מבצע "עוגן איתן" למיגון עשרות אלפי ישראלים בצפון שאין ברשותם מקלט או ממ"ד: בפיקוד העורף ניצלו את השבועות האחרונים כדי לקדם תוכנית בזק להקמת מחסות מוגנים לאוכלוסייה שמתגוררת בבניינים ישנים, שלא נבנה בהם מרחב מוגן ושזמן ההגעה למקלט שכונתי ארוך יותר מזמן ההתרעה, שלרוב נע סביב דקה בממוצע במטרופולין כמו של חיפה.
4 צפייה בגלריה
yk13833387
yk13833387
בניין ישן בחיפה. פיקוד העורף סימן עשרות חניונים תת-קרקעיים למקרה של מלחמה כוללת עם חיזבאללה
לפי התוכנית, שגובשה ותוקצבה בחודשיים האחרונים, אותרו עשרות מחסות המוניים שאליהם יפונו התושבים נטולי המיגון. הם ישהו בהם לפרקי זמן קצרים יחסית, שעות אחדות עד ימים בודדים, בהתאם לצורך. מדובר בעיקר בחניונים תת-קרקעיים.
במערכת הביטחון סיימו מהלך רכש גדול שכלל מכרזים לספק את הפתרונות הלוגיסטיים למימוש התוכנית, אם זו תצא אל הפועל בהתראה קצרה עם פרוץ מלחמה נגד חיזבאללה. מדובר בשירותי ניקיון למתחמים אלה, אלפי ארגזי מזון יבש, מים וכדומה. המבצע זכה לשם "עוגן איתן" והוא רלוונטי בזירה הצפונית גם לשכונות ותיקות נוספות בערי האזור.
פיקוד העורף יהיה אחראי בתרחיש שכזה גם לשינוע האזרחים, ובהם קשישים וחוסים. בעבר התלבטו במערכת הביטחון אם להקים עבור אוכלוסיות נטולות מיגון בצפון ערי אוהלים לשעת חירום באזורים בטוחים ורחוקים, כמו הערבה - אך תוכנית זו ירדה מהפרק, גם בגלל ההבנה שהתושבים יעדיפו להישאר קרובים יחסית לבתיהם. משום שבתי מלון רבים מלאים מאז חודש אוקטובר ברבבות מפונים מקווי העימות בנגב המערבי ובגליל, האפשרות להלין בהם את האוכלוסייה הלא-ממוגנת בצפון ירדה מהפרק.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפגישת מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין עם רכזי הביטחון של יישובו המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף
תיעוד מפגישת מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין עם רכזי הביטחון של יישובו המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף
"מחזקים את המוכנות ליציאה למתקפה בלבנון". מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה. מלחמה כוללת עם חיזבאללה בדרך?
"רכשנו כעת כ-80 אלף ארגזי מזון לטובת התוכנית", ציין גורם צבאי שמעורה בה. "העברה לבתי מלון לא רלוונטית כי נשארו אולי עוד 10,000 חדרים פנויים בישראל, מה שיספיק בקושי לרבע מאוכלוסיית צפת. חיזקנו פתרונות מיגון בערים סמוכות לגבול כמו נהריה וקריית שמונה, אבל לא נפזר עכשיו אלפי מיגוניות ברחובות הוותיקים של הקריות או של עכו - זה יקר ולא רלוונטי".
התוכנית כוללת גם מתקני שהייה זמנית, מיטות וכיסאות לרווחת התושבים. בפיקוד העורף הדגישו כי התוכנית אמורה להיות ארצית ולכלול גם פתרונות דומים לתושבים נטולי מיגון במרכז הארץ.
בצה"ל הבינו בארבעת החודשים האחרונים כי ארסנל הנשק של חיזבאללה כולל גם אמצעים מדויקים רבים, חלקם שטוחי מסלול כמו טילי נ"ט מתקדמים וארוכי טווח, שהגיעו למרחק של כעשרה קילומטרים מאזור הגבול ועד לפסגת הר מירון. חלקם גם לא דורשים קו ראייה רציף בין המשגר למטרה, כפי שטילים מדויקים של צבא הטרור הלבנוני עקפו גבעות והתפוצצו על יעדים מדויקים בשליטה מרחוק בקריית שמונה וסביבתה.
4 צפייה בגלריה
yk13833385
yk13833385
חניון תת-קרקעי בחיפה. כ-80 אלף ארגזי מזון יבש הוזמנו
בנוסף, מתחילת המלחמה שוגרו עשרות רבות של מזל"טים מתאבדים מלבנון לשטח הארץ. רובם יורטו, אך חלקם לא התגלו כלל או התפוצצו בשטח ישראלי. בצבא אומרים עוד כי האפשרות לעבור למחסות אלו תהיה בידי האזרח, במקביל למהלכי הסברה לאוכלוסייה. פיקוד העורף יצר מפרט הנדסי במסגרת התוכנית שקובע כיצד כל חניון תת-קרקעי למעשה יוכל להיות חלק ממחסה המוני.
מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין, נפגש שלשום עם רכזי הביטחון של יישובי המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף. "אנחנו מחזקים את המוכנות ליציאה למתקפה בלבנון. המחויבות שלנו, שלי, היא לשנות את המצב הביטחוני כדי שאפשר יהיה להחזיר את התושבים הביתה״, הוא אמר להם.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.03.24