במופע ניתוק מקומם, איים אתמול הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף - שנחשב למנהיג הרוחני של ש"ס - כי אם יכפו על חרדים להתגייס, הם יעזבו בהמוניהם את ציון ויטוסו לחו"ל: העיקר, לא להתגייס לצה"ל.
הדברים הקיצוניים של הרב יוסף גרמו לפיגוע תדמיתי גדול לתנועת ש"ס. במשך שנים מנסים אנשי המפלגה להתרחק כמה שיותר מאחיהם האשכנזים בכל הקשור לגיוס החרדים לצה"ל. אלה האשכנזים, לא מקבלים את הציונות והממלכתיות הישראלית גם מתנגדים לגיוס בחורי ישיבה לשירות צבאי ולאומי. אבל ש"ס? מפלגה חרדית עממית ושורשית, שחלק ניכר מחבריה התגייסו לצבא, הפכה פתאום למפלגה שמרימה את דגל המרד נגד גיוס חרדים לשירות צבאי?

1 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הרב יצחק יוסף עשה את מה שש"ס ניסתה להימנע ממנו: להראות שכל החרדים הם אותו הדבר בשאלת הגיוס לצה"ל. רק בישראל רב ראשי שמקבל את שכרו מהמדינה יכול להטיף נגד שירות צבאי עד לסוף ימיו. הדברים הביכו אתמול את צמרת ש"ס, שלא ידעה איך לאכול את הבושה, ומיאנה להגיב פומבית.
זאת כנראה לא פליטת פה או הקצנה מקרית. רק לפני שבועיים נחשף ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, כי יו"ר ש"ס אריה דרעי הורה לשר הליברל יותר של המפלגה, משה ארבל, שלא להפיץ מכתב תמיכה בגיוס חרדים לנצח יהודה
זאת כנראה לא פליטת פה או הקצנה מקרית. רק לפני שבועיים נחשף ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, כי יו"ר ש"ס אריה דרעי הורה לשר הליברל יותר של המפלגה, משה ארבל, שלא להפיץ מכתב תמיכה בגיוס חרדים לנצח יהודה. השר ארבל שיבח את גיוס החרדים במכתב ששלח למנכ"ל נצח יהודה יוסי לוי, ועורר את זעמו של דרעי. רבנים גדולים – ספרדים ואשכנזים – נבהלו ממכתב רשמי של שר בכיר בש"ס הקורא לגיוס חרדי לצה"ל, ודרעי הבין מי את הרמז. הוא נזף בשר ארבל והורה לו לגנוז את המכתב.
ישראל עומדת בפתחו של אחד המשברים הפוליטיים הגדולים של השנים האחרונות עם פקיעת תוקפו של חוק הגיוס. החל מ־1 באפריל כל ישראלי – גם אם הוא חרדי – יצטרך להתגייס לצה"ל. לא בטוח שהם יטוסו כל כך מהר לחו"ל כדי להימלט משירות צבאי: בטח יפתרו את הסוגייה הזאת עם עוד קומבינה פוליטית.