לפני מספר חודשים דיווחו תושבים מהיישוב בת חפר הסמוך לטולכרם כי הם שומעים רעשים של חפירות בסמוך לבתיהם. בתחילה בדקו בפיקוד המרכז את העניין בצורה פנימית ולא סדורה, ובשלב מסוים הגיעו למקום אנשי יחידת יהל"ם המתמחים במנהור. לאחר מספר בדיקות התברר כי אין מנהרה בקרבת מקום, אך ל-ynet נודע כי בפיקוד החליטו על הקמת צוות מיוחד שיבדוק את העניין לעומק.
2 צפייה בגלריה
תיעודים מפעילות יחידת יהל"ם ומנהרות ברצועת עזה
תיעודים מפעילות יחידת יהל"ם ומנהרות ברצועת עזה
מנהרה ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הצוות המקצועי לבחינת הימצאות של מנהרות ביהודה ושומרון מורכב מאנשי הנדסה ומודיעין וגורמי מקצוע אזרחיים, והם מקיימים מעת לעת הערכות מצב בכפוף למידע מודיעיני שעולה או לדיווחים על חשד להימצאות מנהרה. בחודשים שחלפו מאז הקמתו צצו עדויות נוספות לפירים וחשדות למנהרות באזורים שונים ביו"ש. לפני מספר שבועות למשל התקבל דיווח על פירים שנמצאו בהר חברון ובשילה שבבנימין, אך הם נבדקו והתברר כי לא מדובר במנהרות. למעשה, עד כה לא אותרו מנהרות תוקפות.
גורם ביטחוני הסביר כי "ראינו בעבר כבר שימוש בתת-קרקע למסתור ולאחסון אמל"ח, ואנחנו מבינים שארגוני הטרור מנסים לחקות חלק משיטות הלחימה בעזה. הנושא הזה מעסיק אותנו מאוד. המענה המרכזי הוא הפעילות ההתקפית שמתבצעת בתדירות גבוהה, בעיקר במחנות הפליטים, לא רק למעצר מבוקשים אלא גם לסריקות ופגיעה בתשתיות טרור במקומות האלו. במקביל, הצוות המיוחד מתכנס על פי צורך מודיעיני או דיווחים מהשטח ויודע להביא את כל היכולות הנדרשות לבדיקתם".

2 צפייה בגלריה
ביטול כיתת הכוננות ביישובים שנמצאים על קו התפר בשרון
ביטול כיתת הכוננות ביישובים שנמצאים על קו התפר בשרון
קו התפר בשרון
(צילום: עידו ארז)
אחת הפעמים הראשונות שבהן נתקל צה"ל במנהרות ביהודה ושומרון, הייתה במבצע בית וגן בקיץ 2023 במחנה הפליטים ג'נין, אז אותרה מנהרה של עשרות מטרים שחיברה בין מסגד לדירת מסתור בלב מחנה הפליטים. מאז החל צה"ל לבצע בדיקות במחנות פליטים ברחבי האזור לאיתור מנהור פנימי - ומאז תחילת המלחמה הכוחות נכנסים למחנות הפליטים על בסיס שבועי.
עד כה נמצאו כחמישה פירים שלא הובילו למנהרות, במחנות ג'נין ונור א-שמס בצפון השומרון. בצה"ל מדגישים כי אמנם כרגע לא נמצאו מנהרות, אך קשה לשלול זאת בוודאות אחרי הממצאים שהתגלו בדרום ובצפון הארץ.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.03.24