בשולי הדרמה סביב דבריו המקוממים של הראשון לציון הרב יצחק יוסף, צריך להגיד את האמת: החרדים לא יגויסו לצה"ל. כלומר, רוב העם החרדי לא ילך לצבא. פה ושם בשוליים, אלא הקרויים שבאבנקים, יגיעו. ייתכן שמספרם יגדל קצת בעקבות המלחמה. אבל בגדול, המיינסטרים החרדי לא יתגייס. אפשר לכעוס, אפשר להתרגז, אבל כולנו מבינים שלא ניכנס עם טנקים לבני־ברק כדי לגייס אותם. זה לא יקרה. אפילו נגד רב ראשי שמעז להגיד דברים כאלו בעודו מקבל משכורת מהמדינה איש לא עושה דבר.

אפשר לנקוט בעיצומים כלכלים. הבסיס לתמיכה בתלמידי ישיבות הוא שתורתם אומנותם: הם לומדים ולכן נתמכים על ידי המדינה. אפשר לחתוך בתקציבים הללו, ואפילו לבטל אותם כליל - אבל אף ממשלה לא תעשה זאת, בטח לא הנוכחית.
היום בחורי הישיבות אינם מקבלים פטור מלא משירות צבאי, משתי סיבות: כי אף ממשלה לא הייתה מסוגלת לפטור אותם לחלוטין מהחובה הזו ולפגוע באופן גלוי ובוטה בערך השוויון בנטל, וכי מנהיגי החרדים אינם מעוניינים בפטור מלא
מה כן אפשר לעשות? אפשר לשנות את מבנה הפטור לבחורי הישיבות. היום הם אינם מקבלים פטור מלא משירות צבאי, משתי סיבות: כי אף ממשלה לא הייתה מסוגלת לפטור אותם לחלוטין מהחובה הזו ולפגוע באופן גלוי ובוטה בערך השוויון בנטל, וכי מנהיגי החרדים אינם מעוניינים בפטור מלא. הם רוצים רק דחיית שירות זמנית, כל פעם בשנה אחת בלבד - מפני שפטור מלא היה משחרר את החרדי הצעיר ללכת לעבוד, ללמוד מקצוע, להשתלב בחברה. דחיית שירות בשנה, שמתחדשת כל פעם מחדש, מחייבת אותו ללמוד בישיבה - כי המדינה מתחייבת לממן אותו רק כל עוד הוא לומד. וכדי לקבל את הדחייה, כל שנה מחדש, הוא חייב חתימה של ראשי הישיבה. אם לא יבוא ללימודים, לא יחתמו לו, הוא לא יקבל תמיכה כלכלית, וייאלץ להתגייס לצה"ל. בעזרת המנגנון המשוגע הזה צה"ל דוחף כבר עשרות שנים את הצעירים החרדים לישיבות, והלכה למעשה משתף פעולה עם הרבנים כדי לנעול אותם שם. הסידור הזה נוח מאד להנהגה החרדית: הם הצליחו להפוך את האיום בשירות בצבא לשוט שבעזרתו הם מחזיקים את בחורי הישיבות.
מה יקרה אם צה"ל יכריז על פטור מלא משירות צבאי לחרדים? זה יפגע מאד בערך השוויון ובצדק הטבעי, אבל באופן אבסורדי זה ישחרר את הבחורים הצעירים מעולמם של הרבנים. במקרה כזה, אני מניח, חלק יישאר בכל זאת ללמוד בישיבה, וחלק אחר - גדול - יצא אל החיים, יעבוד, ישתלב. העתיד שלהם יהיה בידיהם. ברבות הימים זה יביא אותם גם אל הצבא, כחלק מההשתלבות בחברה. נכון, זה תהליך ארוך, ואי־אפשר להיות בטוחים במאה אחוזים בתוצאותיו - בין היתר כי הפוליטיקאים ינסו לחבל בו - אבל אני לא רואה דרך אחרת
שנים רבות אנחנו לכודים במלכוד הגיוס החרדי. פוליטיקאים חילונים עשו קופה אלקטורלית על סיסמאות ריקות שתבעו לגייס את כולם - מטומי לפיד ועד יאיר לפיד, דרך אברום בורג ואהוד ברק, ועוד רבים אחרים. מנגד, ניצבו הפוליטרוקים החרדים, כמו הרב הראשי יצחק יוסף, שצברו פופולריות עצומה כשהציבו עצמם כמורדים אמיצים במדינה החילונית וגזירותיה. הטנגו הזה היה טוב מדי לכל הצדדים במערכת הפוליטית - כולם הרוויחו. אבל אם באמת רוצים לעשות משהו בעניין הגיוס, צריך להתחיל בביטול הסידור המגונה של דחיית שירות זמנית, ולהחליף אותו בפטור מלא. עדיף להיות חכם מאשר צודק.