הפערים בין ישראל לחמאס בנושא עסקת החטופים גדולים מאוד. אין מדובר רק בטקטיקה של משא ומתן אלא כנראה בהיעדר לחץ על סינוואר. הלחץ הצבאי עליו פחת מאוד בשבועות האחרונים, ואילו בשני נושאים אחרים – הכנסת סיוע אזרחי וסוגיית הפעולה הצבאית ברפיח – מלאכתו נעשית על ידי אחרים, הגם שהוא איננו צדיק. בשני נושאים אלה ידה של ישראל מכופפת על ידי ארצות־הברית, וחמאס הוא המרוויח הגדול.
יותר מכך, כל מדינות העולם, לרבות ארצות־הברית, תומכות בעמדת חמאס בנוגע להסרת הביתור של עזה, נסיגה של כוחות צה"ל ומתן אפשרות לתושבי העיר עזה לחזור לעירם. ישראל נמצאת בבדידות שאינה מזהירה כלל, ועדיין, למרות הלחצים, אסור להסכים לכל דרישות חמאס בנוגע לעסקה של הפרק, ולו מהטעם שאם ניענה, וגם אם יוחזרו במסגרת עסקה זו כ־40 חטופים, נאבד את כל הקלפים שבידינו ולא נוכל בהמשך להבטיח את חזרתם של יתר החטופים.
יתרה מזו, נכון להיום אנחנו עדיין מחזיקים בקלף העיקרי והוא המפתח לסיום המלחמה, דבר שכל העולם משווע אליו, מחמאס דרך חיזבאללה ועד לנשיא ארצות־הברית. אם עסקת החטופים הנדונה כעת בקטאר לא תצא לפועל בשל פערים גדולים בין הצדדים, נכון יהיה שישראל תשקול את הדבר הבא: הגעה להבנה עם ארצות־הברית כי פעולה אגרסיבית ברפיח היא הכרחית, אבל בצידה גם התחייבות ישראלית להסכים לסיום המלחמה מיד אחר כך.

להציב שלושה תנאים

זאת בשלושה תנאים בלבד: הראשון – החזרת כל החטופים; השני – התחייבות של כל המדינות, בדגש על קטאר, ששיקום רצועת עזה לא ייעשה כל עוד חמאס שולט בה בפועל; והשלישי – כניסת כוחות אחרים לעזה, בין אם של הרשות הפלסטינית, של מדינות ערב, או המערב, תיעשה בתיאום עם ישראל.
באופן כזה ניתן יהיה לסמן תאריך יעד לסיום המלחמה: כחודשיים מעכשיו. ניתן יהיה לסכם את המלחמה כמוצלחת, שכן היא תכלול את החזרת כל החטופים; המלחמה תסתיים אחרי פגיעה קשה בכל 24 הגדודים של חמאס, כולל אלה של רפיח; היכולות הצבאיות שייוותרו לחמאס הן שיוריות; וללא סיוע כספי מסיבי של קטאר או של מדינות אחרות חמאס יתקשה מאוד להמשיך לשלוט בעזה.
סיום המלחמה יאפשר לישראל לעסוק סוף־סוף בליקוק הפצעים, בשיפור הכלכלה ובשיפור מערכת היחסים הבינלאומית, וכן – גם ללכת לבחירות
אם אכן תוצג במקביל חלופה שלטונית, ולו זמנית, אשר יהיה לה גיבוי בינלאומי ובין־ערבי נרחב, סביר שגם תמיכת תושבי עזה בחמאס תתמוסס. נכון, זהו לא "ניצחון מוחלט" מבית מדרשו של נתניהו אבל זהו ניצחון של 80 אחוזים, ודי לנו בכך. יתרה מכך, סיום כזה של המלחמה יאיץ את אפשרות החזרה של תושבי העוטף לבתיהם, ויאפשר בסיכוי סביר להגיע להסדרה בלבנון. הסדרה כזו תמנע מלחמה ותאפשר את חזרת המפונים לצפון.
גיורא איילנדגיורא איילנד
סיום המלחמה בדרך זו יאפשר לישראל לעסוק סוף־סוף בליקוק הפצעים, בשיפור הכלכלה ובשיפור מערכת היחסים הבינלאומית, וכן – גם ללכת לבחירות. למרבה הצער, זו בדיוק הסיבה מדוע לא תרצה הממשלה לפנות לדרך זו, אף שהיא הנתיב הנכון. ושוב, כדי להדגיש, אני מסכים עם הטוענים כי השלמת המהלך הצבאי ברפיח היא דבר נדרש, אך קבלת הסכמה אמריקאית למהלך כזה, ולו בשתיקה, מחייבת הבנה עמוקה עם הממשל האמריקאי שסיום שלב זה יהיה גם סיום המלחמה, וכמובן שרק עבור החזרת כל החטופים.
המניה שאנו מחזיקים כיום, שהיא המפתח לסיום המלחמה, עלולה לקרוס במהירות אם לא נדע לתאם עם האמריקאים כיצד לממש אותה במחיר כדאי ובלוח זמנים מוסכם.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.03.24