סמ"ר ולנטין (אלי) גנסיה, חייל בודד שעלה מצרפת כדי להתגייס לצה"ל, לחם בגדוד 890 של הצנחנים ונפל ב-7 באוקטובר, אחרי שהצליח להציל את חייהם של שבעה חיילים ושל אזרחים נוספים בקרב בקיבוץ בארי. למרות הציונות שאחזה בו ותחושת השייכות למדינה, גנסיה לא הספיק לסיים את הליך עלייתו ארצה, מה שהוגדר על ידי משפחתו כחלום חייו.
1 צפייה בגלריה
yk13747042
yk13747042
השר ארבל ואימו של סמ"ר ולנטין גנסיה ז"ל
בעקבות חקיקת חוק אזרחות הכבוד לחללי מערכות ישראל בכנסת, החליט שר הפנים משה ארבל להעניק לראשונה תעודת אזרחות כבוד לסמ"ר גנסיה. את האזרחות ואת תעודת הזהות הכחולה קיבלה הערב (חמישי) בשמו של ולנטין אימו ז'נבייב, שהגיעה לטקס המרגש יחד עם בני משפחה נוספים ומשפחתו האומנת בישראל. עוד נכחו בטקס מנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו, ויו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסי טייב.
האם, שישבה לשולחן נרגשת ולצידה מתורגמן, שמעה מפי השר כיצד חוקק לכבוד בנה החוק המדובר, על המחויבות של המדינה לבנה ועל מה שיש לנו ללמוד ממנו על מסירות, אהבת העם ומידותיו הטובות. "תמיד ידעתי שבישראל הוא יהיה מאושר", אמרה ז'נבייב, שבסיום הטקס נישקה את תעודת הזהות של בנה. "בצרפת הוא לא היה מאושר. הוא תמיד חלם לעלות לישראל, זה היה המקום שלו. בחדר שלו היה דגל ישראל מאז שהיה בן 7".

על קבלת אזרחות הכבוד אמרה: "יש בערב הזה נחמה וגאווה גדולה לבן שלי ולמדינת ישראל. אני גאה גם בעצמי שהלכתי עד הסוף בשבילו, בשביל שהחלום שלו יתגשם. אני מודה על זה ובכלל מודה לעם ישראל שמגלה ערבות הדדית. בעיר שלי בדרום צרפת אני מרגישה בודדה, ופה יש תמיכה גדולה".
שר הפנים ארבל אמר: "המחויבות שלנו לזכור ולהוקיר את הגיבורים שמסרו את נפשם באה לידי ביטוי בחוק למתן אזרחות כבוד עבור חללי צה"ל שטרם השלימו את הליך העלייה ונפלו על הגנת המולדת. ממשלת ישראל מחבקת את המשפחה עם הענקת תעודת הזהות לגיבור ישראל".
לפי חוק אזרחות כבוד לחללי מערכות ישראל, יוכל שר הפנים, בהמלצת שר הביטחון, להעניק אזרחות כבוד של מדינת ישראל לחללי מערכות ישראל אשר חירפו נפשם בקרב על המולדת ונפלו בו על אף שלא היו אזרחי המדינה.
פורסם לראשונה: 00:07, 05.01.24