מבחן הבגרות של משרד החינוך: חצי שנה אחרי שנעקרו מבתיהם, כשהם בישורת האחרונה לסיום חוק לימודיהם, התבשרו מאות תלמידי כיתות י"א וי"ב מקריית שמונה, שייבחנו באותן בחינות בגרות כמו שאר בני גילם - שכוללות חומר רב שכלל לא הספיקו ללמוד בעקבות המלחמה הארוכה שנכפתה עליהם.
כמו לשאר יישובי הצפון שפונו עם פרוץ המלחמה, גם לתלמידי קריית שמונה מציע משרד החינוך מתווה מיוחד לבחינות הבגרות, שכולל תוספת זמן ו-15% פקטור בציון הסופי במקצועות הליבה כמו מתמטיקה, אנגלית ועברית. אלא שמצבה של קריית שמונה שונה משל שאר היישובים סביבה, שכן תושביה פוזרו ל-400 יישובים מאילת עד הגולן, ותלמידיה לומדים ב-110 מוסדות חינוך שונים. זו הסיבה שעל אף המתווה המוצע, רבים מתלמידי העיר מתכוונים לא לגשת כלל לבחינות הבגרות.
3 צפייה בגלריה
אלמוג קקון שגיא גנון דנה גוסין ונבו בוזגלו
אלמוג קקון שגיא גנון דנה גוסין ונבו בוזגלו
"מקצצים לנו את הכנפיים בכוח". אלמוג, שגיא, דנה ונבו
(צילום: אפי שריר )
"12 שנים עבדנו קשה והגענו להישגים, כי אנחנו רוצים להתפתח ולהוציא מעצמנו את המקסימום, ועכשיו אנחנו מרגישים שבמשרד החינוך פשוט חוסמים אותנו ואת העתיד שלנו", אמר שגיא גנון, תלמיד י"ב בבית הספר "דנציגר" שבקריית שמונה. גנון, שלומד במגמת פיזיקה מוגברת, זכה בחצי השנה האחרונה בממוצע רק לשני שיעורי פיזיקה בני 45 דקות, אחת לשבועיים. "אין לנו תגבורים ולא מרתוני למידה, והמורה שלנו נמצא בכלל במילואים", סיפר. "הוא מנסה לעשות ככל יכולתו, אבל אנחנו בפיגור מטורף ולא מוכנים להסתפק בבינוניות".
חברתו למגמה, דנה גוסין, אמורה גם היא להיבחן בחמש יחידות לימוד במגמת פיזיקה. "אני מכוונת הכי רחוק שאפשר, רוצה להצליח בחיים ולהתקדם, אבל מרגישה שמקצצים לנו את הכנפיים בכוח", תיארה. "איך ילד בן 17 שגר באותו חדר במלון עם ההורים והאחים והאחיות שלו כבר חצי שנה, ולומד בבית ספר שבו יש בקושי ארבעה שיעורים בכל יום, יכול להתמודד עם בחינה כמו תלמיד שקיבל את כל הכלים כדי להצליח? המורים שלנו הם אלו שמכירים הכי טוב אותנו ואת הידע שלנו והם יכולים לבחון אותנו על בסיס מה שלמדנו, ולא על מה שלא למדנו".
בן עירם, נבו בוזגלו, לומד בתיכון "המפונים" המחוזי בפוריה טבריה, וגר עם משפחתו במלון "חוף גיא" בעיר. "אנחנו מתאמצים מאוד כדי ללמוד כמה שיותר ולהצליח, אבל כל כך קשה ככה כשאין לנו איפה להניח את ספרי הלימוד ולשבת ולהתרכז", סיפר. חברתם לשכבה מתיכון "דנציגר", אלמוג קקון, הוסיפה: "בדרום כבר חוזרים לבתי הספר שלהם, ואנחנו עוד עמוק במציאות הזאת שאין כל צפי מתי תהיה מאחורינו ונחזור הביתה כמו כל התלמידים".
