צוותים שעובדים במסלול השקט והבנה שמתחילה לחלחל: אם מדינת ישראל תגלוש לעוד שנה ביטחונית בעצימות גבוהה, גיוס החרדים יהפוך לעובדה מוגמרת. גורמים בכירים במפלגות החרדיות, מאשרים כי לאחרונה פועלים מאחורי הקלעים צוותים מטעם המפלגות המרכזיות. הצוותים כוללים את השר לשעבר מש"ס, אריאל אטיאס מטעם דרעי, והשר חילי טרופר מטעם המחנה הממלכתי. אליהם הצטרפו עוד גורמים, לדוגמה עו"ד יצחק מרון, המקורב לרבי מגור מטעם שר השיכון יצחק גולדקנופף.
2 צפייה בגלריה
yk13812665
yk13812665
(צילום: שאול גולן)
נושא גיוס החרדים הולך והופך רלוונטי גם בגלל המציאות הביטחונית שמחייבת הגדלת כוח האדם הלוחם והתומך בצה"ל, וגם משום שהוגשו כבר שני תזכירי חוק שירות הביטחון לסדיר ולמילואים. התזכירים, שנועדו להרחיב את מצבת כוח האדם, מעוררים שאלות נוקבות לגבי הציבור שאינו משרת. "הימשכות המלחמה לא תאפשר, גם אם יהיה מי שיחלום על זה, להשאיר את המצב כמו שהוא", מודה בכיר מאוד בציבור החרדי. "זה פשוט בלתי אפשרי. מלחמה ממושכת לא מאפשרת לציבור החרדי להישאר בחוץ".
הציבור החרדי היום מחולק לשלושה פלגים: הראשון והקיצוני מביניהם הוא הפלג הירושלמי שמחזיק בתפיסה ברורה שלפיה הצבא הוא כור היתוך, ולכן לא יסכימו לכך שיקלקל את הבנים. הפלג הזה, אומרים בכירים במערכת הפוליטית החרדית, מחזיק בגישה קיצונית לפיה "נמות ולא נתגייס". בימים כתיקונם, היו יוצאים במפלגות החרדיות ובמיינסטרים החרדי נגד הגישה הזאת, אולם כל עוד הבחירות המוניציפליות על הפרק והדילים החרדיים במועצות בשיאם, כולם מעדיפים שלא לעסוק בעמדותיהם הקיצוניות בסיפור הרגיש.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי. מי שלא לומד תורה צריך להתגייס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הפלג השני הוא המיינסטרים החרדי, שבו נמצאים דרעי וגפני. השניים מגיעים כעת לשולחן המו"מ בתודעה שונה משהייתה עד כה, ולפיה: מי שלא לומד תורה צריך להתגייס. כלומר: חולצה לבנה וכיפה שחורה לא יעניקו פטור אוטומטי או קולקטיבי כפי שהיה בעבר. העובדה שעם התובנה הזאת מגיעים לשולחן כעת, היא דרמטית ומשמעותית. "במצב הזה, מן הסתם, צה"ל צריך להימתח יותר טוב בהתאמות שלו. כשרות, שירת נשים ופלוגות מותאמים, באופי של נצח יהודה", אמר גורם בציבור החרדי. הפלג השלישי הוא החסידי, שמשתלב בשוק העבודה, והמערכת תצטרך לתמרן בין הערך הזה לבין הצורך בגיוסם.
בזרם המרכזי של ההנהגה החרדית, הכולל את דרעי וגפני, סבורים שיש לא מעט טרמפיסטים על מה שמכונה "תורתו אומנותו". הטרמפיסטים הם שגורמים נזקים, והופכים את לומדי התורה האמיתיים ללא לגיטימיים.
"היה ויפרוץ השלום", מעריך גורם חרדי בכיר, "הזיכרון הקולקטיבי קצר וימסמסו פעם נוספת את ההזדמנות הזאת. אבל אם תישמר עצימות ביטחונית גבוהה, לא תהיה ברירה".
אלא שבין לבין, ולמרות השיחות השקטות על מתווה שכבר יצאו לדרך, בין היתר במרפסת ביתו של דרעי בירושלים, מתריעים הגורמים החרדיים מפני נסיגה אפשרית. "אם בחודש אפריל בג"ץ הולך למהלך של שלילת תקצוב, אנחנו נמצא את הציבור החרדי ברגרסיה. הם כולם יצופפו שורות וילכו אחורה".
אתמול, הסתיימה תקופה בת שבועיים שניתנה לטובת הערות לציבור כלפי תזכירי חוק שירות הביטחון. ההערכה היא שבקרוב התזכירים יגיעו לממשלה ולאחר מכן לכנסת. מטרת הממשלה היא לסיים את המסלול השקט, ותוך כדי להרגיע את הזעם הציבורי. "אם במקרה זה לא יצלח, ולא יגובש מתווה מוסכם, הדבר יעורר זעם ציבורי הולך וגובר וגם יטלטל משמעותית את הממשלה", מעריך גורם חרדי.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.02.24