בצל החשש מהתפרקות קהילות ביישובי עוטף עזה: בפיקוד העורף ובמשרד הרווחה מזהים תחילתו של תהליך דומה בקהילות של מפוני הצפון. במטרה לבלום את הפיזור, מגשרים יפעלו בתוך בתי המלון במקרים שבהם ישנם סכסוכים בקהילות.
2 צפייה בגלריה
yk13755079
yk13755079
ילדי מפונים מפגינים להחזרת החטופים
(צילום: רפי קוץ)
בדוח מטעם משרד הרווחה וחמ"ל פיקוד העורף מנסים למזער את הנזקים שכבר נגרמו למפונים מגבול לבנון. זאת כאשר עדיין לא ברור מועד החזרה שלהם ליישובים. מנתונים של חמ"ל המלונות עולה כי אוכלוסיית המפונים מהצפון, הצפויה עדיין לשהות זמן רב יחסית מחוץ לבית, פרוסה ב-238 מלונות ברחבי הארץ. ב-103 מלונות שוהים כעת יותר מ-150 מפונים.
במסמך שחובר כאמור על ידי משרד הרווחה ופיקוד העורף נטען כי "ב-40 אחוז מהמלונות אין מנהיגות קהילתית או שיש מנהיגות קהילתית שאינה מתפקדת באופן מיטבי. ב-45 אחוז מהמלונות מידת הפרואקטיביות של השוהים במלון נמוכה. הם אינם לוקחים אחריות על החיים במרחב המשותף, וכתוצאה מכך ומגורמים נוספים הולכות ומתפתחות תופעות חברתיות שליליות במלון.
ב-36 אחוז מהמלונות שגרת היום אינה מאורגנת ורבים מהמפונים נותרים חסרי מעש. ב-36 אחוז מהמלונות קיים גם קשר מועט בין מנהיגות הקהילה לבין הרשות הקולטת. ב-29 אחוז מהמלונות הקשרים בתוך הקהילה מועטים ונדרשת מעורבות קהילתית כדי לייצר הסכמות ומנגנוני עבודה מוסכמים".
במשרד הרווחה מזהים בקרב רבים מהמפונים "סימנים לעייפות, קוצר רוח והתערערות עקב החיים המשותפים שנכפו עליהם והיעדר מרחב משפחתי פרטי. בחלק מהמלונות חל אובדן של נורמות בסיסיות ביותר להתנהגות במרחב הציבורי. כתוצאה מכך מתרחשים אירועי אלימות פיזית ומילולית ואירועי ונדליזם חוזרים ונשנים. במקביל, ועקב החיים בסביבה כאוטית, הולכים ומתגברים מצבי סיכון בקרב ילדים ונוער. במרבית המלונות נמצאים מפונים מכמה קהילות או רשויות, מה שיוצר סכסוכים וחיכוכים נוספים, עד כדי מאבקים על חלוקת המשאבים בין הקהילות".
כדי לטפל בקהילות אלו, בכוונת המדינה לצאת בשבועות הקרובים במיזם מיוחד שיתמקד ב-120 מלונות שבהם זוהה צורך להתערבות מיידית. במלונות יפעלו "רפרנטים קהילתיים" ומומחים בתחום הקהילות אשר יעבדו בצמוד עם המפונים. כמו כן בחלק מהמלונות בוצעו כבר תהליכי גישור בתוך הקהילות. בכוונת משרד הרווחה להכניס מגשרים נוספים שיביאו לפתרון של סכסוכים בתוך הקהילות.