גם בימים אלה, סטודנטים רבים עדיין מחרפים את נפשם בשירות מילואים ברצועת עזה ובגבול הצפון. החוק שנועד להקל עליהם מעורר בימים אלה סערה, בשל ההתנגדות של ועד ראשי האוניברסיטאות.
בור"ה מתנגדים להצעת החוק שתעלה מחר (ג') לדיון בוועדת החינוך כהכנה לקריאה שנייה ושלישית, שנועדה להקל ולסייע לסטודנטים במילואים בטענה שזו מחייבת להעניק פטורים גורפים מלימודים לחיילי המילואים - עד כדי ויתור על שליש ממכסת הלימודים השנתית הנדרשת לקבלת תואר ופוגעת בסמכות ובעצמאות האוניברסיטאות.
3 צפייה בגלריה
yk13845111
yk13845111
"אבסורד שכמשרתי מילואים אנחנו צריכים להילחם על הזכויות שלנו". סרן עדי שושן
(שאול גולן)
במכתב ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת כתבו כי "אם יחוקק החוק כמו שהוא, משמעות יישומו היא שהכנסת, ולא האוניברסיטאות, היא שתקבע מה צריך תלמיד ללמוד כדי להיות זכאי לתואר אקדמי, מהנדס/ת, רופא/ת, עורך/ת דין. מעולם לא נחקק חוק אשר דרס ברגל גסה כל כך את סמכותם של מוסדות ההשכלה הגבוהה. התערבות כזו בליבת המערכת האקדמית, מהוות סכנה של ממש להשכלה הגבוהה וליסודות הדמוקרטיה הישראלית".
יו"ר ההתאחדות הארצית של הסטודנטים, אלחנן פלהיימר, תוקף בחריפות את ועד ראשי האוניברסיטאות, ואמר כי ההתאחדות תיאבק לקידום החקיקה הנחוצה לדבריו בשל הפגיעה בסטודנטים המשרתים במילואים.
"ראשי האוניברסיטאות מתנגדים לכל מהלך לטובת המילואימניקים, כולל דרישה שלנו להעדפה מתקנת, אך מקיימים מדיניות של העדפה מתקנת לגבי אוכלוסיות אחרות. אילו האוניברסיטאות היו מגלות אחריות ומבינות את גודל השעה, לא היינו נזקקים לחקיקה".
3 צפייה בגלריה
yk13845306
yk13845306
איתי בוצין | צילום: שלו שלום
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יוסי טייב, טען כי אין בהצעת החוק פגיעה בחופש האקדמי, וכי אין ויתור עד שליש מהתואר כפי שטענו באוניבסיטאות.
"אני מודה ומעריך את המאמצים הרבים של האוניברסיטאות להקל על הסטודנטים שגויסו למילואים, אך לצערי גם לאחר עשרות דיונים עדיין קיימים פערים גדולים בנוגע להטבות עבורם. תקוותי היא שלא נצטרך להצעת החוק, אך מחובתנו לדאוג לחיילי המילואים שיצאו למסור את נפשם למעננו, כך שיוכלו לסיים את לימודם. אין בהצעת החוק כל מטרה לפגוע בחופש האקדמי, ובפרט לא כפי שפורסם, על וויתור על שליש ממכסת הלימודים לתואר”.
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
אלחנן פלהיימר. "אילו האוניברסיטאות היו מבינות את גודל השעה"
(צילום: דנה קופל)
סרן עדי שושן, סטודנטית למשפטים באוניברסיטת תל אביב, היא לוחמת בהגנה אווירית במילואים, ומקימת ארגון "סטודנטים בחזית" להגנה על סטודנטים משרתי מילואים: "אבסורד שכמשרתי מילואים אנחנו צריכים להילחם על הזכויות שלנו", אומרת שושן, "יש חשיבות לחופש האקדמי של האוניברסיטאות, אבל אם אנחנו משרתי המילואים לא מקבלים מענה, אנחנו מצפים מהמדינה ששולחת אותנו לחזית שתגן עלינו. אנחנו לא רוצים לקבל תואר רק בשל היותנו משרתי מילואים, אבל אנחנו מבקשים גמישות והערכות חלופיות".
איתי בוצין הוא סטודנט שנה ג’ לתואר משולב בפילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית. בוצין השתחרר בתום ארבעה חודשי מילואים, וכבר זומן לסדרה נוספת של מילואים: “אנחנו בחוסר ודאות. אנחנו מקבלים דחיות להגשות, אבל זה לא פתרון יעיל כי עלינו להשלים חומר רב. יש סטודנטים שלקח להם הרבה זמן ולא הצליחו לחזור מנטלית ללמידה. הצלחתי לחזור ללמידה ולהשלמת פערים, אבל לא באותה רמת ריכוז. זה לא פשוט”.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.03.24