פרסום ראשון: טרגדיה בחטיבת הנח"ל הגיעה בשבוע האחרון גם לחקירת מצ"ח שעוררה ביקורת בצה"ל - ולמעצר של לוחם שירה בטעות ופצע קשה את חברו הטוב ביותר. המשטרה הצבאית החוקרת עצרה לפני כשבוע את רב"ט נ', לוחם בחטיבת הנח"ל שפלט כדור במהלך ניקוי נשקו האישי וגרם בכך לפציעה קשה מאוד בבטנו של חברו הטוב, רב"ט ש', בסוף השבוע שעבר בחדר האוכל של קיבוץ בדרום.
2 צפייה בגלריה
ש' נ' פצע את חברו אנוש מפליטת כדור בעת שניקה את נשקו
ש' נ' פצע את חברו אנוש מפליטת כדור בעת שניקה את נשקו
ש' ו-נ'. לחמו 32 ימים כתף אל כתף ברצועת עזה
האירוע התרחש זמן קצר לאחר שהשניים יצאו עם הגדוד מ-32 ימי לחימה רצופה וקשה בצפון רצועת עזה, במעוזי חמאס בשאטי, בג'באליה ובשכונת דרג' תופאח שבעיר עזה, וקיבלו כמה שעות של שינה קלה. כשקמו התבקשו במסדרי הבוקר לנקות את נשקם, אך בתוך מקום סגור ולא פתוח - חדר האוכל של הקיבוץ.
מהחקירה הראשונית עולה כי רב"ט נ' לא פרק את מחסניתו כנדרש וישב ליד חברו כשניקו את הנשק, מסוג מיקרו תבור. ככל הנראה, כתוצאה מעייפות מצטברת נ' דרך את הנשק לפני שהוציא את המחסנית וסחט את ההדק, והכדור שנפלט פגע מטווח קרוב מאוד בחברו הטוב ש', שטופל על ידי הכוח הרפואי מהגדוד ופונה לבית החולים ברזילי באשקלון, שם נאבק על חייו כשהוא מורדם ומונשם. בימים האחרונים התייצב מצבו של ש', שעבר שני ניתוחים מורכבים ומצילי חיים.
2 צפייה בגלריה
|
|
"מייחל שנשוב להילחם יחד". נ' ו-ש'
"אני לא מפסיק לחשוב עליו, מתפלל כל יום שרק יחיה. אני שבור וחושב רק עליו, שולח לו חיבוקים ומייחל שנשוב להילחם יחד", סיפר נ' לקרוביו. במצ"ח החליטו לעצור אותו במשך ארבעה ימים ואף לאזוק אותו, למרות נסיבות האירוע החריגות והעומס הנפשי והפיזי שבו היה נתון.
לחץ של סנגורו עו"ד שגיא גרינפלד על הפרקליטות הצבאית הוביל לשחרורו בהתערבות התביעה הצבאית הראשית, שכן לגבי 29 מקרים אחרים שהסתיימו במוות של חיילים מתחילת הלחימה מתקריות ירי דו-צדדי או מתאונות מבצעיות - כלל לא נפתחה חקירת מצ"ח, זולת תחקיר ביחידה למניעת הישנות מקרים.
נ' טופל על ידי קב"ן בימים האחרונים ומאז יום רביעי שעבר נמצא במעצר פתוח במפקדת חטיבת הנח"ל בבית ליד, הליך שמקביל למעצר בית. היום יתקיים דיון נוסף בעניינו, כשלפי הערכות יוגש נגדו כתב אישום. מפקדיו של החייל שוחחו עמו ומחר צפויה להתקיים איתו שיחת מג"ד.
עו"ד שגיא גרינפלדעו"ד שגיא גרינפלד
עו"ד גרינפלד אמר בדיון הארכת המעצר: "מדובר בחברו הטוב ביותר לצוות, זו תאונה טרגית ונ' כואב אותה מאוד. לא היה כאן שום חשד למשחק בנשק ולו ברמה הנמוכה ביותר". לאחר ההחלטה מסר: "אנו מברכים על החלטת השחרור שקיבלה את עמדתנו שאין לעצור את הלוחם. נמשיך ונלווה את הלוחם בהמשך החקירה כאשר הוא משוחרר".
מדובר צה"ל נמסר: "בשונה ממקרי ירי אחרים, האירוע המדובר התרחש בשטח הארץ ולא במהלך פעילות מבצעית. החייל שנפגע מפליטת כדור פונה לקבלת טיפול רפואי כשמצבו מוגדר קשה אך יציב. בעקבות האירוע נפתחה חקירת המשטרה הצבאית לבירור נסיבות האירוע. החייל היורה נעצר, ובהמשך ביקשה התביעה הצבאית להשימו במעצר פתוח. לאחר שבחן את התשתית הראייתית ואת עילות המעצר, הורה בית הדין הצבאי על שהותו של החייל בתנאי מעצר פתוח במפקדת חטיבה בעורף, ללא גישה לנשק, עד ליום 9 בינואר 2024".
פורסם לראשונה: 00:00, 09.01.24