לצד עלייה משמעותית בכמות הנשים המתמודדות בבחירות המקומיות שייערכו השבוע, נרשמת תופעה מטרידה של השחתת תמונות שבהן מופיעות נשים שמתמודדות בבחירות כניסיון להדיר אותן מהמרחב הציבורי. "בירושלים לדוגמה, אין מועמדת שפניה לא הושחתו", מספרת יעל יחיאלי, מייסדת מיזם 5050. "זה לא קשור לבחירות. תמונות של פנים של נשים מושחתות כל הזמן ברחובות, פשוט בבחירות יש קמפיינים".
4 צפייה בגלריה
שלטים של נשים הרצות לבחירות המקומיות מושחתים
שלטים של נשים הרצות לבחירות המקומיות מושחתים
"אין מועמדת בי-ם שפניה בכרזות לא הושחתו"
(צילום: אביה אטיאש )
כידוע לא מדובר בתופעה חדשה, אבל כזו שלא היינו מצפים לראות בישראל בשנת 2024. "עצוב שפרקטיקות של הדרת נשים מהמרחב הציבורי והשחתת פרצופיהן עדיין מתקיימות", אומרת מורן זר קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה". "אלו גישות אלימות שמקבלות רוח גבית מהממשלה והכנסת שנשים אינן מיוצגות בהן".
"לפני המלחמה היו הצעות חוק רבות על שולחן הכנסת שהיו עתידות לצמצם זכויות של נשים, בין היתר קיום אירועים בהפרדה מגדרית", מוסיפה טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים. "המציאות הזו' בשילוב היעדר אכיפה של השחתת שלטים עם דמויות נשים מצד משטרת ישראל' מובילים לכך שלאף אחד לא אכפת כשממשיכים להשחית שלטים עם דמויות נשים".
4 צפייה בגלריה
שלטים של נשים הרצות לבחירות המקומיות מושחתים
שלטים של נשים הרצות לבחירות המקומיות מושחתים
"94% מתיקי ההשחתה נסגרים, והמשחיתים ממשיכים בשלהם"
ואכן, לפי נתוני שדולת הנשים מרבית תיקי ההשחתה נסגרים. "מנתונים שנלקחו אשתקד נמצא כי 94% מתיקי ההשחתה נסגרים, בעוד שהמשחיתים ממשיכים להשחית", אומרת משנה למנכ״לית ומנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים, עו״ד גלי זינגר. "אנחנו למעלה מ-50% מהאוכלוסייה ולכן אנחנו צריכות ייצוג שווה בכל מקום, גם ברשויות המקומיות. ההחלטות המתקבלות ברשויות המקומיות משפיעות על חיי היום-יום שלנו – על החינוך, הביטחון, הרווחה. אלה החיים עצמם".
לצד מקרי ההשחתה הרבים, יש גם בשורות טובות. בבחירות הקרובות נרשם מספר שיא של נשים שעומדות בראש רשימה, לצד עלייה משמעותית ברשימות המסודרות בשיטת הריצ'רץ'. "עבדנו קשה כדי שבכל עיר יהיה למי להצביע, רשימות שיקדמו שוויון מגדרי, חברי וחברות מועצה שיפעלו למען תקציב שוויוני, תוכניות עירוניות לשוויון ויאבקו בתופעות כמו השחתה מגדרית", אומרת יחיאלי.
4 צפייה בגלריה
yk13813673
yk13813673
פני המועמדות בירושלים הושחתו
כיום מכהנים בישראל 241 ראשי ראשויות מקומיות לעומת 15 נשים. "המשימה הגדולה ביום שלישי היא להצביע לרשימות שוויוניות כדי שביום שאחרי הבחירות המוניציפליות נתחיל לפעול שגם בכנסת כל הרשימות תהיינה 50־50. זה יהיה תחילתו של השיקום של המשבר הגדול שאנחנו בתוכו".
יעל יחיאלי מייסדת מיזם 5050, יעל יחיאלי צילום: שירה וייס
לצד העלייה בייצוג נשים שמתמודדות, נרשמת גם עליית מדרגה במאבק בהשחתה של תמונות שבהן מופיעות נשים. לקראת הבחירות התחייבו יותר מ-100 מועמדות ומועמדים בבחירות לרשויות המקומיות מכל רחבי הארץ כי ייאבקו בתופעה של השחתת תמונות נשים. "בישראל מושחתות בכל שנה מאות תמונות של נשים, השחתה שמשדרת אלימות, אפליה והשפלה", אומרת עו"ד מרים זלקינד, מנהלת הקליניקה למשפט ומגדר במכללה למנהל שיזמה את הקמפיין יחד עם מיזם 5050. "ילדות ונערות מקבלות מסר שנוכחותן אינה לגיטימית במרחב, ומהשחתה סימבולית לאלימות ממשית הדרך קצרה. התופעה הבזויה הזו חייבת להיפסק. אנחנו מברכות את כל המועמדות והמועמדים שהתחייבו להיאבק בהשחתה ולאחר שייבחרו נוודא שהם עושים הכל כדי למגר את התופעה".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.02.24