חג הרמדאן, שיצוין השנה מוקדם יחסית, סביב 10 במרץ, עלול להיות נפיץ יותר מתמיד בשל העובדה שישראל נתונה בעיצומה של מלחמה בלא מעט חזיתות. בימים הקרובים יחלו במערכת הביטחון בדיונים קריטיים לגבי המדיניות הישראלית, האם לאשר לפלסטינים גם בתקופה כזו, הקלות שונות בחג כמדי שנה.
3 צפייה בגלריה
תפילות יום השישי השלישי של הרמדאן בהר הבית
תפילות יום השישי השלישי של הרמדאן בהר הבית
מתפללים מוסלמים בהר הבית. בישראל יצטרכו לאשר את הכמות שתוכנס לאתר במהלך החג
(צילום: רויטרס)
במוקד הדיונים יעמדו שתי סוגיות עיקריות: איסור הקבינט על הכנסתם של כ-100 אלף פועלים פלסטינים עם היתר לעבוד בישראל, וכמות המתפללים המוסלמים מהגדה שיאושרו להיכנס להר הבית במהלך החג.
מתחילת חגי תשרי, שקדמו לפרוץ המלחמה, כ-100 אלף פלסטינים עם היתר לא הורשו לעבוד יותר בישראל, עד להודעה חדשה. בשב"כ ובצבא ממליצים זה כחודשיים לדרג המדיני לאשר את כניסת 100 אלף הפועלים הפלסטינים כגורם מרסן לזירת איו"ש, אך לאור ההתנגדות הנחרצת של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וגם של שרים מהליכוד כמו ניר ברקת, הדיון הועבר בין הקבינטים הביטחוניים והכלכליים, עם חוות דעת מעורפלות מהמל"ל, עד שמוסמס ונתקע.
"דיברו על פיילוטים ובינתיים הכניסו רק כמה אלפי פועלים לעבודה בהתנחלויות ובמתקנים חיוניים בישראל. בפועל, לא נקבע מועד לדיון חדש בנושא האקוטי בשעה ששב"כ ואמ"ן הניחו התרעה אסטרטגית להסלמה רחבה ביהודה ושומרון", מסרו מקורות ביטחוניים.
מבחינת כניסה להר הבית, בשנה שעברה במהלך הרמדאן נרשם שיא חיובי מבחינת מערכת הביטחון עם כ-100 אלף פלסטינים בממוצע, שנכנסו בכל שישי להר הבית. השנה יהיה ככל הנראה קשה יותר לאשר זאת מבחינה פוליטית ובצל המלחמה. בסיום הדיונים בצמרת מערכת הביטחון יוגשו ההמלצות לקבינט, שיצטרך להכריע האם לאשרן כגורם מרגיע, ובאיזה היקף.
כבר עתה מסתמן שלא תותר כניסת כמות כה גדולה של מתפללים פלסטינים להר הבית כמו בשנה שעברה. להמלצת המשטרה תחת השר בן גביר יהיה משקל משמעותי בהחלטה, מאחר ואת עיקר התסיסה האלימה בהר הבית הובילו בשנים האחרונות ערבים ממזרח ירושלים. הקלה משמעותית נוספת לפלסטינים מהשנים האחרונות, שתעלה להכרעת הקבינט, נוגעת לכניסה של עשרות עד מאות אלפי פלסטינים מהגדה לשטח ישראל, לטיולים וביקורים במקומות כמו יפו, עכו ומערב ירושלים.
3 צפייה בגלריה
הבערת צמיגים בחברון
הבערת צמיגים בחברון
הפרות סדר בחברון. גורמי ביטחון חוששים: "הרמדאן יכול להיות הזדמנות לחמאס לגרור את יו"ש לטרור"
(צילום: AFP )
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל במחנה הפליטים בלאטה
כוחות צה"ל במחנה הפליטים בלאטה
פעילות צה"ל באזור שכם. עצרו מאות פעילי חמאס כמהלכי מנע
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
לדרג המדיני יובהר שבתרבות המוסלמית מקובל לנצל את הרמדאן לתקופת קניות, בילויים ובזבוזים, והיעדר אלמנט זה עלול להשאיר בבית את הפלסטינים בגדה, ועוד ללא פרנסה בשל איסור הכנסת כ-100 אלף הפועלים לישראל. אם הקבינט ימשיך לאסור את כניסת הפועלים ואף יורה על הגבלת התנועה ברמדאן, יבהירו בדרג הביטחוני ששני איסורים אלו עלולים להוביל להפרות סדר אלימות במהלך חודש הרמדאן ולעלייה בכמות ההתרעות לפיגועים.
"חמאס מנסה מתחילת המלחמה לגרור את הפלסטינים ביהודה ושומרון, במזרח ירושלים ואת ערביי ישראל בעורף לאלימות ולטרור – ועד עכשיו לא מצליח. הרמדאן, כאירוע מאחד וחשוב לכל המוסלמים, יכול להיות הזדמנות ראשונה וממשית עבור חמאס להצליח בכך אם לא ננהג בצורה מקצועית וחכמה", ציינו גורמי ביטחון.
במערכת הביטחון יש מי שכורך גם בין הרמדאן לעסקת חטופים, כהזדמנות חיובית אם תנוצל נכון על-ידי ישראל: "הפעולה היחידה של צה"ל בתמרון ברצועה, בחאן יונס, נמשכת כבר חודשיים, היא מעבר לשיאה ומתקרבת למיצוי. עסקה עם חמאס תכלול בהכרח שבועות ארוכים של הפסקת אש, בה הכוחות יתרעננו ויגדילו כשירות, יבנו מאות מטרות חדשות ברצועת עזה לחידוש הלחימה וההפוגה הזו תקל גם על שימור השקט ביהודה ושומרון בחודש הכי נפיץ בשנה, של חג הרמדאן. בעולם הערבי עוקבים מאוד אחר המדיניות של ישראל בהר הבית בחג, ויש לכך חשיבות וקונצנזוס שישפיעו על המצב ביהודה ושומרון".
באוגדת איו"ש ביצעו עד כה מתחילת המלחמה יותר מ-60 מבצעים חטיבתיים בעיקר במחנות הפליטים של טול כרם, שכם וג'נין ובסך הכול נעצרו כ-3,000 חשודים פלסטינים. בשבועות שקדמו לחגי הרמדאן האחרונים צה"ל עצר כך מאות פעילי חמאס כמהלכי מנע, על מנת שלא להיכנס לשטח הפלסטיני בלילות החג, אלא אם כן מדובר בפצצה מתקתקת. ניתן להניח שכך תהיה גם המדיניות השנה.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.02.24