כוח הפריצה של הימ"מ עשה את דרכו אל היעד בחשאיות מוחלטת מבלי להתגלות. בחשכת הלילה שבין ראשון לשני השבוע ברפיח, המלאה במעל מיליון עזתים שנסו מבתיהם, נעו עשרות לוחמים ישראלים בתנועה מבצעית, בשקט-בשקט, מגששים את דרכם באמצעות משקפות לראיית לילה בין הסמטאות והחצרות אל הבית שבו הוחזקו פרננדו סימון מרמן בן ה-61 ולואיס הר בן ה-70. זה היה מסוג המבצעים שרואים רק בסרטים, מקרה מובהק שבו המציאות עולה על כל דמיון.
1 צפייה בגלריה
yk13801877
yk13801877
"רמת הסיכון הייתה כל כך גבוהה". לוחמי הימ"מ שהשתתפו במבצע החילוץ
(צילום: ריאן פרויס)

בשיחה עם ארבעה לוחמים שהשתתפו במבצע החילוץ, מתבררים פרטים חדשים על ההכנות האינטנסיביות לקראת הפעולה, שנמשכו כמה שבועות, על הפקודות שכבר ירדו והביטולים ברגע האחרון, עד לשעת השין שהגיעה בליל ראשון, אז ניתן האישור הסופי לביצוע.
כל אחד מהלוחמים שעימם שוחחנו בבסיס הימ"מ נשוי ואב לילדים. י', סגן מפקד פלגה ביחידה, שהיה בכוח הפריצה לבית שבו הוחזקו החטופים, אמר כי לא היה בטוח שיחזור בריא ושלם מהפעולה. "רמת הסיכון הייתה כל כך גבוהה שאמרתי לעצמי, 'סיכוי גבוה שתחזור פצוע אם לא גרוע מזה'".
א', שפרץ ראשון לבית לאחר פיצוץ הדלת במטען, תיאר את הרגע שבו עמד מול שניים מהמחבלים ששמרו על החטופים והקדים אותם בשתי יריות מדויקות. י' וא' היו הראשונים להגיע למרמן והר והוציאו אותם למרפסת, שם נשכבו עליהם כדי להגן עליהם בגופם מהאש הכבדה שנורתה על הבית.

כמה שעות אחר כך, כשהם כבר בחזרה בישראל ודובר צה"ל הוציא הודעה על מבצע החילוץ המוצלח, שלח י' הודעה לאשתו: "סיימנו לא מזמן, הבאנו אותם!". "ראיתי!!!", ענתה לו, "מרגש ממש, אלופים! איך אתה?". הוא ענה: "עייף", והוסיף לב. שאלנו אם שיתף את אשתו בהכנות לקראת המבצע, אחרי הכול מדובר במבצע חשאי וממודר, והוא חייך: "היא לא ידעה אבל היא לא טיפשה. לילה קודם היא תפסה אותי במיטה בודק מה מזג האוויר ברפיח".

פקד ד', שנמנה עם צוות המחלצים, אמר: "זו תחושה של גאווה מאוד גדולה להביא את החטופים חזרה הביתה. תחושה של שליחות אדירה, שבאמת חייבים להוציא משם את האנשים כמה שיותר מהר וכל יום הוא קריטי. זו תחושה של שמחה, עם גאווה ענקית שבאמת הצלחנו להביא אותם הביתה בשלום, בלי נפגעים לכוחותינו בכלל".
הוא אמר עוד: "בשלב הראשון זה נראה כמו איזשהו משהו דמיוני. ככל שהזמן עובר ויורדים לפרטים ובאמת מתרגלים את הדברים, אז לאט לאט הביטחון עולה ובאמת מבינים שזה אפשרי, ולא רק שאפשרי, אלא אנחנו גם נצליח. שמענו בקשר ש'היהלומים אצלנו', ובאמת תקינים, באמת תחושת סיפוק אדירה, ובאמת שמחה גדולה באמצע השטח הזה".
הריאיון המלא: מחר ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 00:00, 15.02.24