכל רגע נתון נמצאים בשמי הרצועה מספר מסוקי אפאצ'י שמלווים את הכוחות הקרקעיים, באירועים מתפרצים כמו היתקלויות, קרבות מורכבים ותקיפת מבני אויב. מסוקי הקרב תקפו בשבועות האחרונים גם יעדי חיזבאללה בדרום לבנון, ובחודשים האחרונים גם יעדים בשומרון. בעיצומה של הלחימה בעזה ובצפון, בצה"ל ביקשו בשבועות האחרונים מהפנטגון לקבל מסוקי קרב לתגבור המערך בחיל האוויר, כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
ארה"ב מסרבת בינתיים לבקשה. עם זאת, מקורות ביטחוניים אמרו שהמילה האחרונה בסוגייה הרגישה טרם נאמרה, והלחץ הישראלי להביא מסוקי אפאצ'י נוספים לצה"ל נמשך כל העת. שר הביטחון יואב גלנט העלה למשל את הסוגייה בדיון סגור עם עמיתו לויד אוסטין, שר ההגנה האמריקני, שהיה בביקור בארץ בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
מסוק אפאצ'י AH-64  של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מסוק אפאצ'י AH-64  של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
לחץ ישראלי על ארה"ב. "העבירו לנו מסוקי קרב"
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט העלה את הסוגייה מול אוסטין, שביקר בישראל בשבוע שעבר
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
לצה"ל יש בסך הכל שתי טייסות מסוקי קרב, 190 ו-113, עם מסוקי הפתן והשרף, שפועלים בשמי הרצועה 24/7 מ-7 באוקטובר. הטייסות מופעלות מבסיס האם רמון שבנגב ומשלוחה נוספת, לכוננות בזירה הצפונית, בבסיס רמת דוד. ממחנה זה שבעמק יזרעאל הוזנקו לרצועה שני מסוקי הקרב הראשונים שהוקפצו לתקיפה אחרי הפלישה מהרצועה בשבת השחורה, ותוך שעה קלה רוקנו את פגזי התותחים והטילים שלהם.
העומס על שתי טייסות האפאצ'י כה גדול, עד כדי כך שמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, התבקש לאשר למספר טייסים ותיקים, בני 55-54, לחזור לטוס באופן חריג למרות שעברו את גיל הטיסה המבצעית - 51. בנוסף, טייסים מבוגרים יותר, בני 60-55, גויסו באופן חריג לתפקידים מבצעיים קרקעיים בשתי טייסות הקרב.
לשתי הטייסות הגיעו עם פרוץ המלחמה גם טייסים לשעבר שעזבו את ישראל לטובת קריירות ועסקים שהקימו בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובמזרח הרחוק. הם הועברו הכשרות רענון ומילאו את השורות בשתי הטייסות לאחר שכבר נגרעו בשנים האחרונות מהסד"כ.
3 צפייה בגלריה
מסוקי הטייסת
מסוקי הטייסת
מסוקי טייסת 113. חיל האוויר מגייס טייסים שעברו את גיל הטיסה
(צילום: דובר צה"ל)
בחיל האוויר גם פיתחו בחודש האחרון מודל חדש לטייסי המילואים שמהווים חלק משמעותי מסד"כ הטייסות, עם מספר ימים בשבוע של השתתפות בלחימה, כדי להקל על משפחותיהם ולצמצם את הנזקים שנגרמו למשק ולכלכלה עקב גיוסי המילואים ההמוניים והממושכים. כפועל יוצא של העומס, גדלו באופן ניכר שעות הטיסה של הטייסים הסדירים. חלקם רשמו גיחות של שלוש או ארבע שעות בשמי הרצועה, בלי לצאת מהקוקפיט.
הסיוע האמריקני לישראל נחשב לגדול ביותר שניתן מארה"ב תוך כדי לחימה מאז מלחמת יום הכיפורים, עם מאות מטוסים וספינות שמעבירים ברכבות אוויריות וימיות מדי שבוע מאות אלפי אמצעי לחימה שונים, מפגזים לטנקים ופצצות מיוחדות למטוסי הקרב, דרך מל"טים, אמר"לים ומכ"מים ועד לג'יפים ממוגנים, אמבולנסים צבאיים ועוד. האמצעים מועברים לכל הגזרות, כולל לאוגדת איו"ש, ומאפשרים לצה"ל אורך נשימה.
האמל"ח האמריקני מגיע גם ממחסנים של צבא ארה"ב במזרח התיכון, ובלעדיו צה"ל היה מתקשה להתקדם בלחימה ולבסס את הרתעתו כאחת ממטרות המלחמה. לצד אלו, ארה"ב עדיין מפעילה לחץ כבד על ישראל לא לפתוח במלחמה מול חיזבאללה, תוך ניסיונות ללחוץ על צבא הטרור השיעי לסגת מקרבת גבול הצפון ונוכחות מאיימת אמריקנית של נושאות מטוסים באזור. ללחץ האמריקני והצרפתי ישראל נעתרה עד כה וגם בימים הראשונים של המלחמה בה, לפי הפרסומים, צה"ל ושר הביטחון גלנט דרשו לנצל את שעת הכושר כדי להסיר קודם את האיום הגדול והמשמעותי יותר – של חיזבאללה בצפון.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.12.23