ברקע ההתלבטויות כיצד ואם לפעול ברפיח, משם הבריח חמאס ממצרים את רובם המוחלט של אמצעי הלחימה בתווך התת-קרקעי באמצעות מנהרות, הציע שר הביטחון יואב גלנט בפגישתו עם שר ההגנה לויד אוסטין שביקר לפני שבוע שישראל - בשיתוף המצרים ובמימון אמריקאי מסוים - תבנה קיר תת-קרקעי עמוק בצד המצרי, עם אמצעים טכנולוגיים דומים לאלה שנבנו לאורך הגבול עם רצועת עזה מיד אחרי מבצע צוק איתן.
2 צפייה בגלריה
yk13736501
yk13736501
(צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
מדובר במקטע קצר יחסית, של עד 13 קילומטרים, בהשוואה ל-65 הקילומטרים שנבנו מול עזה. המכשול התת-קרקעי, בניגוד לזה העילי, היה אפקטיבי - ועד היום לא נפרץ על ידי מנהרה של חמאס. בין היתר, משולבות בו שיטות טכנולוגיות שמספקות אינדיקציה אם ישנה חפירה קרובה. המכשול שנבנה אחרי צוק איתן גם "חתך" את המנהרות שנחפרו, והוציא אותן מכלל שימוש.
הרעיון כעת הוא ששתי המדינות, ישראל ומצרים, יקבלו את האינדיקציות הללו ישירות לחמ"לים שיוקמו. יסוכם כי אם יהיו אינדיקציות כאלה, או שהמכשול יאותגר, צה"ל יוכל לחזור ולפעול בשטח בכל זמן.
המצרים מתנגדים לפעולה ישראלית קרקעית באזור רפיח, בין היתר מחשש לפריצה המונית לשטחם. המצרים טענו כי לא הוברחו אמצעי לחימה דרך מעבר רפיח, טענה שאינה מחזיקה מים. הכוונה היא להקים את המכשול בצד המצרי, מהלך שלא יחייב פעולה קרקעית משמעותית של צה"ל, ולא בצד העזתי שבו חמאס יכול לחבל. עד כה, צה"ל מסתפק בתקיפות נקודתיות מהאוויר ללא פעולה קרקעית.
2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברפיח
תקיפות צה"ל ברפיח
מצרים מתנגדת בינתיים לפעולה קרקעית ברפיח. תקיפות צה"ל באזור
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
צה"ל חיסל בפעולה ממוקדת בלב רפיח את סבחי פרואנה, שהיה מעורב בהעברתם של עשרות מיליוני דולרים לטובת חמאס. מלבד זאת, היה ניסיון לחסל את מפקד חטיבת רפיח של חמאס לפני שבוע, ועד כה לא התקבלה אינדיקציה רשמית אם הוא בחיים. החלטה על פעולה קרקעית ברפיח תתקבל בקבינט, והיא תביא בחשבון, כמובן, את הבקשה המצרית.
בצמרת צה"ל סבורים כי לא ניתן לסיים את המלחמה אם "עורק החמצן" של חמאס יישאר פעיל, כי אז הארגון יעמוד על הרגלים מהר מאוד וישקם את יכולותיו. חסימתו באמצעות מכשול שהוכח כבלתי עביר עד כה יכולה להיות פתרון ששתי המדינות יוכלו לחיות איתו.
מי שבנה את המכשול בעזה הוא תא"ל ערן אופיר, שנחשב למומחה בתחום, והוא צפוי להיות שותף בתכנון על בסיס הניסיון שצבר והלקחים שהצטברו מפריצת המכשול העילי על ידי חמאס בתחילת המלחמה. מתחקיר האירוע מתברר כי הוא נפרץ ב-60 מוקדים, ושלפני כן תקף חמאס את אמצעי התצפית שהוצבו עליו ו"עיוור" את התצפיתניות בחמ"לים.
פורסם לראשונה: 00:02, 28.12.23