בצל הגילויים על ההשתתפות של עובדי אונר"א ברצועת עזה בטבח שביצע חמאס, בישראל מתחילים לתכנן את החלפתו בארגון סיוע אחר. האופציה העיקרית שנשקלת היא סוכנות המזון העולמית, World food Programme, שכבר החלה לקבל מימון ממספר מדינות.
2 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
השתמשו במתקני הארגון לטרור. בית ספר של אונר”א ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
פעילות הסוכנות בעזה כפופה להסכמת ראשי הארגון. אופציה נוספת שעלתה היא סוכנות הסיוע האמריקאית, USAID, שהייתה פעילה בעזה באופן מצומצם - וישראל שוקלת להרחיב את פעילותה, בכפוף להסכמת ארה"ב. על הפרק נמצאים גם גופים אזרחיים שייתנו מענה לנושאי הבריאות והחינוך, או מדינות שיקימו מחסות הומניטריים.
האפשרויות הן חלק מתוכנית שמגבשים במשרד החוץ, שתוודא שאונר"א לא תהיה חלק מ"היום שאחרי" בעזה. ביום חמישי האחרון הנחה שר החוץ ישראל כץ את מנכ"ל משרדו, יעקב (קובי) בליטשטיין, להקים לשם כך צוות מיוחד.
לאחר שתושלם, התוכנית תובא לאישור הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני. מדובר בגורם רשמי ישראלי ראשון שמקדם בפועל את התוכנית להוצאת אונר"א מעזה, שמגיעה ברקע קריאתו של השר כץ לפטר את ראש אונר"א והנחייתו לעובדי משרדו שלא להיפגש עימו.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
הנחה את מנכ"ל משרדו להקים צוות שיוודא שאונר"א לא תהיה חלק מ"היום שאחרי" ברצועה. כץ
(צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
בישיבת הממשלה השבועית אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו שיכנס בקרוב דיון על החלופות לארגון אונר"א. השבוע צפויים לנחות בארץ מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה. הנושא של אונר"א צפוי לעלות בכל הדיונים.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.02.24