העומס על עשרות אלפי חיילי המילואים הופך לבלתי אנושי, כאשר לוחמים מחטיבת הנגב שקיבלו החודש את אישור השחרור הביתה בתום 90 ו-100 ימי לחימה רצופים ומתישים, כבר זומנו לעוד 40 ימי תעסוקה מבצעית בעוטף עזה או באוגדת איו"ש בחודש הבא. בינתיים עצמאים רבים מקרב המשרתים קורסים בשקט, ובצה"ל מנסים לשכנע חיילים להישאר במילואים בתנאי קבע.
בזמן שצה"ל הכריז על שחרור חטיבות מילואים שנלחמו בעזה מ-7 באוקטובר ושחרורים נוספים צפויים בקרוב, בשטח המציאות הופכת בלתי אפשרית עבור עשרות אלפי חיילי מילואים, שנאנקים תחת העול שהולך ומשתווה לתקופות הארוכות של המילואימניקים אחרי מלחמת יום הכיפורים.
3 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
"קרובים לרגע שבו מילואימניקים ייקרעו בין המשפחה למדינה"
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
איך מונעים אסון כלכלי כמו אחרי מלחמת יום הכיפורים? | סבר פלוצקר
23:07
מפקד חטיבת מילואים שתמרנה בצפון הרצועה סיפר על שיחה שקיים פקוד שלו, בעל עסק, עם נציגת הביטוח הלאומי, ובו תהה איזה סיוע יקבל על הנזקים הכספיים שנגרמו לו כעצמאי לאורך המלחמה, בגלל היעדרותו. "עדיף לך שהיית מובטל, היית מקבל יותר מהמדינה", היא השיבה לו. המח"ט במילואים מוסיף ש"אנשים הגיעו למצב של התפרקות, בעיקר בעלי עסקים קטנים ובינוניים. במקום שהמדינה תדחוף להם מקדמות גבוהות, כמו שעשו בקורונה, נגיד של 50 אלף שקלים, ואחר כך יתחשבנו, נותנים להם ליפול או להסתמך על שנרור ותרומות".
המילואימניקים הללו מסרבים לצאת כעת במחאות וסובלים בשקט, מעידים קצינים שמנסים לסייע להם. בחטיבת המילואים 646 שעדיין נלחמת בפרוזדור נצרים, מפקד החטיבה שמתמרן גם בין צרות חייליו נתן אישור חריג לקצין לצאת באמצע דיון קבוצת פיקוד קדמית לפני שבועיים, ישירות לנמל התעופה, עם המדים, לטוס לארה"ב כדי לגייס הון לסטארט-אפ שלו, ולשוב בתוך ימים אחדים לגבול הרצועה, כדי למנוע את קריסת המיזם שלו.
לוחם סיירת אחר, מגבול לבנון, שנמצא בצו 8 ברציפות מתחילת המלחמה, לומד מדעי המחשב שנה שלישית באוניברסיטה העברית ועובד בענקית טכנולוגיה שפועלת גם בישראל. "מפרגנים לי בעבודה ותומכים בי", הוא מספר, "אבל גם לקחו לי פרויקט שעבדתי עליו שנה והיה הבייבי שלי, וזה יפגע לי בהמשך הקריירה. את הפערים מהלימודים שחודשו אצטרך להשלים על חשבון זמן המנוחה שלי מהמילואים הקשים האלה בשטח, אם בכלל הם יסתיימו".
3 צפייה בגלריה
yk13764297
yk13764297
"אנשים הגיעו למצב של התפרקות, בעיקר בעלי עסקים קטנים ובינוניים"
(איור: גיא מורד)
מח"ט מילואים בפיקוד הדרום הוסיף: "למזלנו ההתייצבות ב-7 באוקטובר הייתה של 120, 130 אחוזים, אז כבר שיחררנו עשרה עד 15 אחוזים שהיו במצבים הכי קשים, כלכלית ומשפחתית. אבל איך אחרים יוכלו לחזור בחוסר ודאות כזה, כשאנחנו אומרים להם שזו שנת לחימה ונצטרך אותם לפחות לעוד תקופה בקרוב? איך מעסיקים יוכלו להעסיק מישהו לחודש-חודשיים ואז שוב להתנתק ממנו?
"יש לי לוחם, סטודנט לביולוגיה רפואית, שקיבל מהאוניברסיטה שלו את כל ההקלות שקבע המל"ג, אישור לחיסורי חומרים וכו' - אבל הוא יודע שזה יפגע בו מקצועית בהמשך בתחום שהוא רוצה וצריך להיות מומחה בו, כי יהיו לו פחות ידע וכלים שסטודנטים אחרים רוכשים כעת במסלול שלו. אין ואקום".
המח"ט סיפר שקצין אחר שלו, שגר במטולה וביתו פונה, ביקש להישאר בחטיבה למרות שזו שוחררה זמנית: "אין לו לאן לחזור, אז הוא ביקש להישאר בינתיים במפקדה עד לתעסוקה הבאה שלנו בחודש פברואר שתהיה בגזרת רמאללה, 40 יום, ולא שלושה שבועות כמו שהיה בעבר בקווי המילואים. לפני המלחמה המילואימניקים טחנו קווים ביו"ש בגלל ההסלמה סביב הפרצות בקו התפר. חלקם גם עשו שתי תעסוקות מבצעיות בפחות משנה בין 2022 ל-2023. העומס הגדול החל לפני 7 באוקטובר".
