סוגיית המילואימניקים עומדת במוקד הבחירות המקומיות שיתקיימו בעוד פחות מחודש, והייתה גם הסיבה העיקרית לדחייתן. אלא שלפי נתוני צה"ל, 1,260 משרתי מילואים המתמודדים לבחירות ברשויות המקומיות נמצאים כרגע בשירות מילואים פעיל.
בימים הקרובים צפויים להשתחרר משרתי מילואים נוספים, כך שבסך הכול יוותרו כ-500 משרתי מילואים המתמודדים בבחירות המקומיות שהוגדרו כבעלי תפקידים חיוניים. הם יוכלו באופן חריג להתמודד בבחירות, אולם על פי דובר צה"ל "על משרתי צה”ל, ובכלל זאת משרתי מילואים פעילים, חל איסור לקחת חלק בתעמולת בחירות".
3 צפייה בגלריה
ירון רוזנטל
ירון רוזנטל
"מלחמה זה לא זמן לבחירות אלא זמן לאחדות". ירון רוזנטל
ירון רוזנטל, מועמד לראשות מועצת גוש עציון, הגיש בעבר בג"ץ עם מילואימניקים נוספים נגד קיום הבחירות בזמן מלחמה. "החטיבה שלנו סיימה את השירות שלה בעזה", הוא סיפר. "בזמן הזה אני מתכוון לעבוד בשטח כי אני לא יכול להתחיל את הקמפיין. זאת מציאות אבסורדית, אני מתמודד נגד ראש מועצה מכהן שבמשך ארבעה חודשים עבד כשאני הייתי במילואים בחאן יונס. ראשי הרשויות, לצערנו, לא הבינו את גודל השעה ושיש צורך להתאגד סביב דחיית הבחירות ולא לדחוף לקיים אותן בזמן מלחמה".
רוזנטל סבר שיש לדחות את הבחירות לא רק בגלל משרתי המילואים, אלא גם משום ש"מלחמה זה לא זמן לבחירות אלא זמן לאחדות, ובחירות עוסקות במפלגות, בפילוג". לדבריו, "אני מאמין שהשלטון המוניציפלי לא צריך להתנהל כמו הארצי, ויש הרבה משמעות לחברת המגויסים שתמיד באים ממקום של עשייה".
3 צפייה בגלריה
אביב יצחק
אביב יצחק
"חשבתי לוותר על ההתמודדות לראשות העיר, אך השליחות בטבריה חשובה". אביב יצחק
רס"ן (מיל') אביב יצחק, סמג"ד בחטיבת גבעתי, מתמודד לראשות עיריית טבריה. הוא השתחרר לפני מספר ימים מהמילואים ופנה לשר הפנים משה ארבל. "אני השתחררתי, והחבר'ה שלי עדיין נלחמים", אמר. "זה לא פשוט בכלל, וניסיתי כבר לעשות פעולות לדחייה. בשלב שהלחימה נמצאת בו היום הרגשתי יותר שלם עם הבחירה לסיים את המילואים.
"לפני זה הייתה מחשבה לוותר על הריצה לראשות העירייה. איבדתי שני לוחמים בקרב, העצימות הייתה גבוהה, אבל עכשיו השליחות בטבריה לא פחות חשובה", הוסיף יצחק. "המועמדים מולי אמנם ניהלו קמפיין רגיל ויש להם יתרון של יותר משלושה חודשים שלא הייתי בעיר, אבל אני סומך על שיקול הדעת של התושבים, ועם עבודה טובה אני מאמין שזה לא יפגע בי".
כמו כן, חבר מועצת העיר תל אביב אייל אקרמן, ממפלגת הצעירים בעיר, פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בדרישה להתערב בסוגיה, וטען כי היא פוגעת בזכות הייצוג של המועמדים המשרתים.
3 צפייה בגלריה
אורי קלנר
אורי קלנר
"הבחירות הן משימה לאומית, מדינה צריכה יציבות". אורי קלנר
לעומתם, סא"ל (מיל') אורי קלנר, מועמד לראשות מועצה אזורית גולן וסמח"ט 55 בצנחנים, שסיימו שלשום את הלחימה בחאן יונס, סבר מלכתחילה שיש לקיים את הבחירות המקומיות במועדן, גם בעת לחימה. "אני רואה גם את הבחירות כמשימה לאומית לכל דבר", הוא הסביר.
לדבריו, "מדינה צריכה יציבות, והשלטון המקומי הוא מאוד משמעותי. יש מולי שני מועמדים, אחד מהם הוא ראש מועצה מכהן. עשיתי קמפיין עד 6 באוקטובר בכל הכוח, ואמשיך פשוט מאותה נקודה. אני לא חושש, למרות שעדיין לא חזרתי לקמפיין כי טרם שוחררתי ואני לא מתעסק בזה תוך כדי. הובלתי את הלחימה בחאן יונס, ולכל משימה יש את הזמן שלה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "1,260 משרתי מילואים המתמודדים לבחירות ברשויות המקומיות מצויים בשירות מילואים פעיל. בימים הקרובים צפויים להשתחרר משרתי מילואים נוספים, כך שסה"כ יוותרו כ-500 משרתי מילואים המתמודדים בבחירות שהוגדרו כבעלי תפקידים חיוניים. צה"ל הוא צבא העם ויש להקפיד היטב על שמירת אופיו הממלכתי והא-פוליטי. על כן בהתאם לחוק ולפקודות הצבא, על משרתי צה"ל, ובכלל זאת משרתי מילואים פעילים, חל איסור לקחת חלק בתעמולת בחירות".
פורסם לראשונה: 00:00, 31.01.24