שבירת כללי משחק בבית המשפט העליון נרשמה בקיץ כאשר השופט יוסף אלרון הגיש מועמדת לכהונת הנשיא. אמש (יום רביעי) שררה תדהמה במוסד השיפוטי הגבוה ביותר במדינת ישראל, אחרי הדלפה מטיוטת פסק דין שלפיה בג"ץ עומד לפסול על חודו של קול את חוק הסבירות – שמונה מול שבעה.
בעליון שררה כאמור תדהמה נוכח הפרסום אמש של עמית סגל. ההערכה היא שגם אם איש משופטי העליון לא הדליף את הטיוטה ישירות, היא הועברה לפוליטיקאי שהעביר אותה לתקשורת במטרה להביך את בית המשפט, ולסכל את ההחלטה לבטל לראשונה מאז קום המדינה חוק יסוד של הכנסת.
3 צפייה בגלריה
|
|
השופטים שכתבו את פסק הדין שהודלף
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, הועדה לביטחון לאומי
שמחה רוטמן, הועדה לביטחון לאומי
מיהר לתקוף. רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, יקבל היום החלטה אם ואיך לפתוח בבדיקה של מקור הדלפת הטיוטה. בינתיים הוא כינס להתייעצות חירום את כל שופטי העליון במשרדו, כדי לדון בחומרת מעשה והשלכותיו על תפקוד השופטים. חקירה פלילית אינה באה בחשבון, שכן אין מדובר במסמך ביטחוני. עם זאת, תיתכן חקירה פנימית של שופטי העליון והצוותים המשפטיים, כולל שימוש בפוליגרף אם השופטים יסכימו להיבדק במכשיר.
אחת הסיבות שמרתיעות את פוגלמן מפתיחה בבדיקה זו העובדה שהצעד הזה עלול לגרום ליחסים עכורים ולמתח בתוך בית המשפט העליון. גם העובדה שישנם שופטים שיסרבו לעבור בדיקת פוליגרף, בשל הקשיים במהימנותה, מקשה על ההחלטה. מצד שני, בצמרת בית המשפט העליון הסברה היא שמכיוון שמעולם לא הודלף פסק דין לפני פרסומו, לא ניתן לעבור על ההתרחשות הזו לסדר היום.
דעת הרוב בטיוטת פסק הדין כוללת את הנשיאה אסתר חיות, יצחק עמית, עוזי פוגלמן, עופר גרוסקופף, ענת ברון, חאלד כבוב, דפנה ברק-ארז ורות רונן.
דעת המיעוט כוללת את השופטים יחיאל כשר, יוסף אלרון, נעם סולברג, יעל וילנר, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ ודוד מינץ.
ברשות השופטת גינו את הדלפת הטיוטה, והדגישו כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".

סערה פוליטית

החשיפה של טיוטת ההחלטה גרמה לסערה פוליטית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אמר: "פסילת חוק יסוד לראשונה בתולדות המדינה, במחטף וברוב דחוק, מצערת ומעמיקה עוד יותר את הפילוג ואת חוסר הבנת גודל השעה. כפי שהכנסת לא מקדמת כעת חוקים שבמחלוקת, כך ראוי ומצופה משאר מוסדות השלטון. זמן לניצחון ולאחדות".
3 צפייה בגלריה
יוסף אלרון שופט בית המשפט העליון
יוסף אלרון שופט בית המשפט העליון
הצעד החריג ירד מסדר היום, אבל הנזק נעשה. אלרון
(מתוך אתר הרשות השופטת)
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן אמר: "בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית. אני קורא לבית המשפט העליון להימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה: "ההדלפה של פסק הדין בעניין ביטול עילת הסבירות מהווה פגיעה חמורה בהליך המשפטי התקין, וכך גם המסגור המגוחך של הימין שמדבר על 'מהפכה משפטית שנייה'. ‏כולנו יודעות ויודעים שאין כאן שום מהפכה, אלא מימוש עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית השברירית שלנו ומימוש חובתה המקצועית של מערכת המשפט. ‏החוק לביטול עילת הסבירות הוא כתם במפעל החוקה הציוני המפואר ופגיעה אנושה בשלטון החוק. טוב היה אם לא היה מחוקק מעולם וטוב אם יבוטל".
כזכור, אלרון שבר את לכידותו של העליון כאשר הציג את עצמו כמועמד לנשיאות. השופט טען אז שאינו מחויב לשיטת הסניוריטי – בחירת נשיא על פי הוותק. צעד זה נתפס כחתרני ואופורטוניסטי, שכן במעשהו ניצב אלרון לצידה של קואליציית שר המשפטים יריב לוין שביקשה לבטל את הסניוריטי.
הצעד של אלרון ירד מסדר היום במהירות, בין היתר מכיוון שהנשיאה חיות העריכה שאין לו סיכוי, אבל הנזק נעשה: המסר של אלרון לשופטים היה שאין יותר ערבות הדדית, יש לגיטימציה לקריצות לפוליטיקאים.
עם פרישת חיות, שזהו פסק הדין האחרון שלה, לא הסכים השר לוין למנות נשיא קבוע לבית המשפט העליון. עתה מכהן בראשו ממלא מקום בלבד, עוזי פוגלמן. גם כאן, כמו במקרים אחרים ביחס למוסדות המדינה, היה ניסיון להחליש את בית המשפט ולהעניש אותו. הדלפת הטיוטה היא תקדים שמערכת המשפט תצטרך עוד זמן כדי להבין את המשמעויות הקשות שלו.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.12.23