"בנובמבר האחרון חגגתי יום הולדת 17. מאוד שמחתי שדחו את מועד הבחירות, חשבתי שזה אומר שאני אוכל לממש את זכות ההצבעה שלי בפעם הראשונה. פשוט חיכיתי לקבל בדואר את השיוך שלי לקלפי, ואז גיליתי שלמרות שדחו את מועד הבחירות, אני לא אוכל להצביע", משתפת מישל, תלמידת כיתה י"ב בעירוני ד' בתל אביב. "מאוד התבאסתי, אני בעצם נופלת בין הכיסאות, פשוט שוללים לי את הקול".
3 צפייה בגלריה
 מישל שריד
 מישל שריד
"אני רוצה שתהיה לי אפשרות להשפיע". מישל שריד
(צילום: דנה קופל)
מועד הבחירות לרשויות המקומיות נדחה פעמיים בשל המלחמה, תחילה מ-31.10 ל-31.1 ולאחר מכן לתאריך הסופי 27.2. מאז מספר הזכאים להצביע ולהשפיע עלה, מאחר שבחודשים נובמבר עד פברואר למספר בלתי מבוטל של בני נוער מלאו 17 שנים - הגיל המינימלי שבו אפשר לממש את הזכות לבחור בבחירות המוניציפליות. אולם, בחקיקה שהתקיימה בכנסת כדי להתאים את תאריך הבחירות החדש לזמני המלחמה, לא נעשו התאמות גם בסעיף הנוגע לשינוי פנקס הבוחרים לפי התאריך החדש.
התוצאה היא שמי שחגג את יום הולדתו ה-17 בין מועד הבחירות המקורי בסוף אוקטובר 2023 למועד החדש בסוף פברואר 2024 - לא יוכל להצביע. מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות שייערכו ב–27.2 – שאינו כולל את תושבי הרשויות שבהן הבחירות נדחו למועד מאוחר יותר עקב המלחמה, הוא 7,190,584 ואליו היו צריכים להתווסף בני ה-17 החדשים.
מישל שריד, תלמידת כיתה י"ב בעירוני ד׳ בתל אביב, אמרה כי התאכזבה כשגילתה שלמרות שהיא בגיל המתאים, לא תוכל להצביע: "בשנים האחרונות פוליטיקה ואזרחות זה משהו שעניין אותי, ממש ברמה שקראתי מצעים של פוליטיקאים ואמרתי למבוגרים ממני למי כדאי להצביע, אפילו קיבלתי 100 בבגרות באזרחות. אנחנו גרים בהרצליה, זה בחירות שיש פעם בחמש שנים, ואני כצעירה בעיר רוצה שתהיה לי אפשרות להשפיע על החיים שלי פה, בתחבורה ציבורית או בפעילויות נוער, אלה דברים שחשובים לי והייתי רוצה שתהיה לי אפשרות לבחור גם".
3 צפייה בגלריה
טליה פרץ
טליה פרץ
"אין בזה שום הגיון". טליה פרץ
(צילום: דנה קופל)
עוד אמרה מישל: "הנוער של היום מאוד מעורב במה שקורה, אני רואה הרבה בני גילי שמתעניינים ואפילו הולכים לחוגי בית. חשוב לנו להיות מעורבים, ולכן גיבשנו עצומה שקוראת לאפשר לבני הנוער שמלאו להם 17 בחודשי נובמבר, דצמבר, ינואר ופברואר לממש את זכאות ההצבעה בבחירות הקרובות. אני מאמינה שתהיה לזה היענות גדולה".
טליה פרץ מכוכב יאיר, שמלאו לה 17 בחודש נובמבר, כעסה גם היא על כך שנשללה ממנה הזכות להצביע, אף שהיא בגיל המתאים: "אני מבינה שזה החוק ואין עם מי לדבר כדי לשנות את זה, אבל באמת שאין כאן שום היגיון. אנחנו בגיל מספיק בוגר להבין ולהביא את הדעה שלנו לקלפי. הנוער של היום מאוד מעורב ופוליטיקה מעניינת אותו, אנחנו ערים למציאות. אני חושבת שקצת מזלזלים בנו.
"חושבים שכל מה שמעניין אותנו זה טיקטוק ושטויות, אבל אנחנו רואים דברים קצת אחרת מהמבוגרים ומגיע לנו המקום גם להשפיע. אני ילדה מאוד דעתנית וכך גם רבים מחבריי, חיכיתי כבר להשתתף בבחירות ושמחתי שהזיזו את המועד, עד שהתברר לי שלמרות זאת לא אוכל לבחור". פרץ מתנדבת במד״א ומדריכה בקורס הנוער של הארגון בעיר. אם הייתה יכולה להצביע, הייתה רוצה לשים דגש על מועמד שיהיה פתוח ליוזמות חדשות, לרוח צעירה וידאג לציבור הצעיר למקומות בילוי ותעסוקה.
3 צפייה בגלריה
ארי דון
ארי דון
"לבני הנוער דעות משלהם". ארי דון
(צילום: שאול גולן )
לאכזבה שותף גם ארי דון, תלמיד כיתה י"ב מפתח־תקווה שגם לו מלאו לאחרונה 17 שנים. "דיברתי הרבה עם חברים על הבחירות האלה, כי חלק מהם כן זכאים להצביע, וקיוויתי שבתאריך החדש אוכל להשתתף. בסופו של דבר, זו העיר שלי, אני רוצה להשפיע על מי שיעמוד בראשה. הנוער של היום זה אנשים עם דעות משלהם, הם לא סתם בטלפון, הם נחשפים לחדשות ולמידע רב וזה דווקא אולי מה שעושה אותנו יותר מודעים ומפותחים".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "מאחר והכנסת קבעה שלא חל שינוי בפנקס הבוחרים של הזכאים להצביע בבחירות שיתקיימו ב–27.2.24, זכות הבחירה נותרה לבוחרים שמלאו להם 17 לא יאוחר מיום 7.11.2023, כ"ג בחשוון תשפ"ד".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.02.24