"75 שנים שמדינת ישראל היא תלמידה מצטיינת לשוויון מגדרי" (מאי גולן, השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, בנאום במליאת הכנסת לרגל יום האישה הבינלאומי).
המציאות: נשים בישראל מרוויחות 30 אחוז פחות מגברים, אי־שוויון שמיקם את ישראל במקום השני הכי גבוה - אחרי קוריאה הדרומית - בדוח של ארגון מדינות ה־OECD. ישנה עלייה כללית של 4 אחוזים ברמת אי־השוויון המגדרי בישראל בהשוואה לשנה הקודמת, והפער צפוי להחריף בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

1 צפייה בגלריה
שרשרת נשים במחאה על המהפכה המשפטית, תל אביב
שרשרת נשים במחאה על המהפכה המשפטית, תל אביב
מאבק הנשים למען הדמוקרטיה
(צילום: אביגיל קנטורוביץ׳)
"הדור העכשווי של נשות ישראל הצטרף לשורה ארוכה של נשים אשר נשאו את גורל העם על גבן: דבורה הנביאה, אסתר המלכה, שרה אהרונסון, חנה סנש וגיבורות רבות מספור שמעשיהן משובצים בדברי ימי עמנו" (יו״ר הכנסת אמיר אוחנה באירוע בכנסת לרגל יום האישה הבינלאומי).
המציאות: אין ייצוג נשים במוקדי קבלת ההחלטות במלחמה. לא בקבינט הביטחוני, לא בקבינט הכלכלי־חברתי ולא בצוות המשא ומתן להשבת החטופים. בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי יש שרה אחת, מירי רגב. נשים אינן חלק ממעגל מקבלי ההחלטות במלחמה, למרות היותן לוחמות, אמהות, בנות זוג ואזרחיות.
"עם ישראל התברך וזכה בנשים מכל הקהילות ומכל המגזרים שתרמו, לחמו והקריבו למען המדינה" (ח"כ מיכל וולדיגר בכנס "גיבורות בעורף, גיבורות בחזית").
המציאות: רק 30 מתוך 120 חברי כנסת הן נשים. ישנן מפלגות בכנסת שמהן מודרות כליל מטעמי דת.
"למי רע פה?" (ח"כ יצחק גולדקנופף, בראיון ל"כיכר השבת").
המציאות: על פי דיווחי הארגונים, בשנה שעברה איבדו את חייהן 12 נשים כתוצאה מנזקי הזנות, ביניהם התאבדות, מנת יתר ואלימות. 2024 כבר גבתה את חייה של אישה נוספת. במקרים רבים המשטרה מטילה ערפול על הפרסום בשל הרגישות.
"בואי לחגוג נשיות ועוצמה ולהתאהב בעצמך כל יום מחדש. דגמים חדשים של חזיות מחכים לך עכשיו בחנויות ובאתר, בדיוק בזמן לחגוג את האישה שאת! יום האישה שמח" (הודעת סמס).
המציאות: רק 3% מהמנכ"לים בהייטק בישראל הן נשים. המנכ"לים גברים מרוויחים 30 אחוז יותר.
"20 אחוז הנחה על בשמים, עם קוד קופון 'בנות'" (פרסומת אונליין).
המציאות: מספר הנשים בנות 20 ומעלה שרשומות במחלקות לשירותים חברתיים על בסיס אלימות, ניצול והזנחה גבוה פי 2.8 ממספר הגברים.
"נשים זה לא בעל חיים שאתה יכול להכות בו" (ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס לציון יום המאבק הבינלאומי ברצח נשים, נובמבר 2020).
המציאות: בכל חודש נרצחות בישראל למעלה משתי נשים. 7 נשים נרצחו כאן מתחילת השנה - שתיים ביממה אחת השבוע. 29 נשים נרצחו ב־2023. יותר מ־200 אלף נשים בישראל נפגעות מאלימות מדי שנה, ורק רבע מהן מדווחות לרשויות.
× × ×
יום האישה הבינלאומי 2024. המאבק לשוויון לא תם.
19 נשים נמצאות בשבי חמאס. אנחנו זוכרות אותן היום, ובכל יום.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.03.24