במקלט שמול בניין העירייה התכנסו אמש (יום שני) חברי ועדת הבחירות בצפת וערכו הגרלה לחלוקת כתבי המינויים לנציגי ועדות הקלפי. האירוע, שבמערכות בחירות קודמות עורר עניין ונציגי הרשימות השונות הגיעו לצפות בו, התבצע ללא קהל וללא התרגשות כמעט לקראת פסטיבל הדמוקרטיה העירוני.
"לתחושתי האישית, לא יהיו בחירות בסוף" מעריך יו"ר ועדת הבחירות המוניציפאליות, יונה עמר. זו הפעם הראשונה שהוא נושא בתפקיד החשוב ועומד מאחורי ניהול מערכת בחירות חשובה במיוחד, בצל המלחמה. "אני מקווה שנעבור את הימים האלה בשקט והמצב לא יסלים לפני הבחירות", הוא מוסיף. "אם הבחירות יתקיימו אני מעריך שאחוז ההצבעה יהיה נמוך מאוד. זו לא האווירה לזה. גם להצגה הכי טובה אתה לא תלך אם אין לך מצב רוח".
הציבור החרדי בעיר, שמהווה כמחצית מהתושבים, מאוחד הפעם סביב מועמד אחד – יוסי קקון, שמבקש להדיח את ראש העיר המכהן, שוקי אוחנה, שמסיים כעת קדנציה ראשונה בתפקיד. המשמעות: ייתכן שבעיר בת אלפי השנים ייבחר לראשונה ראש עיר חרדי. על פי כל ההערכות, למועמד השלישי, ארקדי בארסט, סגן ראש העיר הנוכחי, סיכויים נמוכים לנצח, והוא יסייע בהחלפתו של אוחנה בתמורה להישארותו בתפקיד גם במועצת העיר הבאה.
אוחנה (57), סא"ל במיל' ויו"ר סניף הליכוד בעיר, זכה באוקטובר 2018 ברוב של 62% בסיבוב הבחירות השני. הוא קידם בחמש השנים שחלפו בניית אצטדיון כדורגל עירוני, פארק חדש ושוק מקורה, בין היתר. מולו מתמודד קקון (39), מנכ"ל המועצה המקומית רכסים לשעבר, שנשלח על ידי יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי והצליח לאחד סביבו את כל הסיעות החרדיות בעיר.
3 צפייה בגלריה
צפת לקראת הבחירות לרשויות המקומיות
צפת לקראת הבחירות לרשויות המקומיות
מודעות בחירות בצפת
(צילום: אביהו שפירא )
"היה נוח לחרדים שיש ראש עיר חילוני שנותן להם את כל מה שהם צריכים. אבל כל זה נגמר", אומר נתן לדרמן, מנהל תלמוד תורה מקומי וחבר קהילת ברסלב. לדבריו, "שוקי הצליח לעשות נס ולאחד את כל הקהילות החרדיות בעיר, אבל נגדו". חברו איתיאל ליברמן מאשים כי "במשך חמש שנים לא נבנתה לציבור החרדי כיתה אחת חדשה. אפילו החינוך החרדי הממלכתי לא קיבלו את הצרכים שלהם. שוקי מתחבק ומחייך איתך ורוקד בהילולה בל"ג בעומר, ובסוף לא נותן כלום".
אפרים ודוד וולפינגר הם דור שלישי לבני צפת. אפרים מנהל חנות תכשיטים ותיקה ברחוב ירושלים, ה'שאנז אליזה' המקומי, ששומם מאדם בימים אלה. "אין פה מצב רוח לבחירות, הרבה אנשים לא ילכו להצביע", מעריכים השניים. אפרים מסביר כי "חוץ מהמצב הביטחוני, רבים מדוכאים ממצבה של העיר, שמוזנחת כבר עשרות שנים. המדינה נטשה אותנו. לא החרדים הם הבעיה. לא הם הביאו את שוקי לראשות העירייה, אלא החילונים והכיפות הסרוגות. הבעיה היא שהם מכתיבים פה את העניינים כי הם תמיד לשון המאזניים. עד לפני 20 ומשהו שנה היו פה מסעדות פתוחות בשבת".
3 צפייה בגלריה
צפת לקראת הבחירות לרשויות המקומיות
צפת לקראת הבחירות לרשויות המקומיות
צפת לקראת הבחירות לרשויות המקומיות
(צילום: אביהו שפירא )
לדברי אפרים, "כל ראש עיר שנכשל מאשים את החרדים - אבל לך תביא מפעלים. מאז שפתחו את ורד הגליל לפני יותר מ-30 שנים לא הגיעו מפעלים משמעותיים לעיר". הוא עצמו יחליט למי להצביע רק בדרך לקלפי. "כל ראש עיר בקדנציה השנייה שלו כבר לא עושה הרבה. מצד שני, אני לא יודע מה השני יכול לעשות פה".
אחיו הצעיר של אפרים, דוד (56), שולף את הסלולרי שלו ומציג סרטון עתיק מארכיון שפילברג על החיים בצפת של 1958. "תראה מי מופיעים פה: דתיים, חרדים, בני ישיבות - ולידם קריית אמנים ובתי מלון ומקומות בילוי", הוא אומר. "היו אז מפעלים כמו דובק לסיגריות, מפעל לאופנועים, צמיגי צפת ועוד. חוץ מהקמת הפקולטה לרפואה והמכללה, מה קרה מאז?".
לא רחוק מהם עומד סער, צעיר חילוני. "אני נולדתי פה. בן 27, היחיד בכל העיר הזאת שהוא לא נשוי", הוא אומר. הבחירות שיתקיימו פה בעוד שבוע וישפיעו על עתידה של צפת לא מעניינות אותו במיוחד. "תספור כמה עסקים פתוחים פה עכשיו, בשש בערב. זה בגלל הכל - בגלל החורף, המלחמה, החרדים, המצב. זו צפת. היו פה בתי קולנוע, ברים ופאבים, ותראה את העיר עכשיו. התיירים באים לשעה לבקר בגלריות והולכים. על חיי לילה אין בכלל מה לדבר".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.02.24