הבחירות המקומיות, חלק ב': ב-13:00 נפתחו הקלפיות והחל הסיבוב שני של הבחירות ב-35 רשויות, שבהן אף מועמד לא הגיע ל-40% מהקולות. בכל רשות מתמודדים שני המועמדים שצברו את מספר הקולות הגדול ביותר בסיבוב הראשון. מועד הסיבוב השני הוקדם ביומיים כדי להתחשב בבוחרים המציינים את חודש הרמדאן.
12 צפייה בגלריה
בחירות
בחירות
מצביע בבחירות המקומיות בירושלים. מחר יתקיים סיבוב שני ב-35 רשויות
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
הסבב ה-2 לבחירות לרשויות המקומיות
הקלפיות יהיו פתוחות עד השעה 22:00, אולם ברשות מקומית שמספר הזכאים להצביע בה אינו עולה על 350, הקלפיות ייסגרו כבר ב-20:00. לוחמי צה"ל באזורי הלחימה והחיילים בבסיסים יוכלו גם הפעם להצביע ולהשפיע בקלפיות ייעודיות. בסך הכל יש 992,866 בעלי זכות בחירה, 1,552 קלפיות רגילות ו-531 קלפיות מיוחדות (באזורי לחימה, בתי חולים וכדומה).
כמה מהמקומות שבהם צפויות בחירות דרמטיות:
חיפה: הסיבוב השני של הבחירות לראשות העיר חיפה יפגיש בין יונה יהב (80), ראש העיר לשעבר, שכיהן בתפקיד בשלוש קדנציות עד שנת 2018, לבין עו"ד דוד עציוני (40), ששימש בין השאר כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון והאחראי על התוכנית הממשלתית למגזר הערבי. בסיבוב הראשון, שבו התמודדו לא פחות מ-12 מתמודדים לראשות העיר, זכה יהב ל-36 אחוזי תמיכה ועציוני ל-22 אחוזים.
במהלך השבוע האחרון עסקו המועמדים בעיקר בחיבורים. עציוני, שהגיע להסכמים עוד לפני הסיבוב הראשון עם ש"ס ויהדות התורה, גייס אליו גם את דגל התורה, שתמכה בסיבוב זה ביעקב בורובסקי. זאת לאחר שבורובסקי ועציוני חתמו על הסכם לשיתוף פעולה למרות "הדם הרע" שהיה ביניהם במהלך מערכת הבחירות. יהב, שזיהה את החיבור החרדי לעציוני, החליט לאמץ קו של "חיפה ליברלית" וחתם על הסכמים עם אביהו האן יו"ר הרשימה המשותפת של הירוקים וכחול לבן, עם סיעת "אכפת לי מתושבי חיפה" ועם שרית גולן וסיעת "חיפה בשבילנו חוזה חדש". גולן, חברת מועצה שכיהנה בקדנציה הקודמת כיו"ר איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה, אמורה לשמש כסגנית ראש העיר. גם האן, יו"ר סיעת הירוקים וכחול לבן, אמור לשמש כסגן ראש העיר - וכממלא מקום ראשון לראש העיר.

12 צפייה בגלריה
יונה יהב ושרית גולן
יונה יהב ושרית גולן
יהב לצד שרית גולן (מימין) וענבל בית הלחמי ריבן
(צילום: גביש מדיה)
12 צפייה בגלריה
דוד עציוני ואביגדור ליברמן
דוד עציוני ואביגדור ליברמן
עציוני עם ח"כ ליברמן
(צילום: יח"צ)
גם סיעת "יש עתיד צעירי חיפה", סיעת "אני חי פה", סיעת הגמלאים, סיעת "רוב העיר" ו"אחדות הציונות הדתית" חברו ליהב. בנוסף, חבר מועצת העיר איציק בלס קרא להצביע עבורו. הם הצטרפו לסיעת "חיפה פיתוח", שהצטרפה אליו עוד לפני הסיבוב הראשון. "אחוז הצבעה גבוה בבחירות לראשות העיר יהיה תעודת בגרות לחיפה החופשית והליברלית", אומר יהב, "מדובר בבחירות הגורליות ביותר לעיר אחרי חמש שנים קשות שעברו עליה, ורגע לפני האפשרות שתיפתח חזית צפונית מול חיזבאללה".
מנגד, עציוני זוכה לתמיכה מ"תקווה חדשה" והשר גדעון סער, ומטטיאנה ג'ון מ"חיפה ביתנו", סיעתו המקומית של אביגדור ליברמן – מה שיצר חיבור מפתיע בין ליברמן לחרדים. בסיבוב הזה הצטרפו לתמיכה בו סיעת "התושב במרכז" ומחזיקת תיק החינוך לשעבר בחיפה, סיגל עציוני, שהייתה במפלגתה של ראש העיר היוצאת עינת קליש רותם. "החיבורים שעשינו והשותפים שהצטרפו אלינו הם מהמגוון הרחב ביותר שיש בעיר", מסכם עציוני, "מיד עם סיום הסיבוב השני נקים קואליציה מקיר לקיר ונצרף אוכלוסיות נוספות".