3 צפייה בגלריה
יירוט באזור קריית שמונה אחרי ירי רקטה מ לבנון
יירוט באזור קריית שמונה אחרי ירי רקטה מ לבנון
יירוט באזור קריית שמונה בחודש שעבר
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
בעשורים האחרונים הפכה קריית שמונה למובילה בתחום החינוך. ארבעה תיכונים פועלים בה וקרוב ל-90% מבוגריהם זכאים לבגרות, כ-17% מתוכם אף בהצטיינות יתרה. עם זאת, המלחמה טרפה באחת את כל עמל התלמידים במשך 12 שנים, ובעיר נאבקים לצידם במשרד החינוך, שדורש מהם להיבחן במבחני הבגרות הרגילים במקצועות הריאליים והמוגברים, על אף המחדל של הלמידה החלקית והמינימלית שזכו לה בששת החודשים האחרונים.
"במשרד החינוך מבקשים להחזיר את הילדים שלנו לשנות ה-50 וה-60 ואנחנו לא נסכים לזה", זעם גורם בכיר במערכת החינוך בקריית שמונה. "הילדים שלנו משתלבים בכל הפקולטות הכי מתקדמות וביחידות הכי מתקדמות בצה"ל. הם מצטיינים בכל מקום ועכשיו היכולת למצות את עצמם נגזלה מהם בגלל המלחמה, על לא עוול בכפם. זה פשע".
העירייה והורי התלמידים בקריית שמונה דורשים שתלמידי העיר ייבחנו במתווה בגרות דומה לזה שמקבלי ילדי עוטף עזה, שנבחנים רק בבגרויות פנימיות בבתי הספר שלהם. מנגד, במשרד החינוך טוענים כי המסלול הזה הותאם רק לילדים שבני משפחותיהם נרצחו או נחטפו ב-7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
"משרד החינוך לא יכול לספק את אותם תנאי הלמידה - אז שלא יבחן אותם כמו כולם". ראש העיר שטרן
(צילום: יריב כץ)
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן, עומד מאחורי דרישת תלמידי עירו והוריהם: "זו מציאות שאנחנו לא נסכים לה בשום אופן", אמר. "אנחנו פועלים להקמת אוניברסיטה בקריית שמונה, ולא ייתכן שדווקא תלמידי העיר לא יוכלו ללמוד בה כי הם לא יגיעו להישגים הנדרשים. במשרד החינוך לא יכולים לספק להם את תנאי הלמידה כמו כולם, אז שלא ידרשו לבחון אותם כמו כולם".
על פי שטרן רק כ-40% מתלמידי כיתות י"א וי"ב מתכוונים להיבחן בבגרויות הקיץ השנה, אחרי שאת מועד החורף כבר החמיצו. "תלמיד ממוצע מקריית שמונה עבר בחצי השנה האחרונה לפחות שלוש מסגרות חינוכיות, ולמערכת אין די מורים לספק לכולם במקצועות חשובים כמו מתמטיקה, וגם לא מספיק שעות לימוד, כי יום הלימודים שלהם במסגרות הזמניות גם ככה מאוד קצר", הסביר. "הם לומדים בכיתות מפונים – 40 תלמידים שנאספו מכיתות מחוננים ומכיתות לחינוך מיוחד שלומדים יחד, וגם אחר כך, בחדר המלון, אין להם תנאי למידה שמתאימים לשנת בגרויות. אני רוצה שהתלמידים שלי יצליחו כמו כולם. הם צריכים להיבחן על בסיס מה שהם למדו ולא למצוא שאלוני בגרויות עם נושאים שבכלל לא נגעו בהם".
לדברי שטרן יש לתת לתלמידי עירו את הציונים שהגיעו להם לפי הישגיהם עד 6 באוקטובר, והוא אף מאיים שאם במשרד החינוך לא יתרצו ויסכימו להתאים את מתווה בחינות הבגרות למציאות, הוא אינו מתכוון לאפשר לאנשי המשרד להגיע לבתי הספר: "אני לא אפתח להם את השערים. אני מעדיף שהילדים שלנו לא ייבחנו בכלל מאשר שרק 30% מהם יעברו את מבחני הבגרות בבינוניות".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך פרסם מתווה בגרויות מותאם למצב החירום. כמו כן פרסם הקלה נוספת ליישובים המפונים, ובכללם לקריית שמונה".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.03.24