כשעדיין לא ברור מהי התוכנית של הדרג המדיני ל"יום שאחרי", המציאות בשטח הולכת ומתגבשת לכדי קיבעון. בצה"ל החלו את "שלב ג'" בתמרון הקרקעי, שצפוי להיות ארוך יותר מקודמיו. כפי שזה נראה בימים אלה, הכוחות מתרגלים בעצמם לכיבוש חלקים מהרצועה: אחד הביטויים המרכזיים לכך הוא משימת האחיזה ב"פרוזדור נצרים", שאורכו שמונה או תשעה קילומטרים מקו הגבול שליד קיבוץ בארי ועד לחוף העזתי.

3 צפייה בגלריה
לחימת כוחות צה״ל ברצועת עזה
לחימת כוחות צה״ל ברצועת עזה
בצה"ל מנסים למנוע מאוכלוסיית האויב לשוב לעיר עזה ולעיירות הסמוכות. פעילות הכוחות ברצועת עזה
(צילום: דובר צה״ל)
אינפו אינפוגרפיקה מפה מפת פרוזדור נצרים רצועת עזה העיר עזה בורייג'
רוחב הפרוזדור נע בין ק"מ אחד לק"מ וחצי, בין שכונותיה הדרומיות של העיר עזה לפאתיהן הצפוניים של עיירות המרכז. תפקידן של החטיבות שם הוא לשמר את ביתור הרצועה מצפונה לדרומה, ולמנוע בכך חזרה של כמיליון עקורים עזתים לצפון הרצועה. לא מדובר במשימת תמרון כפי שעושה כעת בחאן יונס אוגדה 98, האוגדה היחידה שמתמרנת ברצועה, אלא במשימה שמהותה אחזקת שטח: תפיסת שטח שצה"ל כבש בתמרון באופן סטטי, עם משימות מבצעיות כפשיטות ופטרולים, כדי למנוע מאוכלוסיית האויב לשוב לעיר עזה ולעיירות הסמוכות לה.
במקומות אלו נותרו, לפי הערכות הצבא, כ-150 אלף עזתים שלא התפנו דרומה, וחלקם כבר יצאו ממחסות אונר"א לתחילתה של שגרה תחת כיבוש צה"לי – בפתיחת השוק של ג'באליה, בטיפולים בבתי החולים שעדיין פעילים וכדומה. הגורם השלטוני העיקרי שהם נתקלים בו מקרוב הוא עדיין מה שנותר מחמאס בצפון הרצועה, באמצעות חמושים שנצמדים לתושבים.

שגרת הלחימה

הטרמינולוגיה בפרוזדור נצרים מתמצתת הכי טוב את התקבעותה של המלחמה ללא אופק חיובי. לוחמים סדירים שאמורים לתפוס את המשימה בימים אלו במקום שתי חטיבות המילואים שמבצעות אותה בחודש האחרון, קוראים לזה "לעלות לקו של חודש-חודשיים", בדומה לתעסוקות מבצעיות ביהודה ושומרון או בעוטף.
באוגדת המילואים 99 ("בזק"), שביצעה את משימת פרוזדור נצרים בחודש האחרון, מגדירים כבר את המגננים (הבסיסים הארעיים) לאורך המסדרון כמוצבים, ואת עמדות הבידוק הצה"ליות שהוגדרו בשיאו של התמרון כ"נקזים" - יש מי שמכנה בשטח כ"מחסומים". "יש כבר סבבי יציאות הביתה, קבועים, כדפוס של שגרת שהייה ופעולה בשטח אויב", סיפר קצין שלוחם בפרוזדור, "מי חשב שבמלחמה נתרגל ליציאות הביתה?".