השם המפתיע ביותר בין תומכיו של עציוני הוא ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, שלא עבר את הסיבוב הראשון. "קיימתי מספר פגישות עם דוד עציוני והגעתי למסקנה שתושבי חיפה ראויים לעידן חדש. לא יכולתי להרשות לחיפה לחזור לאחור, ולכן החלטתי להצטרף ולתמוך בעציוני", הסביר בורובסקי.
12 צפייה בגלריה
מתן דיל בבחירות ברחובות
מתן דיל בבחירות ברחובות
מתן דיל
(צילום: דנה קופל)
12 צפייה בגלריה
זהר בלום בבחירות ברחובות
זהר בלום בבחירות ברחובות
זהר בלום
(צילום: שאול גולן)
רחובות: זקני העיר לא מאמינים. "עברנו הרבה בחירות בעיר, ותמיד הכול היה רדום ושקט. הפעם כל השדים יצאו החוצה", כך אומר אחד מיושבי הפרלמנט של בית קפה ברחוב הרצל. כבר יותר משנה נמצאת ישראל במאבק על צביונה, והקרב הזה זלג לתוך הבחירות המקומיות ברחובות. מי בעד ומי נגד המהפכה המשפטית? מי יזכה לנתח מוגדל מהתקציב - דתיים או חילונים?
מתן דיל זכה ב-39.3% מהקולות בסיבוב הראשון - שבו הודח רחמים מלול, ראש העיר ב-15 השנים האחרונות. דיל נחשב למועמד הימין והדתיים, אך מצהיר: "אני מתחייב להיות ראש העיר של כולם, לשמור על האינטרס של כל המגזרים ולמנוע מהשפעות פוליטיות חיצוניות להיכנס לעיר ולזרוע הסתה ושנאה".
יריבו, זהר בלום, מסביר כי הוא מייצג את "המאבק בין רחובות ליברלית לבין רחובות סגורה ושמרנית". השבוע הגיעו לעיר בכירי המפלגות שתומכות בו - כחול לבן, יש עתיד, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה, וניסו להניע את התושבים להצביע עבורו, כשגם ראשי המתנגדים למהפכה המשפטית מבקשים לתמוך בו.
אור עקיבא: ראש העיר אלי אנקונינה וראש העיר לשעבר שמחה יוסיפוב יתמודדו בסיבוב השני בעיר המתפתחת, שנמצאת בשנים האחרונות בתנופת בנייה אדירה וזוגות צעירים רבים עוברים אליה. מאז הסיבוב הראשון מצהירים מועמדים שלא הצליחו לעלות לסיבוב השני על תמיכתם במועמד זה או אחר. מי שהגיע למקום השלישי בבחירות לראשות העיר, סגן ראש העיר ארקדי גדילוב מהליכוד, ביקש מתומכיו לבחור באנקונינה. מנגד, יוסיפוב קיבל את תמיכתו של סגן ראש העיר יוסי כדורי.
12 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באור עקיבא
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באור עקיבא
שמחה יוסיפוב מול אלי אנקונינה באור עקיבא
(צילום: איתן גליקמן)
12 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באור עקיבא
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באור עקיבא
(צילום: איתן גליקמן)
רמלה: גם ברמלה יתנהל קרב בין ראש העיר בשבע השנים האחרונות, מיכאל וידל, לבין ראש העיר לשעבר, יואל לביא, שהחזיק בתפקיד 24 שנים, בין 1993 ל-2017. לביא זוכה לתמיכתו של הראל שהם, נציג הציונות הדתית בעיר. מנגד, המגזר הערבי התגייס למען וידל. שניהם מעריכים: "הקרב יהיה צמוד, כל קול יקבע".
12 צפייה בגלריה
קלפי רמלה בחירות מקומיות
קלפי רמלה בחירות מקומיות
קלפי ברמלה. המטרה הראשונית של מי שינצח: להחזיר לעיר את תחושת הביטחון
(צילום: ניר צדוק)
המטרה הראשונית של מי שינצח: להחזיר לעיר את תחושת הביטחון, בפרט בקרב תושבי שכונת שמיר החדשה, שצרורות הירי משכונת ג'ואריש הצמודה מבעיתים אותם מדי לילה. בימים האחרונים יש ברשתות החברתיות גל של פייק ניוז, הכולל שקרים שמכפישים את שני המתמודדים.
נס ציונה: הסיבוב הראשון הסתיים בהפתעה כשראש העיר שמואל בוקסר לא הצליח להיבחר לקדנציה שנייה. ונגרר לסיבוב שני מול תומר תדהר הצעיר. כשפורסמו התוצאות, פרסם בוקסר פוסט מפתיע: "אני רואה בתוצאות קריאת השכמה", כתב. "סוג של כרטיס צהוב עבורי. אני קורא את הביקורת שלכם בעיקר בכל הקשור לקשב שלי לתושבים ואולי גם על דרך הניהול שלי. עשיתי דברים גדולים וטובים לעיר, אבל אני מקבל את הביקורת הזו באהבה".
