נשיא ארגנטינה הטרי, חאבייר מיליי, ינחת מחר (שלישי) בנמל התעופה בן גוריון, יחד עם הרב שלו, שמעון אקסל ואחניש, שמיועד לכהן כשגריר ארגנטינה בישראל. זו הפעם הראשונה שבה מיליי, פרו-ישראלי שהצהיר שבכוונתו להעביר את השגרירות לירושלים, טס לחו"ל כנשיא ארגנטינה.
3 צפייה בגלריה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה
(צילום: Luis ROBAYO / AFP)
מיליי הודיע כי יבקר קודם כל בכותל המערבי, ושם גם יחתום את ביקורו ביום שישי. במהלך הביקור הוא ייפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן, הוא מתכנן להיפגש עם משפחות חטופים ולבקר בעוטף עזה. בקמפיין הבחירות שלו הבטיח כי הטיסה הראשונה שלו תהיה לישראל - והוא אכן מיישם את ההבטחה.
את הרב ואחניש שיתלווה אליו הוא מגדיר "המדריך הרוחני שלו". הוא זה שקירב את מיליי ליהדות, והיה גם אורח הכבוד בטקס ההשבעה שלו. כשהוא בירך בטקס, הנשיא הזיל דמעות.
באותו טקס השבעה, בדצמבר האחרון, השתתף גם שר החוץ דאז אלי כהן, יחד עם משלחת בני משפחות חטופים שלהם אזרחות ארגנטינאית. בפגישה איתם, בה ענד את דיסקית המתכת עם הכיתוב בעברית "הלב שלנו שבוי בעזה", העביר מסר פרו-ישראלי מובהק: "אני רוצה להדגיש את הסולידריות המוחלטת שלנו עם העם בישראל, בעקבות מעשי הטרור שביצע ארגון הטרור חמאס. אנו מגנים אותם בצורה חדה וברורה. אני תומך בזכותה המלאה של ישראל להגן על עצמה מפני אותן התקפות טרור".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
מיליי ביום השבעתו. ענד גם דיסקית חטופים בפגישה עם משפחות
(צילום: Pablo PORCIUNCULA / AFP)
3 צפייה בגלריה
בואנוס איירס, ארגנטינה חגיגות אחרי הניצחון
בואנוס איירס, ארגנטינה חגיגות אחרי הניצחון
(צילום: JUAN MABROMATA / AFP)
מיליי בן ה-53, כלכלן במקצועו, זכה לפרסום כאיש טלוויזיה המרבה להטיח ביקורת – וקללות – במה שהוא מציג כממסד הפוליטי המסורתי. הוא ניצל את הפופולריות שלו כדי להיבחר לקונגרס ואז, באוקטובר, לנשיא. הוא הוגדר כ"דונלד טראמפ של ארגנטינה": מועמד אאוטסיידר וחסר ניסיון פוליטי, שעלה לתהילה בעקבות תחושת מיאוס של הציבור מהמערכת הפוליטית המסורתית. הוא מחזיק בעמדות רדיקליות, והגדיר את עצמו כ"אנרכו-קפיטליסט".
בקמפיין הבחירות שלו הצהיר מיליי שהוא יסגור את הבנק המרכזי של ארגנטינה (והכריז שהוא "יפוצץ" אותו), ינטוש את מטבע הפסו המדשדש לטובת הדולר האמריקני ויבצע קיצוצים דרמטיים בתקציב. מאז הספיקה ממשלתו להכריז על פיחות של 54% בערך הפסו, על קיצוץ בהוצאות הציבוריות והפחתת הסובסידיות בתחום האנרגיה והתחבורה.
הוא הבטיח כי הצעדים שלו יפגעו כמעט אך ורק במגזר הציבורי, ולא במגזר הפרטי, וכי מדובר בצעד ראשון בדרך לשגשוג: "אנחנו יודעים שבטווח הקצר המצב יידרדר, אבל בקרוב נראה את פירות המאמץ, אחרי שנניח בסיס מוצק לצמיחה", הוא אמר.
מיליי ידוע גם כמתנגד להפלות - שחוקיות בארגנטינה, תומך בהקלות בחוקי הנשק ונוהג למתוח ביקורת על שתי שותפות סחר מרכזיות של ארגנטינה - סין וברזיל. מיליי הצהיר שהוא לא מעוניין לטפח קשרים עם "קומוניסטים" - ומעדיף לחזק את היחסים עם ארה"ב. כמו הנשיא האמריקני לשעבר טראמפ, גם מיליי הטיל ספק בחלקם של בני האדם במשבר האקלים ואמר כי מדובר ב"שקר של הסוציאליזם". הוא זכה לברכות מטראמפ, שאמר כי הוא גאה בו ואיחל: "Make Argentina Great Again".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.02.24