ישראל נמצאת בפתחה של מלחמה רב-זירתית. פרט לחמאס, איראן מפעילה נגדנו את המיליציות שלה בכל רחבי המזרח התיכון: בלבנון, בסוריה, בתימן ובעיראק. גם אם פעולת חיזבאללה אינה מביאה כרגע לביטוי את כל עוצמת האש של הארגון, התקיפה הרב-חזיתית עלולה להתגבר, בהינתן החלטה איראנית.
כדי לעמוד בהתקפה כזו, ישראל זקוקה להמשך הברית האמיצה עם ארה"ב ועם הדמוקרטיות המערביות, לשיתוף פעולה עם מדינות ערב שחתמו עימה על הסכמי שלום - ותנאי לאלה הוא הרגעת הזירה הפלסטינית בגדה המערבית. אלא שראש הממשלה בנימין נתניהו, כחלק ממאמץ הישרדותו הפוליטי, חותר לעימות עם הממשל האמריקני בנושא עתידה של רצועת עזה, ושותפיו לקואליציה, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, חותרים להצתת עימות נרחב עם האוכלוסייה הפלסטינית בגדה.
1 צפייה בגלריה
נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר. חשש לחזית נוספת
נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר. חשש לחזית נוספת
נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר. חשש לחזית נוספת
(צילום: AFP, רויטרס)
כך למשל, החלפת נציבת שב"ס קטי פרי נועדה בין היתר לאפשר את הרעת תנאי הכליאה של האסירים הפלסטינים - מרשם בדוק להצתת יהודה ושומרון, כשבמקביל הקריאה למניעת העבודה בישראל מתושבי הגדה - בניגוד לדעת גורמי הביטחון - צפויה גם היא להגביר את המצוקה הכלכלית והתסיסה בקרבם. לכך ניתן להוסיף את אי-העברת כספי מסים לידי הרשות הפלסטינית ואת התעצמות הפעולות של מתנחלים קיצוניים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון שאינם מעורבים בפעילות טרור, בחסות השר במשרד הביטחון סמוטריץ'.
פעולות אלה, שראש הממשלה אינו מונע אותן למרות הפצרות האמריקנים, עלולות לפתוח חזית נוספת בשטחי הגדה הצמודים למרכזי האוכלוסייה של ישראל. ובינתיים, ממערכת הביטחון נמנעים תקציבים שהיו יכולים להיות מנוצלים לטובת ניהול המלחמה ושיקום העוטף ויישובי הגבול הצפוני, ובמקום זאת מנותבים להתנחלויות, לפעילי הציונות הדתית ולחינוך החרדי.
אפרים סנהאפרים סנהצילום: איציק בירן
כל אלה מסוכנים לביטחון הלאומי, ובמיוחד בשעת המלחמה שבה אנו נתונים. הממשלה הנוכחית, שהשרים בני גנץ וגדי איזנקוט לא יוכלו להמשיך ולכהן בה עוד זמן רב, לא מסוגלת לנהל את המדינה במלחמה - לא רק בשל פעולותיה הנפסדות שצוינו, אלא גם בשל מיעוט הניסיון הביטחוני של חבריה ורמתם האישית הנמוכה. ההתנפלות על הרמטכ"ל הרצי הלוי ביום חמישי האחרון הייתה ההוכחה האחרונה לכך.
נתניהו, הנושא באחריות הכוללת, מעוניין בהימשכותה של המלחמה מטעמי הישרדותו, והוא ינהל אותה כך שהיא לא תיגמר. ולכן אסור שממשלתו תמשיך לנהל את המלחמה. ישראל צריכה שאת המלחמה המורכבת, הרב-זירתית והמסובכת הזו תנהל ממשלה מיומנת, ערכית ואיכותית. בתום השלב הנוכחי במלחמה, מפלגות האופוזיציה ותנועות המחאה חייבות לרכז מאמץ לבחירות חדשות. החלפת השלטון דחופה וחיונית לשיקום ישראל.
  • אפרים סנה הוא תא"ל במיל', כיהן כשר וכסגן שר הביטחון, וחבר הנהלה ב"מפקדים לביטחון ישראל"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il