ספיר גורין, מדריכה בתנועת הצופים, התעצבה מאוד לשמוע אתמול על הקיצוץ הצפוי בתקציב תנועות הנוער. "תנועת הצופים לימדה אותי מה הם ערכים, בזכותה אני בטוחה שאהיה אזרחית טובה יותר למדינה", אמרה גורין, תלמידת כיתה י"א בקריית מוצקין. "אל תאפשרו פגיעה בתנועות הנוער, שכל העשייה שלהן היא לגרום לאנשים להיות ערכיים, מוסריים ומועילים לחברה. אל תיקחו לנו את הבית".
כל מי שמגדל בבית מדריך או חניך בתנועת נוער, יכול להעיד על ההשפעה החיובית של המסגרת הזו על הילדים. אולם כעת מתברר שעל עשרות שבטים מאיימת סכנת סגירה בשל קיצוץ של כ-30 מיליון שקלים הצפוי בתמיכה שמקבלות תנועות הנוער.
3 צפייה בגלריה
yk13796728
yk13796728
"אזרחים טובים יותר". ספיר גורין, מדריכה בצופים
מועצת התלמידים והנוער הארצית קראה לממשלה לבטל את הקיצוץ המתוכנן והתריעה כי הקיצוץ התקציבי יפגע באופן מיידי בתנועות הנוער, במיוחד בפריפריה, שם שבטים וסניפים עתידים להיסגר. "תנועות הנוער מהוות רשת תמיכה משמעותית עבור בני נוער, ילדים והקהילה כולה. עכשיו יותר מתמיד זה הזמן של המדינה לחזק אותן ולהמשיך לתמוך בהן", אמרה רוני קמאי, דוברת מועצת התלמידים.
89 ראשי רשויות פנו לשר החינוך יואב קיש בדרישה לעצור את הקיצוץ בתקציב תנועות הנוער. במכתב שיזמה ראש המועצה האזורית גזר, רותם ידלין, הדגישו את המשמעות האדירה של תנועות הנוער ברשות המקומית לקידום ערכים, מנהיגות נוער, הובלת התנדבויות ונשיאת אוכלוסיות חלשות.
3 צפייה בגלריה
yk13796733
yk13796733
"המדינה צריכה להשקיע בנוער פעיל ומתנדב"
(צילום: דנה קופל)
"אנו מצפים כי לא תאפשר את הקיצוץ בתקציב תנועות הנוער. על אחת כמה וכמה בשעה משברית, בה מדינת ישראל צריכה להשקיע בנוער פעיל ומתנדב, שיהווה את בסיס המנהיגים של המחר", נכתב.
יו"ר תנועת הצופים רז פרל כתב לשרי החינוך והאוצר, כי משמעות הקיצוץ הרסנית לתנועות הנוער הסובלות מתת-תקצוב מתמשך. "הקיצוץ יגרום לסגירת פעילות בעשרות שבטים, בעיקר בפריפריה ובעוטף ישראל, סגירת קומונות שנת שירות, ביטול גרעינים שיועדו לשיקום הדרום והצפון, פגיעה בתוכניות חינוכיות, ביטול תוכניות חוסן, פגיעה בתוכניות הכנה לצה"ל".
"ב-8 באוקטובר תנועות הנוער היו, כמו בכל שעת צרה, הראשונות להתייצב", אמרה ליבי שחם (17), מלווה שכבה צעירה בקן זיכרון יעקב של הנוער העובד והלומד. "כחברה ומדריכה בנוער העובד והלומד, הקמתי יחד עם חבריי חמ"ל אריזות לחיילים ולמשפחות, ארגנתי פעילות חינוכית לילדים במלונות המפונים ואף לקחתי חלק בארגון עצרת בהובלת תנועות הנוער בזיכרון יעקב להשבת החטופים ולאחדות. מדוע, למרות כל אלה, הממשלה מקצצת במקומות בהם הכי צריך להשקיע?"
3 צפייה בגלריה
yk13796910
yk13796910
"תנועות הנוער היו הראשונות להתייצב". ליבי שחם, מדריכה בנוער העובד
קשה להפריז בחשיבותה של מסגרת כמו תנועת נוער. "נוכח השלכות תקופת הקורונה על ילדים ומתבגרים, דיווחים על אחוזים גבוהים של מצוקות נפשיות, והמלחמה, שאנחנו עוד בעיצומה, ישנם ילדים ומתבגרים שהמרחב הפנימי שלהם ממשיך להתערער", אמר ד"ר יניב אפרתי מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן. "הם ממשיכים לחוות תחושות של חרדה קיומית, בדידות וכאב ללא יכולת להתמודד באופן מיטבי ובורחים להתנהגויות סיכון, בהן התמכרויות והתנהגויות מיניות לא מותאמות.
"אחת הדרכים לפיתוח מאפייני חוסן בקרב אותם ילדים ובני נוער היא במערכות הבלתי פורמליות, תנועות הנוער, עמותות התנדבות ועוד. תחושת השליחות והמשמעות מאפשרת למתבגרים להרגיש בעלי ערך ומסוגלות עצמית. הם חשים את המקומות הללו כבסיס בטוח בו הם יכולים להביע את עצמם בחופשיות. במקומות הללו מתפתחת תחושה של תקווה ושל ראייה עתידית אופטימית על העולם".
ממשרד החינוך נמסר: "מדובר על קיצוץ בתקנה שנבע מקיצוץ רוחבי שחל על כל משרדי הממשלה. לאור חשיבות נושא תנועות הנוער ובהנחיית השר, משרד החינוך בוחן חלופות להשלמת פערי התקצוב".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.02.24