תענית אסתר, הצום היחיד שנקבע בעקבות דרישתה של אישה, יחול מחר. "לך כנוס את כל היהודים וצומו עלי", ביקשה/הורתה לדודה מרדכי, אסתר, אחת החטופות הראשונות בהיסטוריה היהודית. בניגוד לדימוי הזוהר של המלוכה השלטת בעולם של אז, היא חיה חיים של סבל. שלשה ימים ארך הצום ההוא. צמו אסתר ונערותיה, צמו כל היהודים.
הצום המקורי, אגב, חל בפסח, בו אין צמים, כי זה היה חודש הגזירה המקורי. אז היה אמור המן להשלים את תוכנית הזוועה להשמיד את כל היהודים רק מכיוון שהם יהודים. כמה מוכר. כמה אקטואלי. מפרס של אז נפתחה הרעה. לפני שאסתר מסכנת את חייה ויוצאת לארמון אחשוורוש להתחנן על עמה למרות שלא נקראה אליו, היא מבקשת עזרה מרחוק ‑ צום ותפילה. ומרדכי היהודי מקיף את עצמו ב־22 אלף ילדים רכים בשנים, תינוקות של בית רבן, שתפילתם בוקעת רקיעים.
עוצמת האירוע, מקורו, התלכדות העם שהוגדר כבלתי רצוי כי "הוא מפוזר ומפורד בין העמים ודתיהם שונות" והגאולה הבלתי צפויה, הם שהפכו את הצום הזה לעוצמתי כל כך. גם ממחנות המוות ובגטאות בתקופת השואה, נשמרו עדויות על קריאת מגילה, ניסיונות בלתי נתפסים לשמור על שמחה בפורים, ואפילו לצום בתענית אסתר. כסגולה לישועות. כמה ראוי שתענית אסתר של השנה נבחרה באופן חוצה מגזרים ליום של תפילה למען החטופים והפצועים.
מאות אלפי יהודים בכל העולם, אנשים נשים וטף פותחים כבר למעלה מחמישה חדשים את יומם בתפילה על 134 החטופים, שישובו הביתה. בשלום, ומי שחלילה כבר לא בין החיים, שתושב גופתו ויובא לקבר ישראל. כולל הדר גולדין ואורון שאול שגופותיהם בשבי החמאס כבר עשר שנים. וגם אברה מנגיסטו והישאם א־סייד שאיש איננו יודע מה גורלם היום.
בסידור שליד מיטתי חוברת קטנה, שחולקה בעשרות אלפי עותקים בישראל, והיא לא היחידה. קיימות לה עוד גרסאות רבות. כשהמכנה המשותף הוא רשימה ארוכה של שמות החטופים והחטופות ושמות אמותיהם. על פי המסורת, העולה לתורה מוזכר בשמו ובשם אביו. התפילה היא עוצמתה של אמא. כשמבקשים על החולה, על האסיר, על הלוחם, על הילד, מזכירים את שמו ואת שם אמו. דמעות של אמא הן אלו המסוגלות להגיע לכיסא הכבוד, לפתוח אפילו שערים שננעלו. בשם הדמעות האמהיות האלו נקברה רחל אמנו בדרך אפרתה, כדי שכאשר צאצאיה יוצאים לגלות, שתהא נשמתה מבקשת רחמים עליהם.
שורה ארוכה של ארגונים בארץ ובעולם קוראים לכל מי שמסוגל ורוצה לאמץ את דרכה של אסתר "וצומו עלי". אני שומעת ממארגנות שגם צעירות ונשים שמעולם לא צמו בתענית אסתר, וחלקן אף לא ידעו על קיומה, החליטו השנה לצום.
במגזר החרדי וגם בחלק מהמגזר הדתי לאומי מקפידים על תענית אסתר בכל שנה. השנה היא נחשבת ל"קלה" יותר לשמירה, כי אינה צמודה לפורים שחל במוצאי שבת, ולכן הוקדמה ליום חמישי השבוע.
ליד הכותל המערבי מתארגנת מחר תפילה, פרקי תהילים, ואחר הצהריים קריאת "שמע ישראל" שתישמע באותה שעה במרכזים יהודיים רבים בעולם. הרב דב לנדא ראש ישיבת סלובודקא קרא לציבור החרדי להצטרף, ולראשונה פורסמו שמות כל החטופים ואמותיהם מעל דפי "יתד נאמן" לתפילה ולתחנונים.
שושנה חן כתבת ידיעות אחרונותשושנה חןצילום: יובל חן
לנסוע לדוחא אין בכוחנו, לזעזע שערי שמיים אנחנו יכולים. לחטופים, למשפחותיהם, לפצועים, ללוחמים. שתגיע הישועה מהר. כשבראש ינשאו תחינות הילדים שלא חטאו ותפילות האמהות.
האם זה מקרי ששני השמות הפופולריים ביותר בין שמות אמהות החטופים הם אסתר וחנה מלכות התפילות? מילות תפילת חנה נשמעות כאילו חוברו היום. "עד עקרה ילדה שבעה. אל תרבו תדברו גבוהה גבוהה יצא עתק מפיכם, כי א־ל דעות ה' ולו נתכנו עלילות. ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל. רגלי חסידיו ישמור ורשעים בחשך ידמו". אמן ואמן. פורים שמח.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.03.24