שני קיבוצניקים מאזור הדרום, בני 22, עצורים כבר חצי שנה באלבניה לאחר שנתפסו כשבידיהם קנאביס לשימוש רפואי. משפטם עוד לא החל.
השניים, תלמידים מצטיינים, הגיעו לאלבניה מאיטליה. הם בילו שבוע בחופי המדינה ואז רצו להמשיך ליוון, אך נעצרו במעבר הגבול קקאוויה. אצל כל אחד מהם נמצאו בערך 90 גרם קנאביס. שניהם היו מצוידים באישורים רפואיים המוכיחים שהם צורכים קנאביס רפואי בשל מצבם הבריאותי, והם גם לא החביאו את הקנאביס אלא החזיקו אותו במקום גלוי כי סברו שאין כל בעיה.
1 צפייה בגלריה
אלבניה
אלבניה
באלבניה מתייחסים למעשה כהברחת סמים. ארכיון
(צילום: שאטרסטוק)
"זאת הייתה טעות חייהם", אומר אביו של אחד מהצעירים. האלבנים, מתברר, לא מקבלים את ההסבר כי מדובר בחומר לטיפול רפואי ומאשימים אותם בניסיון להבריח סמים. חמור מכך: בניגוד לנהלים המקומיים עד היום לא החל דיון בעניינם. כתב האישום הוגש רק לפני כשבועיים. השלטונות האלבניים אף סירבו לשחרר אותם בערבות למעצר בית למרות שהמשפחות סיפקו את כל האישורים הנדרשים לשם כך.
התופעה של צעירים ישראלים אשר מחזיקים קנאביס בעודם בחו"ל הפכה לנפוצה בשנים האחרונות. רובם סבורים שאם יש בידיהם אישור רפואי – זה חוקי ומותר כמו אחזקת כל תרופה. אלא שבמדינות רבות בעולם לא מכירים באישורים האלה ומתייחסים לעניין כאל הברחת סמים. וגם במדינות שעקרונית כן מוכנות לקבל את ההסבר, הדבר יוצר פעמים רבות סיבוכים שמסתיימים במעצר. חלק גדול מאלה שנעצרים משוחררים רק לאחר הליך ארוך של בדיקת המסמכים ואמיתותם, ובדיקת החוק מכל כיוון אפשרי.
בעוד שבמדינות המערב היחס לנושא בדרך כלל מכיל יותר, במקומות רבים בעולם אין סובלנות לאחזקת קנאביס. ברוסיה, למשל, מדובר בעבירה חמורה, כפי שניתן היה ללמוד מהמקרה של נעמה יששכר. גם בתאילנד ובמדינות אחרות במזרח הרחוק העונשים על אחזקת הסם כבדים ביותר.
משרד החוץ: "קונסול ישראל בטיראנה ביקר את הישראלים על מנת להתרשם ממצבם, ואף סייע עם פרוץ המלחמה בהעברתם למתקן כליאה שונה לאחר שחשו סכנה לשלומם. השניים זוכים לייצוג משפטי"
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "המקרה מוכר למחלקה לישראלים בחו"ל ולשגרירות ישראל בטיראנה. משרד החוץ נמצא בקשר רציף עם משפחות העצורים. קונסול ישראל בטיראנה ביקר את הישראלים על מנת להתרשם ממצבם, ואף סייע עם פרוץ המלחמה בהעברתם למתקן כליאה שונה לאחר שחשו סכנה לשלומם. במקביל נשלחו לרשויות המקומיות פניות רשמיות לטובת המשך השמירה על ביטחונם. השניים זוכים לייצוג משפטי. יודגש כי משרד החוץ מנוע מלהתערב בהליכים משפטיים המתנהלים כנגד אזרחי המדינה השוהים בחו"ל".
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין, שמתמחה בטיפול בישראלים עצורים בחו"ל ומייצג את אחד העצורים, אמר: "המעצר הארוך טרם המשפט מעלה תהיות. איני רוצה להעלות על דעתי חלילה כי שיקולי הפרקליטות באלבניה אינם דווקא משפטיים טהורים, במיוחד כשהדבר עומד בסתירה להתנהלות המאוד מסודרת וראויה של גורמי אכיפת החוק ושמירת זכויות האדם במדינה. ההתנהגות האלבנית יוצאת הדופן במקרה הזה עלולה לפגוע בתיירות. אני מקווה שהשלטונות יתייחסו למקרה כמקובל במקרים אחרים באלבניה, ובכל ארצות המערב. לעניות דעתי יש מקום שמשרד החוץ יתריע בפני הציבור על הסיכונים בנשיאת קנאביס רפואי במהלך שהייה בחו"ל, כולל קנאביס רפואי".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.03.24