ראש הממשלה בנימין נתניהו פסל תוכנית שהכינה מערכת הביטחון להשתלטות אנשי פתח על חלקים ברצועת עזה. פרטי התוכנית הוצגו לדרג המדיני בשבועות האחרונים, והם הוכנו בתמיכה ובגיבוי של ארה"ב. תכליתה: מניעת נפילת הסיוע ההומניטרי והמזון בידי חמאס, דחיקת אנשי חמאס מקבלת החלטות במרכז וצפון הרצועה, ויצירת תשתית ל"יום שאחרי" בעזה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
חשש מהשתלטות מחודשת של חמאס. נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לפי התכנית, ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, מאג'ד פרג', שזוכה להערכה רבה בישראל ובארה"ב, ונחשב מחויב למאבק בחמאס (שאף איים על חייו בשעתו), היה אמור לאתר אנשי פתח כשירים ברצועת עזה. מדובר באלפי בני אדם, במספרים שנעים בין 4,000 ל-7,000. השמות הללו היו מועברים לישראל, לבחינה שאין להם כל מעורבות בטרור.
בשלב השני, ישראל הייתה אמורה לפי התוכנית לאפשר את יציאתם מהרצועה לאימונים להכשרתם ככוח ביטחוני. הגנרל האמריקאי מייקל פנזל, המתאם הביטחוני מטעם ארה"ב לישראל ולרשות הפלסטינית, היה אמור להיות אחראי על תהליך האימונים. תחילה נבחנה האפשרות שהאימונים יתקיימו בגדה. אבל בהצעה הסופית דובר כי יתקיימו בממלכת ירדן. בשלב האחרון, ישראל הייתה אמורה לאפשר את חזרת אנשי הפתח, שהיו מצוידים בכלי נשק, בחזרה לרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
המתיחות נמשכת כבר שבועות. מאג'ד פרג'
המתיחות נמשכת כבר שבועות. מאג'ד פרג'
המתיחות נמשכת כבר שבועות. מאג'ד פרג'
מאג'ד פרג' נתן את הסכמתו לתוכנית, מערכת הביטחון ובראשה שר הביטחון יואב גלנט, עמדו מאחוריה. אך כאשר הדברים הובאו בפני ראש הממשלה נתניהו, הוא פסל את היוזמה משום שלטעמו מדובר באנשי הרשות הפלסטינית, שאותה הוא פוסל ממעורבות ברצועת עזה ב"יום שאחרי".
המתיחות סביב תוכנית פרג' נמשכת כבר שבועות, ובדרג המדיני מותחים ביקורת חריפה על נתניהו. "אולי הוא רוצה שאנשי ביטחון יעשו עלייה משווייץ כדי לנהל את עזה", אמר אדם אחד. גלנט אמר לאחרונה בדיון עם נתניהו, בהקשר זה, כי "מישהו צריך לקחת שליטה בעזה. והוא לא יהיה שוודי, הוא יהיה פתח".
עד כה, לבד מפרסום מסמך כוללני המהווה סיכום של נאומיו, נתניהו לא הציג תפיסה כלשהי לניהול עזה בעידן שאחרי חמאס. גורמים ביטחוניים מדגישים שלא מדובר כבר בסוגיית "היום שאחרי", אלא היום הנוכחי. הם מציינים כי במרכז וצפון רצועת עזה יש כ-300 אלף תושבים, לפי חלק מההערכות, ובין 4,000 ל-6,000 מחבלים. מספר מחבלי חמאס, יחד עם דילול כוחות צה"ל באזורים הללו, והיעדר כל כוח שייכנס למלא את הוואקום, עשוי להוביל להשתלטות חמאסית מחודשת, צבאית וממשלית.
הטור המלא מחר ב”מוסף לשבת” של "ידיעות אחרונות" וב-+ynet
פורסם לראשונה: 00:00, 14.03.24