יותר מדי אנשים בישראל מתרפקים על הזיכרונות המתוקים מימי נשיאות דונלד טראמפ, שבעידודו של בנימין נתניהו הוכתר כידידה הגדול ביותר שהיה בבית הלבן. סלחו לו על כזביו, בורותו והילוכו הבריוני. למה אהבו אותו? כי הוא העביר את השגרירות האמריקנית לירושלים, צעד שבעצם לא קידם דבר. הריעו לו כי הבטיח להביא את עסקת המאה בין ישראל לפלסטינים, בלון שהתפוצץ ברגע ששוגר לאוויר. שכחו לו את הפגיעה הנוראית בישראל כאשר הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, מהלך שגרם לזינוק משמעותי – במשמרת שלו ושל נתניהו – בדרך של טהרן לנשק גרעיני.
בישראל סגדו לו אף שבעת כהונתו איפשר לתנועות אנטישמיות, ואלו הדוגלות בעליונות הגזע הלבן, להרים ראש. אף שכאשר מפגינה נהרגה בהפגנה נגד מצעד ניאו-נאצי, אמר כי בשני הצדדים יש אנשים טובים, כלומר גם בקרב הניאו-נאצים. כאשר במשמרת שלו נרצחו 11 אנשים בעת תפילה בבית כנסת בפיטסבורג, אמרו בקהילות היהודיות כי הדם הוא על ידיו של טראמפ, שנתן לאנטישמים לצאת מהחורים.
1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
(צילום: EPA)
ואיש לא העמיק במחשבה הנוראה כי גדודי טראמפ הם אוונגליסטים שאהבתם לישראל נובעת מהאמונה העמוקה שאם היהודים יתקבצו במקום אחד, תהיה מלחמת גוג ומגוג, ישו יקום לתחייה וישלוט, ואת היהודים שלא יתנצרו הוא ישלח לגיהינום. אהבת האוונגליסטים לישראל היא אהבה אפלה. טראמפ מחויב להם.
כמו טראמפ, גם נתניהו סגד לאוונגליסטים. הוא זנח את קשריו עם יהודי אמריקה, דבר שהרחיק אותם, בעיקר את הצעירים, מישראל. ההבנה של טראמפ במזרח התיכון, כמו בכל נושא מדיני, שואפת לאפס. אחרי טבח 7 באוקטובר הוא אמר שאם היה נשיא, זה לא היה קורה. למה? כי העולם פוחד ממנו. טיעון הלקוח מסרטי סופרמן, מקור השראתו המרכזי. אמנם בתקופתו נחתמו הסכמי אברהם, אך הוא לא הביא שלום אזורי כפי שהבטיח. מדובר בעיקר בהסכמי נורמליזציה שאיפשרו לישראלים לצאת לחופשת הכל כלול בדובאי.
עכשיו מחדש: ביבי מחכה לטראמפ. הנה רק עוד רגע, נשמעים קולות בסביבת נתניהו, יחזור הנשיא הישן והמיטיב. הסקרים משקפים שהמרוץ מול ביידן צמוד, עם יתרון לטראמפ. הציפייה לנשיא לשעבר קשורה גם בשחיקת האהבה כלפי ביידן, שהציל את ישראל באופן הכי מוחשי מאז 7 באוקטובר.
אורלי אזולאיאורלי אזולאי
אלא שככל שמתארכת המלחמה, יותר ויותר אזרחים נהרגים בעזה, החטופים לא משוחררים, לוחמים ישראלים נהרגים וההישגים הצבאיים פחות מרשימים. ביידן סופר לאחור כדי לסיים את המלחמה בעזה, הוא לא רוצה מלחמה אזורית שתגרור אליה את צבא ארה"ב. כל זה לא תואם את האג'נדה של נתניהו. גם בבית הלבן יודעים כי רצונו להאריך את המלחמה נובע מתשוקתו חסרת המעצורים לשרוד פוליטית. הם קוראים להגיע לסיום, מסמנים את הדרך להפסיק את האש, וראש הממשלה מושך זמן.
מושיע השקר טראמפ הזיק לישראל יותר משהועיל לה. גם נתניהו בוודאי זוכר שאמר אחרי שהפסיד בבחירות לביידן שהוא "לא סומך על ביבי". אבוי לישראל, ולעולם, אם הוא יחזור לבית הלבן, גם כי בנוסף לכל הוא יהיה חדור נקמה שורפת. הוא יבוא חשבון גם עם ישראל, שהרעיפה אהבה רבה על ביידן. כך זה עובד אצלו.
  • אורלי אזולאי היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 00:00, 31.01.24