היום (ראשון) מציינים 100 ימים מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ונדמה שהאסון שפקד את המדינה חיבר ואיחד את הישראלים אחרי שנה של פילוג וקיטוב שהגיעו לקצה. המהפכה המשפטית שקידמה ממשלת נתניהו בשנה האחרונה הוציאה מאות אלפים להפגין מדי שבת ועוררה מחדש קרעים ושסעים בחברה הישראלית - חילונים מול חרדים, חיילים מול טייסים, פריפריה מול מרכז, אשכנזים מול מזרחים, אליטה מול פשוטי העם. כולם נלחמו בכולם.
אזרחים מצאו אין-ספור סיבות לשנוא את מי שחושב שונה מהם. אך כמו שההיסטוריה של העם היהודי מלמדת, אסונות וטרגדיות מאחדים אותנו וגורמים לנו לשים את המחלוקות בצד.
4 צפייה בגלריה
yk13757531
yk13757531
"עם אחד. כולנו למען החזרת החטופים הביתה"
(צילום: עמית שאבי)
השאלה היא: האם האחדות כאן כדי להישאר? סקר מיוחד של תנועת פנימה וקרן משפחת רודרמן, שנערך לציון 100 ימים למלחמה, בדק: האם הישראלים מאמינים שישנה תקווה לאחדות בחברה הישראלית? האם תחושת האחדות מתחילה להתפורר? ומה צריך לקרות כדי שלא נחזור לקיטוב שלפני המלחמה? הסקר נערך ב-10 בינואר על ידי מכון הסקרים דיאלוג בקרב מדגם מייצג של 1,000 ישראלים (טעות דגימה: 3.2%), וחושף כי 75% מרגישים שתחושת האחדות בחברה הישראלית גברה על רקע המלחמה, אך 58% חושבים שהאחדות הזו לא תישאר ביום שאחריה.
עוד עולה מן הסקר כי 72% חושבים שההנהגה הישראלית לא פועלת כדי לשמר את תחושת האחדות בעם ו-30% חושבים שהאזרחים עצמם הם הגורם המשמעותי ביותר שיכול למנוע את חזרתה של תופעת הפילוג, 24% חושבים שהגורם לפילוג הוא ראש הממשלה, 23% חושבים שהתקשורת ו-15% חושבים שאלו השרים וחברי הכנסת.
כשנבדקי הסקר נשאלו מה צריך לקרות כדי שתחושת האחדות תישמר ביום שאחרי המלחמה, 44% השיבו כי נדרשת החלפה של ההנהגה, 17% טענו כי יש לחזק את הערכים המשותפים בחברה הישראלית, 15% ענו כי יש להיאבק בגורמים קיצוניים בחברה ו-13% טענו כי יש לבצע שינוי של השיח ברשתות החברתיות.
ובעוד הפוליטיקאים ממשיכים באמירות מיותרות והפוליטיקה לא הלכה לשום מקום גם אחרי השבת השחורה, האזרחים עושים מאמץ למתן את השיח ברשתות החברתיות ומחוץ להן וגם החשיבה של הישראלים על מגזרים שונים השתנתה לטובה מאז פרוץ המלחמה. 30% מהמשיבים ענו כי דעתם השתנתה לטובה על המגזר הדתי-לאומי, 29% השיבו כי דעתם השתנתה לטובה על המגזר החרדי, 21% על ציבור המתנחלים, 20% על ימנים, 16% על שמאלנים ו-14% על ערביי ישראל.
כמו כן ישנן סוגיות שרוב הציבור מסכים עליהן. כך למשל, על פי הסקר, 80% מהישראלים חושבים שסוגיית החזרת החטופים משפיעה על תחושת האחדות והסולידריות החברתית. יתרמ מכך, 58% מהישראלים חושבים שהמשימה הדחופה והחשובה ביותר ביום שאחרי המלחמה היא החזרת תחושת הביטחון לתושבים, 14% חושבים שיש לייצב את המצב הכלכלי, 13% חושבים שיש לחזק ולשמר את אחדות העם ו-11% חושבים שיש להתמקד בשיקום יישובי הדרום והצפון.
4 צפייה בגלריה
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
העצרת לציון 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
(צילום: יריב כץ)
לשאלה: האם לדעתך ישנה תחושת אחדות בעם בימים אלה על רקע המלחמה, ענו 44% מהנשאלים החרדים בטוח שכן, 56% מהנשאלים המסורתיים, 59% מהדתיים ו-56% מהחילונים חושבים כך.
בנוגע לשאלה: האם תחושת האחדות תישאר אחרי המלחמה: 59% מהחילונים חושבים שלא, גם 35% מהחרדים חושבים כך וגם 45% מהערבים. מבין הגילים 64-55 –57% חושבים שלא, וכך גם 50% מהנשאלים בגילי 24-18.
86% מהנשאלים החרדים חשים שתחושת האחדות בעם גברה מאז 7 באוקטובר, וכך גם 69% מקרב הנשאלים ממוצא רוסי. לעומת זאת רק 5% מקרב החרדים חושבים כי החלפת ההנהגה תתרום לחיזוק תחושת האחדות אחרי המלחמה. 13% מהחילונים חושבים שהמאבק בגורמים קיצוניים יסייע לחיזוק תחושת האחדות, ואילו 32% מהדתיים חשים ששינוי בשיח ברשתות יתרום לחיזוק האחדות.
נתון מעניין אחר: 5% מהחילונים, 38% מהחרדים ו-48% מהמסורתיים יסכימו לוותר על חלק מהעקרונות האידיאליים שלהם לטובת שימור האחדות.
4 צפייה בגלריה
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
היום ה-100 בעצרת בכיכר החטופים
תפילה בעצרת לציון 100 ימים למלחמה בכיכר החטופים
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
בנוגע לשאלה: האם דעתי השתנתה לטובה על ערביי ישראל – לא היה אף חרדי שחשב כך, ומקרב הצעירים 45% מהנשאלים בגילי 24-18 ענו שהיא השתנתה לטובה. 39% מהחרדים סבורים כי דעתם השתנתה לטובה על חילונים, ו-48% מהנשאלים החרדים על דתיים־-לאומיים. 20% מהחילונים סבורים כי דעתם השתנתה לטובה על חרדים, כך גם 55% מהדתיים ו-13% מקרב נשאלים ערבים.
19% בקרב בני 24-18 טוענים כי דעתם על השמאלנים השתנתה לטובה, וכך גם 21% מהנשאלים החרדים ו־25% מהדתיים. לשאלה עד כמה החזרת החטופים משפיעה על האחדות, 73% מהנשאלים הערבים ענו שכן. על השאלה מהי המשימה הדחופה ביותר של מדינת ישראל ביום שאחרי המלחמה, ענו "תחושת ביטחון" 65% מקרב החילונים, 53% מהחרדים. את התשובה כי ייצוב המצב הכלכלי הוא המשימה הדחיפה ביותר ענו 9% מהנשאלים החילונים, לעומת 33% מהנשאלים הערבים.
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, מסרה כי "הסקר מוכיח ומנכיח את הצורך העז שיש לציבור בשימור האחדות. ‏תפקידנו להבין איך להפוך את זה לרעיון וערך מהותי למציאות שלא בזמן משבר ומלחמה. האחריות שלנו היא להמשיך לבנות עם שנמצא בהתהוות לצד מדינה וחברת מופת במשבר. ערכי האחדות מוכרחים להישאר כמצפן שמנחה את דרכנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.01.24