ראש העיר ירושלים משה ליאון הודיע היום (חמישי) כי יקיים פגישה עם משפחות החטופים בשעה 14:00 בעניין העדלאידע, שתתקיים לראשונה בבירה מאז שנת 1982 ועוררה ביקורת ציבורית רחבה. בתוך כך, שני בתי ספר בירושלים, יאסא, התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ובית הספר הניסויי, הודיעו כי לא ישתתפו באירוע העדלאידע ביום שני.
עיריית ירושלים החליטה לקיים את העדלאידע במרכז העיר אחרי שנים רבות. צעד זה זכה לביקורת בציבור, משום שעדיין מדובר בתקופת מלחמה. משפחות שכולות ומשפחות של חטופים הגדירו את היוזמה "מנותקת". במקביל פורסמה עצומה הקוראת לא לקיים את העדלאידע בעיר. מאחוריה עומדים תושבים מירושלים, אולם כבר חתמו עליה גם ישראלים שגרים מחוץ לבירה.
1 צפייה בגלריה
אולי תרקוד איתי אירועים מומלצים חג פורים חופש ירושלים
אולי תרקוד איתי אירועים מומלצים חג פורים חופש ירושלים
חגיגות פורים בירושלים, לפני כשנתיים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהודעת בית הספר הניסויי נכתב: "מאז 7 באוקטובר כולנו חיים כל הזמן את המורכבות שבין קיום שגרה שמחה ובונה חוסן ובין כאב, צער ודאגה. כשהצטרפנו לעדלאידע, ביקשנו להיות חלק מאירוע של הציבור הליברלי והיצירתי בעיר ולהתחזק דרכו. לצעוד ולשמוח עם אבן כבדה בלב על הנרצחים והחטופים והמלחמה המתמשכת. בימים אלה מצאנו את עצמנו מתמודדים עם בחירה קשה בין המחנה האחד שלנו, הירושלמי, אמנותי, ליברלי, לבין המחנה האחר שלנו, תמיכה במשפחות החטופים. בחרנו להקשיב למשפחות, לא בלב שלם".
בעקבות הלחץ הציבורי לביטול האירוע, העידו אמנים שאמורים להשתתף בו כי הם חווים קושי גדול בשל בקשות רבות מהם לא לקחת חלק בחגיגה. חלק מהם אף שוקלים לא להופיע. מי שהחליטה כבר לא להשתתף היא האמנית ניצן פלד.
קובי פריג', מנכ"ל תיאטרון הקרון, שאחראי על התוכן בעדלאידע, אמר: "חשוב לייצר תרבות לילדים, חשוב להחזיר את החטופים, הכל חשוב. בואו לא נשתמש בילדים כדי להישאר בכותרות. יש מיליון אירועים, מסיבות, משחקי כדורגל. זה אירוע לילדים בפורים - מעט פרופורציה. אני מבין את המצוקה של החטופים, ואני בוכה איתם, אבל זה אירוע אמנות, לא פוליטיקה״. העדלאידע בירושלים מצטרפת לעשרות האירועים, החגיגות והמסיבות שמתקיימים בעיר לכבוד פורים. מראשית החג יחלו האירועים השונים בבירה, הכוללים פעילויות ברחבי השכונות, במינהלים הקהילתיים, במועדוני הגיל השלישי ובספריות העירוניות, לצד אירועי תרבות ומוזיקה, נשפים, הופעות, מסיבות, הרקדות והפעלות.

גם השנה תתקיים מסיבת הרחוב הגדולה והמסורתית של ירושלים לאורך הרחובות אגריפס וניסים בכר, עם עמדות די־ג'יי. מבנים בבירה יתחפשו ליצורים קסומים במסגרת אירועי ה"פוריפלצת" ויתקיימו עשרות מסיבות בכל רחבי העיר בהובלת העירייה, ארגוני הסטודנטים, הפאבים הקהילתיים ומוסדות התרבות בכל רחבי העיר.
מעיריית ירושלים נמסר: "ההחלטה על קיומה של העדלאידע התקבלה מתוך הבנה ורגישות לשיח הציבורי ובעיקר לתחושותיהן של משפחות החטופים, הנופלים והפצועים. העדלאידע מהווה קיום צוואתם של הנופלים, ביניהם לא מעט מבני ירושלים עצמה. האירוע יוקדש לילדים, יעלה על נס את גבורת לוחמי המילואים, המפונים וגיבורי העוטף ויעלה את המודעות לחסרון החטופים. את שיירת בובות הענק יוביל מיצג סמל החטופים".
כידוע, העדלאידע המרכזית בישראל, בחולון, לא תתקיים השנה. כבר בחודש שעבר הודיעה העירייה כי "אין זה נכון לערוך אירוע כה גדול ושמח כאשר משפחות רבות כל כך חרדות ליקיריהן החטופים, ואחרות כואבות את יקיריהן שנפלו".
גם במודיעין החליט ראש העירייה חיים ביבס לא לקיים את העדלאידע. תקציב האירוע חולק בין בתי ספר יסודיים לצורך חגיגות מצומצמות יותר של התלמידים.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.03.24