למעשה, לראשונה מההתנתקות, ישראל תופסת באופן קבוע טריטוריה בעזה, באמצעות דרך צבאית מאובטחת, מוצבים ומחסומי בידוק ממוגנים. אחד מהם הוא על ציר האורך סלאח א-דין (טאנצ'ר) שבמרכז הפרוזדור, המיועד בעיקר לאמבולנסים פלסטיניים, והשני הוא על החוף, ומיועד בעיקר לפלסטינים שעדיין רוצים לחצות דרומה ולעזוב את בתיהם. במחסום החוף נראה סממן נוסף לקיבעון בנוכחות הצה"לית: שלטי אזהרה שמתריעים את העזתים מהתקרבות למחסום, בעיקר מדרום לצפון.
כל משאית הומניטרית נבדקת ועל אודותיה מתקיים תיאום מקדים בין גורמי צה"ל לגורמים עזתיים. עד כה נעצרו במחסומים עשרות חשודים שהועברו לחקירה, והלוחמים בהם מתודרכים לתרחישי קיצון גם של הגעת מכונית תופת או מחבל מתאבד שיתפוצץ על העמדה. העוברים המעטים שם נבדקים מרחוק ללא מגע אדם. בשלב זה טרם הוחלט אם לבנות מוצבי קבע בשני המחסומים, והפלוגות שמבצעות משימה זו סביב השעון עושות זאת מתוך מבנים פלסטיניים.
כעת אין תוכנית להקים חומה לאורך הציר, שבמרכזו נוסעים גם עשרות כלי רכב צבאיים לא ממוגנים מדי יום. כדי להרחיב את פרוזדור נצרים, כוחות צה"ל עוסקים בימים אלה בשיטוח מבנים שסמוכים לציר המרכזי של הפרוזדור ובחישוף פרדסים ומטעים.
צה"ל כבר מחזיק בהתרעות של מחבלים לפגוע בעמדות בנצרים, ולכן ההנחיה לכוחות היא לפעול כמה שיותר בתנועה, לפרוס תצפיות ולבצע פטרולים ומארבים ללא הפסקה. רק בסוף השבוע האחרון, לוחמי חטיבת יפתח שמחזיקים את פרוזדור נצרים זיהו מחבלים שהתקרבו אליהם וניסו להטמין בקרבתם מטעני חבלה. הלוחמים הגיבו בירי לעברם והפעילו מחמ"ל אחורי כלי טיס שתקף אותם מהאוויר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד איתור של משגרי הרקטות שנורו לנתיבות במרחב אל בורייג' עזה
תיעוד איתור של משגרי הרקטות שנורו לנתיבות במרחב אל בורייג' עזה
המשימות של הכוחות באחזקת ציר נצרים מאפשרות לחשוף משגרי רקטות. המשגרים שמהם נורו הטילים לנתיבות
(צילום: דובר צה"ל )
בנוסף, לוחמי החטיבה איתרו חוליית מחבלים שהתקרבה למשגר נ"ט ליד מבנה בו שהו – וגם במקרה זה בוצעה סגירת מעגל קטלנית ומהירה על המחבלים. בשני המקרים החוליות הגיעו מפאתיה הדרומיים של העיר עזה. "אנחנו לא מגדירים היכן בדיוק זה הפרוזדור, כולו אזור לחימה מבחינתנו. זו הזדמנות לגרום למחבלים לצאת יותר, ולנו לפגוע בהם".
יחד עם זאת, הוראות הפתיחה באש סביב משימת פרוזדור נצרים אדוקות ומשתנות יותר, עדות נוספת לאופי המקובע של המשימה – החטיבות שמחזיקות את הפרוזדור מכניסות דרכו כוחות אחרים כמשימת משנה, לפשיטות מוגבלות בשטח העזתי להעמקת ההישג, לאורך שלב ג'. זה מצריך זהירות יתר בפתיחה באש, בטח בשגרת היום של תנועת חיילים מרובה על הציר.
לפני שבוע, באופן חריג, עצרו הכוחות שפעלו בפרוזדור שבעה מחבלים שהיו אחראים כנראה על ירי המטח הכבד לנתיבות, יום קודם לכן. החיילים ביצעו מרדף עד שהגיעו למחבלים ולכדו אותם מבלי לחסלם. מהפרוזדור גם הוציאה אוגדה 99 משימה שאיתרה מנהרות אסטרטגיות ברצועה, סביב נחל עזה, שמתחיל בנחל הבשור ונמצא מדרום לפרוזדור. במקביל, חטיבה נוספת מחזיקה את ציר החוף הצפוני של עזה. גם שם, אופי המשימה דומה, וברובו סטטי. בשתי גזרות האחזקה חוו החיילים גם ירי פצמ"רים שכוון לעברם, אך בשלב זה בתדירות נמוכה.
המשימות של הכוחות באחזקת ציר נצרים מאפשרות לחשוף מאות משגרי רקטות. משגרים רבי-קנים, גם של רקטות ארוכות טווח, מוסתרים באדמה ולא ניתן לזהותם גם אם דורכים על אותו קטע אדמה. רק ברגע האחרון, לפני ההפעלה, המשגר מתרומם, נחשף ומופעל מרחוק. שיטות דומות מופעלות גם במרחב חאן יונס.
3 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
בצבא יצטרכו להתמודד עם אתגר של שינוע כמיליון עזתים מהאזור. עשן מיתמר מעל רפיח
(צילום: . REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

התמרון בחאן יונס

חלק ניכר מהחטיבות בחאן יונס מבצעות משימות אבטחה במקביל ללחימה בחמאס: פשיטות על תאי שטח קטנים יחסית כשכונות קטנות אך משמעותיות, כשמתחתיהן כוחות מיחידות עילית "מתמרנות" נגד המערך התת-קרקעי הענף של חמאס בעיר.
בבית הלבן הצהירו החודש כי בקרוב גם הפעילות ההתקפית של צה"ל בחאן יונס תצומצם, וצה"ל יסתפק בפשיטות מוגבלות גם בדרום הרצועה. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט אמר אמש כי "הפעולה בחאן יונס תתרחב למקומות נוספים, פטריות עשן יכסו את שמי עזה עד שנשיג את מטרותינו".
עדיין לא ברור כיצד יתמודדו מול סוגיית הברחות אמצעי הלחימה לחמאס מציר פילדלפי שגובל בסיני והעיר רפיח הסמוכה. תמרון בשני יעדים אלו ידרוש מהלכים מוקדמים מאתגרים במיוחד: שינוע כמיליון עזתים צפונית מרפיח, ותיאום מוקדם, וכנראה גם הסכמה כתנאי מפורש, עם קהיר. ספק אם מצרים תיתן אור ירוק לאוגדה צה"לית לפלוש לקרבות קשים בקו הגבול המשולש עימה, ללא תמורה בדמות הבטחה לשלטון פלסטיני אזרחי כלשהו אחרי המלחמה.
בהנחה לא מופרכת שלפחות חלק מבכירי חמאס והחטופים הוברחו כמגן אנושי צפוף, העמידה ביעדי המלחמה שהגדירה הממשלה הופכת את מטרותיה למורכבות עוד יותר, בטח בשעה שבה אוגדת החוד הסדירה 36 הוצאה מרצועת עזה, וכבר נמצאת בעיצומה של חזרה לכשירות בצפון. עיקרים מחפיפת המעבר מהלחימה בעזה למוכנות בצפון קיבלו חטיבות שנמצאות כעת בתוך עזה, בהן חטיבת הצנחנים שבחאן יונס. לוחמיה מחסלים כעת מחבלים ורושמים הישגים יוצאי דופן, אף לפחות עין אחת שלהם כבר מתחילה לפזול לגזרת הצפונית.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.01.24