בבוקר 7 באוקטובר נרשמו כמה מפרקי הגבורה וההקרבה המרשימים בתולדות המדינה, אבל גם סדרה ארוכה של כשלים, תקלות וכאוס בצבא. תחקיר "7 ימים" שיתפרסם מחר (יום שישי) משרטט את השעות הראשונות של השבת השחורה: מערכת פיקוד שכשלה כמעט לגמרי והתעוורה לחלוטין; לוחמים שבגלל חוסר תקשורת נאלצו לכוון סיוע מהאוויר באמצעות הסלולרי; ימ"חים שהוציאו לקרב לוחמים עם נשק בלי כוונות או אפודים קרמיים; פקודות ישנות ולא מותאמות שהודבקו ב"קופי פייסט" ונשלחו לשטח; קצינים שהסיקו שאין ברירה וחייבים להשיג ב"קומבינה" מסוקים להקפצת הכוחות שלהם; ומפעילי כטמ"מים שנאלצו להיכנס לקבוצות הוואטסאפ של הקיבוצים כדי לקושש מטרות מהאזרחים הנצורים. וזו רק רשימה חלקית.
אחד הגילויים הנחשפים בתחקיר הוא שבחצות היום של 7 באוקטובר הורה צה"ל לכל היחידות הלוחמות שלו בפועל על "נוהל חניבעל", אם כי בלי לציין באופן ברור את השם המפורש הזה. ההוראה הייתה לעצור "בכל מחיר" כל ניסיון של מחבלי חמאס לחזור לעזה, כלומר למרות החשש שבחלקם יש חטופים.
1 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
מחבלי חמאס פורצים את הגדר בדרכם לעוטף עזה
ההערכות הן כי בשטח שבין יישובי העוטף לרצועה נהרגו כאלף מחבלים ומסתננים. לא ברור בשלב זה כמה מהחטופים נהרגו בשל הפעלת הפקודה הזו. בשבוע שלאחר המתקפה בדקו חיילי יחידות מובחרות כ-70 רכבים שנותרו בשטח שבין יישובי העוטף לרצועה. מדובר ברכבים שלא הגיעו לעזה, משום שספגו בדרך ירי ממסוק קרב, כטמ"ם או טנק, ולפחות בחלק מהמקרים כל מי שהיה ברכב נהרג.
גילוי נוסף עוסק בשאלה שהטרידה רבים: איפה היה חיל האוויר בדקות הראשונות. התחקיר חושף כי דקות אחדות לאחר תחילת המתקפה, הוזנקו צמד F-16 (סופה) וצמד F-35 (אדיר), אלא שבגלל הבלבול וערפל הקרב, לא היה מי שינחה אותם מה קורה על הקרקע ויכוון אותם למטרות. לכן, צמד ה-F-16, למשל, פעל לפי נוהל קבוע, וטס להגן על מטרות אסטרטגיות, למרות שלא היו באותה עת בסכנה.
הטייסים והנווטים כלל לא ידעו שבינתיים אלפי מחבלי נוחבה פולשים, ובמשך כ-45 דקות קריטיות חגו ללא מעש בשמיים. כאשר נחתו ועודכנו, רק בסביבות השעה שמונה, התסכול והזעם שלהם היו עצומים. "הם יכלו לפחות לטוס נמוך, להפחיד את מחבלי חמאס בטיסה רועשת מעל ראשיהם", אומר קצין בכיר בטייסת. "אבל הם פשוט לא ידעו מה קורה".
תגובת דובר צה"ל: "צה"ל נלחם בימים אלו בארגון הטרור הרצחני חמאס ברצועת עזה. צה"ל יערוך תחקיר מפורט ומעמיק בנושא לבירור הפרטים עד תום כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, ויפרסם את ממצאיו לציבור".
התחקיר המלא: מחר ב"7 ימים" של "ידיעות אחרונות"