על רקע הלחימה בגבול הצפון, מאחורי הקלעים מתקדם המשא ומתן בין ארה"ב וצרפת, שאמונות מצידן יותר על היבטי יוניפי"ל וצבא לבנון, לבין השלטון בביירות וחיזבאללה בתוכו. ישראל דורשת את הרחקת חיזבאללה מעבר לליטני, בכפוף להחלטת האו"ם 1701 שסיימה את מלחמת לבנון השנייה, אך תסכים לנסיגה חלקית יותר, לטווחים של 12-8 ק"מ מהגבול בחלק ניכר מדרום לבנון.
3 צפייה בגלריה
תיעוד של מאל-ג'דיד הלבנוני מהבית שהותקף בעיתרון בדרום לבנון, חסן נסראללה, בינימין נתניהו
תיעוד של מאל-ג'דיד הלבנוני מהבית שהותקף בעיתרון בדרום לבנון, חסן נסראללה, בינימין נתניהו
נסראללה ונתניהו. גורמים ישראליים מעריכים: הסיכוי להסדר - 30%
(צילום: מתוך הטוויטר, יואב דודקביץ)
החלק הגדול מתוך כ-2,000 פעילי הכוח המובחר של חיזבאללה, כוח רדואן, כבר נסוג בשבועות האחרונים מקו המגע לטווחים של כ-4 עד 6 ק"מ מהגבול. במסגרת המו"מ תיתכן מאוד הסכמה ישראלית לתמורה לחיזבאללה, בדמות השבת נקודות שטח מינוריות שהיו במחלוקת ארוכת שנים. מתוך 12 נקודות מחלוקת כאלו לאורך 130 קילומטרים שבין ראש הנקרה למורדות החרמון, המשמעותית שבהן היא בחוות שבעא שבגזרת הר דב, נטולת היישובים הישראליים.
ביתר נקודות המחלוקת מדובר בפיסות אדמה של מטרים בודדים ואף פחות מכך, שעליהן ישראל עשויה להתפשר במקביל להקמת המכשול החדש ואדיר הממדים והיכולות הטכנולוגיות, שישנה את פני הגבול בשנתיים הקרובות אחרי עשור של הזנחה. אם בתחילת המו"מ, שמטרתו למנוע מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, היו בישראל הערכות פסימיות לגבי הצלחתו - כעת גורמים ישראליים מעריכים שהסיכוי עומד על 30%.

3 צפייה בגלריה
חומרים מפעילות הכוחות בשטח לבנון שהציג דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרתו
חומרים מפעילות הכוחות בשטח לבנון שהציג דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרתו
פעילות כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
חומרים מפעילות הכוחות בשטח לבנון שהציג דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרתו
חומרים מפעילות הכוחות בשטח לבנון שהציג דובר צה"ל דניאל הגרי בהצהרתו
(צילום: דובר צה"ל)
יחד עם זאת, שר הביטחון יואב גלנט הצהיר בסוף השבוע באמירה דרמטית כי מבחינתו ישראל לא תנצור את האש מול חיזבאללה בתקופת ההפוגה המסתמנת עם חמאס, כחלק מעסקת החטופים. בעסקה הקודמת, הרחק מהכותרות ובשקט בשקט, הפסקת האש "גלשה" מעזה בהבנה הדדית שקטה גם לזירה הלבנונית, וחיזבאללה ניצל זאת להתחמש מחדש בעמדותיו, בזמן שחיילי צה"ל הונחו לעצור את התקיפות.
גלנט, כעת מסתבר, התנגד למדיניות ישראלית זו שחפפה אז להפסקת האש עם חמאס, ולכן הבהיר כעת פומבית מראש את תפיסתו, שעלולה להיתקל בהתנגדות חוזרת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעשוי לרצות שוב לכרוך את הפסקת האש בין שתי הזירות. נתניהו מראש התנגד למהלך צבאי נגד חיזבאללה עוד בתחילת המלחמה, חרף דרישת גלנט, ותוך התבססות על לחץ אמריקני-צרפתי לא לצאת לעימות צבאי עם ארגון הטרור השיעי.
בימים האחרונים החלו גם הפצות מסרים ברשתות מצד גורמים שמזוהים עם הימין, שמזהירות מפני אסון וקטסטרופה חסרת תקדים לעורף הישראלי, אם חלילה ישראל תצא למערכה מול צבא הטרור השיעי. מסרים אלו, שיוצאים מדמויות שמזוהות עם הימין, מזהירים כי לחיזבאללה יש אלפי טילים מדויקים מסוגים שונים שעלולים להמיט חורבן על העורף הישראלי.

עד כה, ובלי קשר, מעריכים במערכת הביטחון שחיזבאללה וצה"ל הציגו בימי הקרב ביניהם מתחילת המלחמה רק כ-5% מכוחם. כך או כך, בפיקוד העורף כבר מעריכים שתלמידי הגליל שפונו עם משפחותיהם מיישובי קו העימות בצפון לא יסיימו את שנת הלימודים הנוכחית במוסדות החינוך שלהם, ויישארו כעקורים בארצם עמוק לתוך 2024.

דובר צה"ל: "חיסלנו יותר מ-200 מחבלי חיזבאללה"

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הסביר אמש על הלחימה בגבול הצפון, הציג מצגת שמשרטטת את האזור שממנו פועל חיזבאללה בלבנון - וחשף תיעודים מתקיפות בסוריה ובלבנון שטרם פורסמו. "מתחילת המלחמה חיזבאללה מנסה להסיט את הקשב שלנו מהלחימה בעזה", אמר הגרי. "חיזבאללה יורה לעבר שטח ישראל ומנסה להוציא עוד פעולות טרור נגד אזרחי ישראל. בארבעת החודשים האחרונים אנחנו מנהלים מלחמה עצימה מאוד בחזית הצפון, שמטרתה עיצוב מחדש של גבול הצפון", אמר הגרי.
לדבריו, צה"ל חיסל עד כה יותר מ-200 מחבלים ומפקדים בחיזבאללה. "מי שיהווה איום יותקף. כל מחבל שינסה לבצע פעילות נגדנו פוגש כוחות של צה"ל. המאמץ בהתקפה - תקפנו יותר מ-3,400 מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון. חיל האוויר תוקף יכולות רבות של חיזבאללה ומקיים איסוף מודיעיני יחד עם חיל המודיעין", אמר.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.02.24