תדהר דיווח שמאז שנודע כי יתקיים סיבוב שני, "הצד השני נלחץ ועבר לקמפיין הכפשות. עבורי זה רק סימן לכך שאני בדרך הנכונה לראשות העיר". גורם פוליטי בעיר העריך כי "מי שעשוי להכריע את הניצחון אלה דווקא הרשימות הקטנות, שבהן לראש הרשימה יש השפעה על מעגל התומכים שלו ויכול לגרום לכמה מאות מהם לצאת להצביע למען המועמד שהוא מעוניין בניצחונו".
פרדס חנה-כרכור: זה אולי הקרב הצמוד ביותר. בסיבוב הראשון היה תיקו בין ראש המועצה הגר פרי-יגור לבין יוני חכימי – 29.1% מהקולות לכל אחד. בפני מי שינצח עומדים אתגרים רבים, ביניהם פיתוח שכונת עומרים, שבה נבנו יחידות דיור רבות מבלי שבמקביל ייבנו מבני ציבור כמו מוסדות חינוך וגני ילדים, פיתוח התחבורה הציבורית והקמת תחנות אוטובוס, ועוד.
12 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בפרדס חנה כרכור
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בפרדס חנה כרכור
הגר פרי יגור מול יוני חכימי בקרב על פרדס חנה-כרכור
(צילום: איתן גליקמן)
12 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בפרדס חנה כרכור
סבב שני של בחירות לרשות המקומית בפרדס חנה כרכור
(צילום: איתן גליקמן)
אריאל: לסיבוב השני העפילו חבר הכנסת לשעבר אורן חזן ואיש הציונות הדתית יאיר שטבון. חזן זכה ב-1,868 קולות, שטבון היה צמוד עם 1,647 קולות. אלא שרוב המועמדים לראשות המועצה שלא עלו לסיבוב השני תומכים כעת בשטבון, כמו גם קבוצות שונות של דתיים ועולי חבר העמים. המאבק בין השניים מאוד סוער וכולל הכפשות, הודעות אנונימיות מכוערות ועוד. השאלה הגדולה היא עד כמה הציבור החילוני בעיר, שחושש מהדתה, יצא להצביע.
קריית גת: לראשונה זה 20 שנה, קריית גת הולכת לסיבוב שני בבחירות לראשות העיר. זאת לאחר שבסיבוב הראשון היה שוויון של 33% מהקולות לשני מועמדים: ראש העירי אבירם דהרי, שמכהן בתפקיד כבר ארבע קדנציות, וכפיר סויסה, מנכ"ל משרד התרבות והספורט לשעבר ומקורבו של השר מיקי זוהר.
בית שמש: בסבב הראשון השיג שמואל גרינברג, המועמד מטעם דגל התורה, 35.1% מהקולות, ואילו ראש העיר עליזה בלוך השיגה 33.3%. לקראת הסיבוב השני נוצר בלוק נגד בלוך: דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס הודיעו על תמיכתן בגרינברג. בסרטון שפירסמה בלוך היא ביקשה מתושבי העיר להצביע כראות עיניהם ולא להיות כפופים להסכמים שנחתמו בין הסיעות החרדיות.
12 צפייה בגלריה
ד"ר עליזה בלוך הצביעה בקלפי בבית שמש
ד"ר עליזה בלוך הצביעה בקלפי בבית שמש
ראש העיר בית שמש עליזה בלוך מצביעה בסיבוב הראשון. "במי נלחמים? במי שרוצה לשמור על העיר?"
(צילום: מטה עליזה בלוך)
12 צפייה בגלריה
שמואל גרינברג
שמואל גרינברג
"בית שמש ראויה לניהול חרדי מקצועי ושוויוני". המועמד לראשות העיר שמואל גרינברג
"הם נפלו על הראש לגמרי", אמרה, "אני רואה מודעות על מלחמת מצווה בעיר. בית שמש שכלה 13 מבניה במלחמה ומדברים על מלחמת מצווה? במי נלחמים? במי שרוצה לשמור על העיר? במי שרוצה מינהל תקין? מי שלא מבין מה זו מלחמה שלא ידבר במושגים האלה". בתגובה אמר גרינברג: "בית שמש זקוקה לאחדות וראויה לניהול חרדי מקצועי ושוויוני. אני קורא לכולם להצטרף ולהתאחד כדי להוביל את העיר ביחד, למען כל תושביה".
בנימינה–גבעת עדה: הסיבוב הראשון הסתיים עם 33.9% אחוז מהקולות לגיל חנניה ו־21.2% למיכל אורון-עזאני. חנניה (54) מבטיח "פיתוח של מנועי צמיחה כלכליים ועסקיים חדשניים". אורון-עזאני (48), בעלת בוטיק לבגדי מעצבים, ופעילה שהתמודדה בעבר לכנסת ברשימת ישראל ביתנו, מבטיחה "יכולות ניהול חדשניות אחרי 100 שנות שלטון גברי במועצה".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.03.24