היסטוריה שבדית ושינוי דרמטי ביבשת אירופה: יותר משנתיים לאחר הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה, ופחות משנה לאחר ששכנתה פינלנד הצטרפה לברית נאט"ו, עשתה זאת אתמול (חמישי) שבדיה באופן רשמי והפכה לחברה ה-32 בברית.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת שבדיה עם מזכיר המדינה בלינקן. סוף ל-200 שנות ניטרליות
ראש ממשלת שבדיה עם מזכיר המדינה בלינקן. סוף ל-200 שנות ניטרליות
ראש ממשלת שבדיה עם מזכיר המדינה בלינקן. סוף ל-200 שנות ניטרליות
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
הכותרת
החזית המערבית מתרחבת, אבל בסכנת קריסה
24:14
האירוע הזה, שחותם כמעט שנתיים של ניסיונות להצטרף לנאט"ו, הביא את המדיניות הניטרלית של שטוקהולם לקיצה לאחר יותר מ-200 שנה שבהן לא השתתפה שבדיה באף מלחמה - כולל מלחמות העולם הראשונה והשנייה. ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, ביקר אמש בוושינגטון, ומסר באופן רשמי את מסמכי ההצטרפות.
מהלך ההצטרפות של שבדיה, שדרש את אישורן של כל 31 מדינות הברית, נתקל בקשיים בגלל טורקיה והונגריה, שניסו לסחוט תמורה מוושינגטון.
הצטרפות שבדיה לנאט"ו היא אירוע מכונן בכל הקשור למציאות הביטחונית ביבשת. עד לפני כמה שנים, הרעיון ששבדיה ופינלנד יצטרפו לנאט"ו היה על גבול המדע הבדיוני. מה שגרם לשינוי הטקטוני הוא כמובן המלחמה באוקראינה: ההלם הראשוני התחלף די מהר בהבנה של ההשלכות של הפלישה, ובצורך לסיים את מדיניות הניטרליות השבדית.
השינוי המשמעותי בדיפלומטיה העולמית השפיע מאוד על התנודות בדעת הקהל השבדית, שלפני פברואר 2022 התנגדה להצטרפות לנאט"ו, אך בחודשים שלאחר תחילת המלחמה עברה לתמיכה. להצטרפות שבדיה ופינלנד לברית יש השלכות אסטרטגיות מאתגרות ובעייתיות מאוד עבור רוסיה. לשבדים צי צוללות חדיש, חיל אוויר מודרני ותעשיות צבאיות מתקדמות מאוד טכנולוגית.
אך בראש ובראשונה - מדובר במכה אסטרטגית לרוסים שתביא לנוכחות כוחות נאט"ו בים הבלטי כולו, למעשה הפיכתו ל"אגם נאט"ו": זאת, כולל האי גוטלנד ומפרץ פינלנד שהפכו לאזורי נאט"ו.
בכך, מתקרבים כוחות הברית הצפון-אטלנטית לנמל סנט פטרבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה ומטה הצי הרוסי, כמו גם מקום משכנם של בתי זיקוק חשובים. רוסיה מייצאת לא מעט דרכו. בנוסף, יוכלו כעת כוחות נאט"ו להגביר את נוכחותם הימית סמוך למובלעת קלינינגרד הרוסית, בין ליטא ופולין.
עבור מוסקבה, צירופן של שבדיה ופינלנד לנאט"ו מהווה איום ברור על האינטרסים הצבאיים, הגאו-פוליטיים והכלכליים שלה. הנשיא פוטין כבר הכריז לאחרונה על כוונה לארגן מחדש את סדר הכוחות באזור ולחזקם משמעותית, זאת במטרה לדבריו "לנטרל איומים". בשבוע שעבר אמר שר החוץ הרוסי לברוב ש"כל העשורים הארוכים של שכנות טובה הפכו לאבק, משום שלצבא ארה"ב יש כעת את הזכות לעשות מה שהם רוצים בשבדיה - לבקר בכל בסיס ולהקים בסיסים משלהם".
כמו להוסיף לדאגתם של הרוסים, כוחות פינלנד ושבדיה קיימו אתמול ביחד עם הצבא הפיני תרגיל גדול בגבול פינלנד־רוסיה - במה שנראה כמסר ברור לכיוונה של מוסקבה.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.03.24