הזיקה בין המלחמה בעזה למלחמה אפשרית בלבנון גדולה מכפי שנראה: אם המלחמה בעזה תימשך עוד חודשים רבים עד "הניצחון המוחלט", כמעט בוודאות נחווה ב־2024 גם מלחמה טוטאלית מלאה בלבנון; ומנגד, אם ניתן יהיה להגיע לסיום המלחמה בעזה בתוך מספר שבועות, ניתן יהיה גם למנוע מלחמה בצפון תוך כדי הגעה להסדרה מדינית סבירה.
ההסבר פשוט. נסראללה מחויב, ולא רק בהצהרות, להמשיך את העימות בצפון כל עוד המלחמה בעזה נמשכת. אם מצב זה יימשך, אז מלחמה בלבנון היא כמעט בלתי נמנעת בשל אחת משתי התפתחויות: הידרדרות עקב הסלמה הדדית או החלטה ישראלית - בלחץ של תושבי הצפון המפונים - כי אין ברירה אלא להתחיל באופן יזום מערכה מלאה. למרות הפיתוי, נראה שאין זה אינטרס ישראלי להיכנס למלחמה מלאה בצפון כבר השנה, ומכאן שיש לנו אינטרס לסיים את המלחמה בעזה בהקדם.
אם המלחמה בעזה תימשך עוד חודשים רבים עד "הניצחון המוחלט", כמעט בוודאות נחווה ב־2024 גם מלחמה טוטאלית מלאה בלבנון
הדרך להשיג את שתי המטרות - סיום המלחמה בעזה עם הישג משמעותי ומתן סיכוי סביר להסדרה מדינית מול לבנון - מתבססת על הנכס העיקרי של ישראל, שהוא היכולת להחליט על סיום המלחמה בעזה. כך, במקום הסרבנות, ובמקום ההתעקשות על הסיסמה החלולה של "ניצחון מוחלט", יכולה ישראל למכור את הסכמתה לסיום המלחמה במחיר גבוה, שיכלול בשלב ראשון - אך לא כתנאי יחיד - את החזרת כל החטופים במהירות יחסית.

1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
מגן לבנון? נאום נסראללה בשבוע שעבר
( צילום: AP /Hussein Malla)
ניקח לדוגמה את עניין רפיח. כולם - המצרים, האו"ם, יתר מדינות ערב וכל מדינות המערב - חוששים מפעולה צבאית אגרסיבית של ישראל באזור צפוף זה. לכן ישראל יכולה למשל לומר כי תהיה מוכנה לסיים את המלחמה אם ארבעת גדודי חמאס של העיר רפיח ייכנעו. יותר מכך, אנחנו מוכנים שלא ייכנעו בפנינו אלא בפני הצבא המצרי, שייכנס לעיר, יאסוף את כל הנשק ויבטיח לא לפגוע באנשי חמאס. אקט כזה עשוי לשרת את כל השחקנים הרלוונטיים, חוץ מסינוואר. היעדר מוחלט של כל יצירתיות ישראלית בצד המדיני יגרום להתמשכות הלחימה בעזה, ובהתאם יביא למלחמה מיותרת בלבנון.
ואם מדובר על אפשרות של מלחמה בלבנון, אזי ישנו צורך עליון לשכנע את האמריקנים בדבר, העומד בניגוד לתפיסתם. ארצות־הברית מאוד מתנגדת למלחמה בלבנון, אבל בנסיבות מסוימות עשויה להסכים כי לישראל לא נותרה ברירה וכי מלחמה מלאה היא הכרחית, אלא שארצות־הברית תתמוך במלחמה של ישראל נגד חיזבאללה, ולא נגד מדינת לבנון - וזה יהיה מפתח לאסון. ובכן, ישראל לא יכולה לנצח את חיזבאללה בזמן סביר ובמחיר סביר: אם ניגרר למערכה שבה ננסה להשמיד את 200 אלף הרקטות של חיזבאללה, נתמוטט כלכלית לפני שהדבר יושג. מצד שני, ישראל יכולה להשמיד בנקל את כל התשתיות של מדינת לבנון - תקשורת, אנרגיה ותחבורה - ולהפוך את ביירות לעיי חורבות.
מזה בדיוק חושש נסראללה. במשך שנים הוא מציג את עצמו כפטריוט לבנוני ואת ארגונו כמגן של לבנון. הרס של מדינת לבנון יהיה אסון לחיזבאללה, ולכן הדרך היחידה להרתיע ממלחמה - ואם תפרוץ, אז לנצח אותה בזמן סביר - היא מלחמה בין ישראל למדינת לבנון. המועד הנכון להגיע להבנה עם האמריקנים בסוגיה זו הוא היום, ואם הדבר לא נעשה, ובדרגים הגבוהים ביותר, אז אנו עלולים להיכנס למצוקה קשה. גם בנושא זה, כמו בנוגע לעזה, מלחמות מנהלים לא רק עם כוח צבאי כי אם גם עם מוח מדיני - והדבר חסר לנו מאוד.
פורסם לראשונה: 00:02, 18.02.24