אותו מח"ט חושש מהתפרצות של מחאה ותסכול מצד משרתים סביב סוגיית השוויון בנטל: "עובדתית צריך את המילואימניקים וטוב שהצבא מבין זאת. זה מגזר שכל הנטל על כתפיו, אבל האבק מתחיל לשקוע והם מסתכלים ימינה ושמאלה ומבינים שרק הם נותנים למדינה. ייאמר לזכותו של הרמטכ"ל הנוכחי רא"ל הרצי הלוי שהוא אמר בתחילת כהונתו לכל סגל הפיקוד הבכיר שהוא ישים את המילואים בראש סדר העדיפות בכהונתו, ותבע את המושג 'הטובים למילואים'. עכשיו המדינה חייבת לממש זאת, כי שנת לחימה תובענית לפנינו.
"קיבלתי לחטיבה עוד שלושה תקני קבע והראשון שמילאתי היה בנגדת נפגעים, כי יש לנו גם משימה ללוות ולתמוך במשרתי המילואים גם אחרי ששחררנו אותם הביתה, חלקם פצועים בגוף ובנפש. רק בחטיבה שלי יש 15 שלקו בתגובות קרב ולא שבו לעצמם נפשית". לדבריו, "אנחנו רק בשלב הראשון של אחרי החלק העצים בתמרון. בחטיבות מילואים, אם מישהו שכח, אין מש"קיות וקצינות ת"ש, המפקדים שעסוקים בלחימה הם גם האמא והאבא של החיילים, גם אם הם צעירים מהם בגיל או בגילם".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מביקור הרמטכ״ל בתרגיל מילואים בצפון
תיעוד מביקור הרמטכ״ל בתרגיל מילואים בצפון
בפיקוד הצפון הודיע למשרתים: סוף הצו 8 לא נראה באופק
(צילום: דובר צה"ל )
מצוקה נוספת קשורה לחוסר הוודאות: באגף המבצעים אמורים בימים אלה לסדר את לוח התעסוקות המבצעיות לשנה הקרובה, כדי להפחית מערפל הקרב לחטיבות המילואים, אך בהיעדר תוכנית ליום שאחרי בעזה והגזרה הצפונית שנותרה פתוחה, איש לא יודע מתי בדיוק והיכן ולכמה זמן יוצב מחדש לאורך 2024.
גורם בממשלה ששוחח עם ynet על תוכנית התשעה מיליארד שקלים תמיכה במילואים של משרד האוצר ציין כי משרתי מילואים מקבלים במסגרת התוכנית מענק שנע בין 2,000 ל-4,000 שקלים, תלוי בדרגת הפעילות של שירותם והאם יש להם ילדים או לא, ועוד הקלות והנחות שמסתכמות בחישוב גס בהיקף תמיכה שיכול להגיע לכ-9,000 שקלים, כולל שובר לחופשה במלון בארץ. אלא שעבור עצמאיים, וגם חלק מהשכירים שבמילואים 24/7, מדובר בסכום זעיר.
"יש נזקים שלא נספרים, בעלי מהנדס עצמאי שאיבד כעת שני פרויקטים ארוכי טווח בהיקף של 100 אלף שקלים כי הוא משרת בצפון ואני קצינה בפיקוד דרום", סיפרה רס"נית במיל', שתהתה: "מי יחזיר לו את הכסף הזה?". סא"ל מחטיבת מילואים אחרת ציין: "יש רעל ומוטיבציה וכולם פה מבינים את גודל השעה, אבל קח לדוגמה את אשתי: היא עצמאית והעסק שלה עכשיו נופל, כי כל מטלות הבית וגידול הילדים על הכתפיים שלה סביב השעון. מי יפצה אותה?
"הודיעו שיעזרו קצת בטיפול פסיכולוגי, אבל יש כאן משרתים שהילדים שלהם בהתקפי חרדה מדאגה לאביהם. טיפול נורמלי היום אצל פסיכולוג עולה 300-400 שקלים, ולאורך תקופה מדובר באלפים רבים של שקלים. מי יממן את זה עבור ילדי המשרתים? תוסיף לזה את יוקר המחיה שרק גדל וגדל במדינה ותבין שהסכומים הללו מהתוכנית שגובשה זה בבחינת לעג לרש, סיסמאות וקמפיין. אמרו לנו תמיד שמלחמה תהיה בצו 8 במשך חודש, חודש וקצת, ואנחנו עמוק כבר בחודש הרביעי".

בפיקוד הצפון המצב חמור יותר: שם הודיעו למשרתים שפקיעתו של צו ה-8 לא נראית באופק על ידי הממשלה, ואורך השירות המילואים בגבול לבנון ימשיך לעוד כמה חודשים. מדובר, נזכיר, באלפי משרתי מילואים שהחלו את שירותם מעכשיו לעכשיו, באמצע החיים, ישירות לתופת ולמרות הזוועה של שדות הקטל בנגב המערבי בימים של אחרי 7 באוקטובר, ומשם התגלגלו לפיקוד הצפון כדי לעבות את הגבול מול ימי הקרב נגד חיזבאללה ולהחליף את הסדיר שירדו לעזה.
"זה הגיע למצב שאנחנו יוצאים לחודש וחצי בבית אחרי 90 ימים של לחימה בגבול עזה ובתוכה, כדי להחליף בחודש הבא גדודי מילואים שפועלים באיו"ש מהרגע הראשון גם, וזקוקים להפוגה", אמר מח"ט מילואים. "זה כמובן יצריך הכנה מנטלית יוצאת דופן כי הלחימה בעזה שונה מאוד מהמצב ברמאללה או בשכם. זו תהיה שנה נפיצה ולא רק ביטחונית, גם חברתית-כלכלית עבור המשרתים, ועדיף שהמדינה תתעורר עכשיו עבור מי שהתייצב להשיב את הכבוד והביטחון הלאומיים. אנחנו קרובים לרגע שבו מילואימניקים יצטרכו להיקרע בין המשפחה למדינה. חשוב שניערך לזה מראש, כאן ועכשיו, ולא נהיה תגובתיים".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.01.24