ב־7 באוקטובר הפעיל חמינאי (גם אם לא הנחה מפורשות) "נשק להסחה המונית", על מנת לקדם את תוכניתו לבניית נשק להשמדה המונית.
בכל יום שעובר, מתקדמת טהרן ליכולת גרעינית. תשומת הלב שניתנה בעשורים האחרונים לעיכוב ההתקדמות בייצור החומר הבקיע חייבת כמובן להימשך, כולל היערכות לפגיעה ביכולות ההעשרה ובחומר שנצבר, אבל תשומת הלב העיקרית חייבת לעבור לפיתוח מערכת הנשק.
העשרה ל־60%, אורכת כ־97% מהזמן שנדרש עד להגעה משם לרמה של 90%, שהיא הכרחית לנשק גרעיני. השיטה האיראנית התבססה כל השנים על הגעה להעשרה ברמה מסוימת, ואז בניית והרחבת התשתית התומכת.
איראן נמצאת כרגע במקום שבו רצתה להיות (60%). המעבר לרמה הבאה (90%) יתבצע רק כשכל שאר המרכיבים, כולל ראש הנפץ הגרעיני, יהיו מוכנים. הממשל בטהרן מבין שהמעבר לרמת העשרה של 90% לא משרת אותו כעת, ולכן הוא מאפשר למערב להצהיר על "קווים אדומים" שאין להם שום משמעות, מכיוון שגם אם איראן תחצה אותם, ארה"ב לא תעשה כלום. שיא האבסורד הוא שאיראן בעצם מקבלת מארה"ב "תשלום", כדי לא לעשות את מה שהיא ממילא לא רוצה עדיין לעשות.
ישראל חייבת לטפל כעת במתקן ההעשרה החדש שנבנה בנתנז, עמוק באדמה. כשהבנייה תושלם, המתקן יהיה חסין לפצצות ישראליות ואמריקאיות, וכיום יש עדיין דרכים אחרות לפגוע בו. המתקן ישמש מסתור מושלם להתקנת הצנטריפוגות המתקדמות, שיוצרו במסגרת הסכם הגרעין (JCPOA) השגוי מ־2015, ולהעשרה לרמה של 90%, שתאפשר בניית מספר רב של פצצות.
סדרי העדיפויות של ישראל מרוכזים אמנם כרגע בעזה ובצפון, תוך מבט לאיו"ש, לסוריה ולתימן, אבל מטרת־העל צריכה להיות מניעת התוכנית האיראנית לנצל את הכאוס כדי להגיע לגרעין.
מי שמצפה לתגובה אמריקאית להתקדמות בתוכנית הגרעין האיראנית, שוגה באשליות. ממשל ביידן לא יתקוף ולא ייתן אור ירוק לישראל, כמעט בשום מצב. להיפך, ככל שטהרן מחריפה את ההפרות ומסלימה את האלימות, הבית הלבן משחרר עוד הקלות ומנהל מאחורי הקלעים מו"מ גרעיני בעומאן, בעוד מטרתו היחידה היא לשמור על השקט עד הבחירות.
טראמפ עשוי לתת אור ירוק לתקיפה ישראלית, אבל גם ממשלו לא יתקוף את איראן. המקסימום שישראל יכולה לצפות לו הוא איום של טראמפ שאם איראן תגיב בחריפות על תקיפה ישראלית, ארה"ב עשויה להתערב צבאית.
ישראל חייבת להפיק את הלקחים מהכישלונות המודיעיניים ב־11 בספטמבר, וב־7 באוקטובר: הרפובליקה האסלאמית יכולה בהחלט לסיים את פיתוח מערכת הנשק ולבנות ראשי נפץ במעבדות חשאיות שקשה מאוד לאתר
במקביל, מתרבות הידיעות על הרחבת העיסוק האיראני בהשגת מרכיבי מערכת הנשק הנדרשת לצורך הפעלת ראשי הנפץ הגרעיניים. ישראל חייבת להפיק את הלקחים מהכישלונות המודיעיניים ב־11 בספטמבר, וב־7 באוקטובר: הרפובליקה האסלאמית יכולה בהחלט לסיים את פיתוח מערכת הנשק ולבנות ראשי נפץ במעבדות חשאיות שקשה מאוד לאתר.
קהיליות המודיעין, הישראלית והאמריקאית, חייבות להתמקד באיראן, למרות האיומים המיידיים בעזה או באוקראינה וסין. נדרש לאסוף מודיעין רציף על ההתקדמות בפיתוח מערכת הנשק והאתר התת־קרקעי החדש ליד נתנז, ובמקביל לבנות את היכולות הנדרשות כדי לפגוע במרכיבי התוכנית ובמדענים. המוסד הונחה אמנם לחסל את הנהגת חמאס ברחבי העולם, אבל משימה לא פחות חשובה היא לפגוע במדעני הגרעין האיראנים.
בנוסף ישראל חייבת לבחון דרכים להחלשת המשטר מבפנים, במיוחד על ידי תמיכה במיליוני האיראנים ששונאים את משטר הדיכוי של האייתוללות.

יעקב נגליעקב נגלצילום: עמית שאבי
ישראל לא יכולה לאפשר לטהרן לכתר אותה בטבעת אש, אבל במיוחד לא לבנות את "אש הגרעין", שמאיימת על עצם קיומה. היה עדיף להתעמת מול האיום הזה יחד עם וושינגטון, אבל חייבים להפנים שישראל ניצבת לבדה ושהיא תיאלץ לטפל באיום בכוחות עצמה.
תא"ל (מיל') יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות (FDD) ופרופסור בטכניון. שימש כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו וכראש המטה לביטחון לאומי בפועל.
מארק דובוביץ הוא מנכ"ל FDD ומומחה לתוכנית הגרעין והסנקציות על איראן. בשנת 2019 הוטלו עליו סנקציות על ידי איראן.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.03.24